Ga naar de inhoud

Stil staan bij Centraal

Elke dag loop ik er doorheen. Sterker nog: 110.000 mensen lopen elke dag met mij mee. De route is altijd anders, het uitzicht elke keer verschillend maar genieten is het voor mij altijd. Rotterdam Centraal.

Zelden sta ik in mijn eentje stil. Als ik stil sta ben ik iets aan het doen, dan sta ik met anderen te wachten. Toch nooit heb ik het gevoel écht stil te staan. Van de week deed ik dat wel, ik ben ineens echt stil gaan staan, midden in het station, of wat het station gaat worden. Ik begaf mij in een time-lapse. Alles om mij heen schoot heen en weer. Mensen hebben haast op een station, ze huilen, schreeuwen, lachen, praten en turen richting waar ze moeten zijn. Maar hoe hard de mensen ook ruziën, vechten, kroelen, rennen: Centraal groeit rustig en onvermoeid door.

De mensenstroom schiet aan mij voorbij, als lemmings hollend over de alsmaar veranderende route die Centraal voor hen op een organische manier neerlegt. Gaten in de grond openen zich als doorgang naar de metro en zuigen en spuwen mensen in en uit. Om kort daarna weer te sluiten en ergens anders te openen. Hoog boven de meute schieten kraanwagentjes heen en weer. Ze bewegen als kleine insectenpootjes die zorgvuldig het enorme web creëren dat boven de hoofden ontstaat.

Ik begin weer te lopen en hoor staal op staal, voel de ijzige kou, zie het flikkerende licht van de lasser hoog in de nok en ruik de lucht van bouw en nieuw.
We leven door het groeiende station heen, hunkerend naar het eindresultaat. Deze tijd is uniek, het station is elke dag anders. Iedereen die passeert zou daarom stil moeten staan en de groei aanschouwen. Er bestaat geen dynamischere architectuur dan een gebouw dat om je heen wordt gebouwd. Laten we genieten van dit tijdelijke station. Straks is het gewoon een gebouw, waar de route altijd hetzelfde is, het uitzicht onveranderd en de mensen nog steeds turen naar hun eindbestemming.

beeld: www.youtube.com

Al 6 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam