Ga naar de inhoud

Vlaardingen?

Vers Beton is trots op een eigen ‘Matthijs Vlot’: de film die de lancering van de nieuwe website inluidde, gisteren tijdens het feest in De Unie.
Het mag een klein wonder heten dat Matthijs Vlot de tijd vond om deze film voor ons te maken; precies deze week ging één van zijn filmpjes opeens ‘viral’. In paar dagen tijd werd zijn mash-up van Lionel Richie’s nummer ‘Hello’ meer dan 2 miljoen keer bekeken en hij gaat richting drie miljoen op het moment van schrijven. Opeens had de hele twittergemeenschap het over die geniale Matthijs Vlot, konden de vaderlandse media niet vaak genoeg benadrukken dat het een Nederlander betrof, stond zijn telefoon roodgloeiend en wilde de NOS een interview. Omdat Matthijs niet op televisie wil, heeft hij, geheel in stijl, zijn eigen interview gemonteerd. Inmiddels heeft de video Lionel Richie zelf ook al bereikt.

Die aandacht is terecht, als je het mij vraagt. Matthijs timmert al een tijdje aan de weg en heeft enkele youtube-hits op zijn naam staan. In 2005 studeerde hij af aan de Willem de Kooning Academie met ‘Dit is een herhaling’, waarin hij Philip Freriks een journaal liet rappen. Het stond nog maar twee dagen online (dit was in het pre-youtube tijdperk) en de film werd tot zijn eigen verbazing in het acht-uur journaal vertoond. Maar Matthijs is ook de maker van het ‘Chucky Wilders’ filmpje, waarvan meerdere kopieën nog steeds op internet circuleren. En Showroom MAMA vertoonde eerder werk van zijn hand, zoals het ‘Politiek ABC’.

Het is duidelijk dat Matthijs Vlot gefascineerd is door de beeldcultuur die via de massamedia tot ons komt en hoe die beeldcultuur onze blik op de werkelijkheid beïnvloedt. Door deze beelden vervormd terug te plaatsen in de massamedia, lijkt hij de controle terug te vragen. Nu hij is overgestapt van Nederlandse beelden naar beelden die in het internationale collectieve geheugen vastliggen, namelijk beelden uit de Hollywood film, is het publiek dat hij kan bereiken direct groter, dat heeft zich deze week bewezen. Nog even en zijn films zijn zelf onderdeel van ons collectieve geheugen.

beeld: vimeo.com

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • Waarom blijf je bij zo’n man? – Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen

    • Kunst en Cultuur

    Vandaag is het Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen en start de wereldwijde campagne Orange the World, om geweld tegen vrouwen en meisjes onder de aandacht te brengen. Saskia Klaassen maakte een artikel over femicide. Het was de inspiratiebron voor stadsdichter Elfie Tromp, die een gedicht schreef over vrouwenmoord.

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures