Ga naar de inhoud

Rotterdamse kunstinstellingen: "Het is gewoon een groot drama" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het kabinet heeft vorige week laten weten dat het de bezuinigingen op kunst en cultuur gaat doorvoeren: er gaat vanaf 2013 200 miljoen euro minder naar kunst en cultuur. Het verhaal is inmiddels bekend; de ’top instellingen’ blijven buiten schot, de middelgrote en kleine instellingen worden zwaar getroffen. Vooral podiumkunsten moeten het ontgelden. Maar wat gaat dit voor de culturele wereld in Rotterdam betekenen?  Enkele reacties

De Rotterdamse top die waarschijnlijk de dans zal ontspringen is het Rotterdams Philharmonisch, het Ro-theater en het Internationaal Film festival Rotterdam. Onzekere tijden voor de andere instellingen breken nu aan, waarvan enkele zelfs rekening moeten houden met het einde van hun voortbestaan. De kweekvijver voor Rotterdams theater talent, het Productiehuis Rotterdam, moet worden opgeheven volgens de plannen. Ook zal het post-academische kunstonderwijs in Rotterdam mogelijk verdwijnen, zoals het Piet Zwart Instituut maar ook het Berlage Instituut. Daarnaast wordt er in Rotterdam nog eens extra bezuinigd vanwege een gat in de gemeentelijke begroting. Er moet in de komende jaren een half miljard worden gekort. De gemeente heeft al aangegeven dat hierdoor de plannen voor het stadsmuseum en voor nieuw groot poppodium komen te vervallen. Hoe staan Rotterdamse kunstinstellingen tegenover de toekomst?

Onzekerheid en onbegrip
Worm en V2 maken nu allebei deel uit van de sector ‘E-cultuur’ in het huidige subsidiestelsel, de zogenaamde Basis Infrastructuur. Die moeten nu samengaan in een nieuwe sector onder de noemer ‘Creatieve Industrie’ samen met architectuur en vormgeving. Joris van Ballegooijen van V2: “Wij moeten gaan concurreren met meer aanvragers in een kleiner potje. We kunnen niet meer rekenen op structurele bijdrage en dat is een ramp voor V2. Alle subsidie gaat binnenkort op project basis. Maar je kunt alleen vooruit met langlopende structurele subsidies. Als dat vervalt kunnen wij geen mensen meer aannemen en kunnen er ontslagen vallen.” Hajo Doorn van Worm: “De gevolgen voor Worm kunnen wel eens ernstig zijn. Wij krijgen ook geld uit de Rijkspot die opdroogt. Maar wat exact de consequenties zullen zijn, weten we pas als de rook is opgetrokken.”
Gerrit Timmers, artistiek leider van het OT Theater, dat sinds 1973 in Rotterdam gevestigd is: “Het is landelijk gewoon een groot drama. Waarschijnlijk is het voor ons wel mogelijk om structurele subsidie aan te vragen, maar dan voor twee in plaats van vier jaar. Ook is er simpelweg veel minder geld. Dat betekent bijvoorbeeld dat je geen grootschalige opera’s meer kunt opzetten want daar heb je drie jaar voorbereidingstijd voor nodig.”
“Op dit moment houden wij met alle scenario’s rekening, er is nog zoveel onzeker. Geen enkel middelgroot gezelschap kan nu met een gerust hart adem halen. Als we echt weinig geld zullen krijgen dan moeten we kijken wat we gaan doen om ons pand te betalen, door het creatiever en intensiever te gebruiken, ook door andere partijen. Dat willen we graag, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ook dat kost weer geld.”
Vooral de toon van het kabinet wordt gehekeld en de keuzes die worden gemaakt in de kortingen. Joris Van Ballegooijen: “Het is moeilijk voor te stellen hoe ze dat voor ogen hebben om slechts op projectbasis te werken. Wij kunnen gewoon niet bij elk project van voor af aan beginnen, dan vervallen we in amateurisme. Kijk, voor kunstenaars is het nog voor te stellen dat ze van plek naar plek reizen. Maar die plekken waar ze terecht komen, zoals V2, moeten dan wel stabiel zijn.”
Hajo Doorn: “Toen de Taliban die Boeddha-beelden opblies en muziek verbood was iedereen in rep en roer. Nu doet de regering hier precies hetzelfde door met een paar pennenstreken het fijnmazige culturele netwerk om zeep te helpen.” “De discussie gaat niet over geld. Ze willen het systeem veranderen en hanteren de shock-and-awe methode.”

 

door motten opgevreten kant
Illustratie beeld: Eva Lindeman

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurorganisaties op Zuid vechten voor hun bestaan

    • Kunst en Cultuur

    Drie culturele organisaties op Zuid luiden de noodklok over hun voortbestaan, onder meer tijdens het inspreekmoment over het Cultuurplan 2025-2028 deze woensdag. “De commissie blijkt toondoof voor de breed gedeelde ambitie om Rotterdam-Zuid ook op cultureel gebied te ontwikkelen.” Lees hier hun slotpleidooi en cris de coeur.

  • Onderzoek: hoe staat het Rotterdamse nachtleven ervoor?

    • Kunst en Cultuur

    Het weer leent zich niet meer voor festivals en de dagen worden korter: het nachtseizoen is begonnen. Maar hoe gaat het eigenlijk met de Rotterdamse nacht? Abe Minnema sprak Thys Boer van N8W8 en Mirik Milan van VibeLab over het rapport Creative Footprint Rotterdam, waarin het Rotterdamse uitgaansleven wordt onderzocht.

  • Het Rotterdamse nachtleven heeft bindingsangst

    • Kunst en Cultuur

    Volgens Time Out magazine is Rotterdam één van de beste uitgaanssteden ter wereld. Sharyfah Bhageloe vraagt zich af hoe dat kan, fietsend door de zaterdagnacht op zoek naar een last dance resort, eindigend voor gesloten club- en cafédeuren.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Op vrijdag 15 november 2024 organiseert AIR de 10e editie van dé jaarlijkse Rotterdamse werkplaats van het stadmaken: het Stadmakerscongres 2024. Dit keer in Theater Zuidplein.

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • In het weekend van 25-27 oktober opent bij het Nieuwe Luxor Theater een nieuwe hotspot voor makers, kunstenaars en cultuurliefhebbers waar zij kunnen zij try-outen, exposeren en publiek ontmoeten.

    Venue: Nieuwe Luxor Theater 
    Datum:
  • Het uit Athene afkomstige Planet of Zeus rifft al er sinds de eeuwwisseling al flink op los: de band is meer onderweg dan dat ze thuis aan de ouzo zitten. Door het vele optreden heeft de band een eigen sound ontwikkeld die zich het beste laat omschrijven als een mix van vuige stoner, ouderwetse hard rock met vleugjes southern rock.

    Venue: Grounds
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam