Aanleren van wijkregels, voorkomen van winkeldiefstal: het Spangense hiphopcollectief The Urban Family is van alle markten thuis. In een nieuw project van de voormalige Bellamy Boys rappen en zingen de keurig opgegroeide hangjongeren een maatschappelijk verantwoord lied over de gevaren van de criminaliteit, inclusief knusse beelden uit thuiswijk Delfshaven.
Aanleiding is het 10.000 Eyes-project in Rotterdam, waarin bewoners en winkeliers worden opgeroepen om een oogje in het zeil te houden. De politie gaat daarnaast de cd thuisbezorgen bij potentiële criminelen. Rest de vraag: welk effect sorteert dat?
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 4 reacties — discussieer mee!
lekkere beat!
Ja toch? Goeie flow ook. Heel, eh, real, zeg maar.
Toe ik al die ogen zag, in september 2011, dacht ik: Waarvoor is dat? Dus ik ging op onderzoek uit: http://youtu.be/NqAWB5pI-c8
In de (korte) discussie hierover in de Rotterdam-groep op LinkedIn komen in ieder geval een paar cijfers naar boven. Jan van de Werken, projectleider bij de Politie Rotterdam-Rijnmond, schrijf daar het volgende over:
” In maart van dit jaar begonnen met het voorbereiden van een aanpak van overvallen. Daar ik in Delfshaven werk heb ik mij gericht op de winkelstraten van Delfshaven. Vervolgens heb ik als doel gesteld 0 overvallen van september tot en met december. 0 overvallen is 100% invloed en zo hebben we het project 10000eyes opgestart. In de uitstraling zijn we naar buiten getreden met de slogan “samen voor een veilige buurt”. Gedurende de periode hebben we verschillende deelprojecten gehad. Een van die deelprojecten is de cd die door TheUrbanFamily is gemaakt. Voormalige overlastjongeren die nu de buurt helpen.
Op onze site http://www.10000eyes.nl vind je de videoclip en de cd kan je bij mij bestellen. Ook staat op de site meer info over het project en de deelprojecten. Het overigens geen commercieel project maar vanuit de politie opgestart en ondersteund door de deelgemeente. Het resultaat………… nog steeds 0 overvallen en nog 13 dagen te gaan. ”
http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=158693&type=member&item=85199895