De gemeente Rotterdam voert het Bedrijfsreinigingsrecht in voor zelfstandige ondernemers. Maar hoeveel afval produceert zo iemand eigenlijk?
Geachte ondernemer, de gemeente Rotterdam heeft iets nieuws gevonden om u geld afhandig te maken. Onder de de aangepaste verordening Bedrijfsreinigingsrecht (BRR) weet Mr. W.J. Velthuizen, Directeur Gemeentebelastingen Rotterdam, u nét voldoende geld afhandig te maken zonder dat het de moeite is om te gaan klagen. Hoe zit het? Bedrijven die op een woonadres gevestigd zijn, vallen in categorie D van BRR. U produceert dus afval en u wordt verplicht mee te betalen aan de verwerking hiervan. Dit kost €128,20 per jaar. Ach kom, per maand is dat iets meer dan een tientje.
Het bedrag dat de heer Velthuizen oplegt, is een standaardbedrag. Men kijkt niet naar de hoeveelheid afval dat een bedrijf aan huis produceert, maar dat is volgens Velthuizen ook niet te controleren. Daarnaast laat hij weten dat vrijstelling mogelijk is, behalve wanneer het argument aangevoerd wordt dat de ondernemer geen of weinig afval produceert. Want ja, dat gaat iedereen natuurlijk aanvoeren, zal de beste man gedacht hebben, dus dat mag niet.
Interessant. De gemeente komt niet met een beloning voor mensen die aan huis werken en daardoor minder CO2 uitstoten. De gemeente – zelf het grootste voorbeeld van web 0.1 – zal de ondernemer niet aanmoedigen optimaal van digitaal werken gebruik te maken. Nee, de gemeente spiegelt klaarblijkelijk zijn eigen gedrag (de papiermolen, bellen zonder VOIP, de fax als standaardcommunicatiemiddel, de ultieme silogedachte, de wereld van de kopieerapparaten, tussenberichten, nietjes en archiefmappen) op die van de ondernemer, want de ondernemer maakt afval. Punt.
Ik heb mijn best gedaan te bedenken welk afval de zelfstandige ondernemers aan huis in mijn omgeving (een architect, een fotograaf, een ontwerper en een softwarebedrijf) produceren. Allen werken ze digitaal. Ik moet het nog navragen, maar afval bij hun werkzaamheden kan ik mij niet bedenken. Alles gaat digitaal. Zelf werk ik in loondienst, maar werk geregeld thuis. Ik merk dat wanneer ik thuiswerk, ik nóg minder afval produceer. Ik drink water uit een glas in plaats van een plastic bekertje of een flesje. Ik maak geen gebruik van de auto of de trein, en net als op kantoor print ik niets. Voor een ondernemer aan huis zal dit niet veel verschillen. Of heb ik het mis?
Het enige afval dat ik uiteindelijk heb kunnen bedenken is de brief van de gemeente waarmee de zelfstandige ondernemer wordt uitgeknepen. De gemeente heeft het namelijk niet voor elkaar deze digitaal te kunnen verzenden, terwijl iedere ondernemer een e-mailadres heeft dat geregistreerd staat bij de KvK. U weet wel, die club die hoofdzakelijk nog per post communiceert.
Nog geen reactie — begin de discussie!