Ga naar de inhoud

Rotterdamse kunstinstellingen: "Het is gewoon een groot drama" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het kabinet heeft vorige week laten weten dat het de bezuinigingen op kunst en cultuur gaat doorvoeren: er gaat vanaf 2013 200 miljoen euro minder naar kunst en cultuur. Het verhaal is inmiddels bekend; de ’top instellingen’ blijven buiten schot, de middelgrote en kleine instellingen worden zwaar getroffen. Vooral podiumkunsten moeten het ontgelden. Maar wat gaat dit voor de culturele wereld in Rotterdam betekenen?  Enkele reacties

De Rotterdamse top die waarschijnlijk de dans zal ontspringen is het Rotterdams Philharmonisch, het Ro-theater en het Internationaal Film festival Rotterdam. Onzekere tijden voor de andere instellingen breken nu aan, waarvan enkele zelfs rekening moeten houden met het einde van hun voortbestaan. De kweekvijver voor Rotterdams theater talent, het Productiehuis Rotterdam, moet worden opgeheven volgens de plannen. Ook zal het post-academische kunstonderwijs in Rotterdam mogelijk verdwijnen, zoals het Piet Zwart Instituut maar ook het Berlage Instituut. Daarnaast wordt er in Rotterdam nog eens extra bezuinigd vanwege een gat in de gemeentelijke begroting. Er moet in de komende jaren een half miljard worden gekort. De gemeente heeft al aangegeven dat hierdoor de plannen voor het stadsmuseum en voor nieuw groot poppodium komen te vervallen. Hoe staan Rotterdamse kunstinstellingen tegenover de toekomst?

Onzekerheid en onbegrip
Worm en V2 maken nu allebei deel uit van de sector ‘E-cultuur’ in het huidige subsidiestelsel, de zogenaamde Basis Infrastructuur. Die moeten nu samengaan in een nieuwe sector onder de noemer ‘Creatieve Industrie’ samen met architectuur en vormgeving. Joris van Ballegooijen van V2: “Wij moeten gaan concurreren met meer aanvragers in een kleiner potje. We kunnen niet meer rekenen op structurele bijdrage en dat is een ramp voor V2. Alle subsidie gaat binnenkort op project basis. Maar je kunt alleen vooruit met langlopende structurele subsidies. Als dat vervalt kunnen wij geen mensen meer aannemen en kunnen er ontslagen vallen.” Hajo Doorn van Worm: “De gevolgen voor Worm kunnen wel eens ernstig zijn. Wij krijgen ook geld uit de Rijkspot die opdroogt. Maar wat exact de consequenties zullen zijn, weten we pas als de rook is opgetrokken.”
Gerrit Timmers, artistiek leider van het OT Theater, dat sinds 1973 in Rotterdam gevestigd is: “Het is landelijk gewoon een groot drama. Waarschijnlijk is het voor ons wel mogelijk om structurele subsidie aan te vragen, maar dan voor twee in plaats van vier jaar. Ook is er simpelweg veel minder geld. Dat betekent bijvoorbeeld dat je geen grootschalige opera’s meer kunt opzetten want daar heb je drie jaar voorbereidingstijd voor nodig.”
“Op dit moment houden wij met alle scenario’s rekening, er is nog zoveel onzeker. Geen enkel middelgroot gezelschap kan nu met een gerust hart adem halen. Als we echt weinig geld zullen krijgen dan moeten we kijken wat we gaan doen om ons pand te betalen, door het creatiever en intensiever te gebruiken, ook door andere partijen. Dat willen we graag, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ook dat kost weer geld.”
Vooral de toon van het kabinet wordt gehekeld en de keuzes die worden gemaakt in de kortingen. Joris Van Ballegooijen: “Het is moeilijk voor te stellen hoe ze dat voor ogen hebben om slechts op projectbasis te werken. Wij kunnen gewoon niet bij elk project van voor af aan beginnen, dan vervallen we in amateurisme. Kijk, voor kunstenaars is het nog voor te stellen dat ze van plek naar plek reizen. Maar die plekken waar ze terecht komen, zoals V2, moeten dan wel stabiel zijn.”
Hajo Doorn: “Toen de Taliban die Boeddha-beelden opblies en muziek verbood was iedereen in rep en roer. Nu doet de regering hier precies hetzelfde door met een paar pennenstreken het fijnmazige culturele netwerk om zeep te helpen.” “De discussie gaat niet over geld. Ze willen het systeem veranderen en hanteren de shock-and-awe methode.”

 

door motten opgevreten kant
Illustratie beeld: Eva Lindeman

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Wethouder Kasmi, put your money where your mouth is!

    • Kunst en Cultuur

    De gemeente is voornemens meer dan €4 miljoen te bezuinigen op kunst en cultuur. Vooral wijken, vernieuwing en laagdrempelige, grootschalige, gratis evenementen zijn de klos. Reinier Weers laat zien dat grote culturele instellingen buiten schot blijven en het grote publiek dat geen cultuurlobby achter zich heeft, in de kou staat.

  • Snikkend naar Boijmans

    • Kunst en Cultuur

    Na vijf jaar heropent Museum Boijmans van Beuningen haar deuren. Voor eventjes dan, tijdens de speciale kunsttoer Snakken naar Boijmans. Met werk specifiek gemaakt voor het museum in verbouwing, een uitgestippelde route en vrolijk geïllustreerde kaarten.

  • Matisse in een valies – hoe drie onervaren criminelen zeven meesterwerken uit de Kunsthal roofden

    • Kunst en Cultuur

    Eind 2012 werden er zeven belangrijke kunstwerken uit de Rotterdamse Kunsthal geroofd. Het bleek niet het werk van doorwinterde kunstdieven, maar drie onervaren Roemeense criminelen die geld nodig hadden. In Kunstroof, de film die regisseur Jorien van Nes over de roof maakte, worden nagespeelde politieverhoren gecombineerd met indringende interviews.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Is Rotterdam nog een architectuurstad? De glorieuze wederopbouw, waarmee de stad zich graag op de borst klopt, ligt inmiddels ver achter ons. Wordt Manhattan aan de Maas ook tegenwoordig nieuw leven ingeblazen door gedurfde bouwprojecten of is er een staketsel van marketingslogans nodig om de reputatie van de stad hoog te houden? Kom naar het debat van Vers Beton tijdens de Architectuurmaand!

    Venue: Henketpaviljoen Boijmans
    Datum:
  • Tijdens deze publieke bijeenkomst wordt onder leiding van moderator Ferrie Weeda uitgebreid stil gestaan bij de 10 actiepunten en gaan publiek en experts in gesprek over aanscherping en concretisering van de actieagenda.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Op 22 juni 2024 openen gevestigde ontwerp- en architectenbureaus in Rotterdam hun deuren tijdens de jaarlijkse Open Bureaudag. Deze dag is een perfect moment om kennis te maken met architecten, meer te leren over de achtergrond en werkwijze van de verschillende bureaus en elkaar te ontmoeten.

    Venue: bureaus verspreid door Rotterdam
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • As our Rotterdam team expands, we are looking for an experienced PR and Communication professional who can help us communicate our mission and results to clients, stakeholders, and the public. You will create overall branding and editorial for reports and publications, manage our social media channels, and create written and visual content for press releases, newsletters, and website updates, amongst others. Furthermore, you assist with graphic design, lead event participation, and seek press opportunities to promote our projects.

  • De Academie voor Bouwkunsten is op zoek naar een Opleidingscoördinator Stedenbouw (0,4-0,6 fte) die het team van vaste coördinatoren vanaf september 2024 komt versterken.

  • Stichting het Park in Rotterdam onderhoudt het Park met hoge kwaliteit met een team hoveniers. Vanuit het Parkpaviljoen maken we een cultureel en educatief programma op het snijvlak van cultuur en natuur met onder andere exposities, poëzie, muziek, lezingen en wandelingen. Het programma en hoveniers team opereert vanuit het Parkpaviljoen in het Park. Het doel van de stichting is om alle bewoners en bezoekers van Rotterdam te verwelkomen en te laten genieten van deze prachtige plek. 

  • Bekijk alle vacatures