Deelgemeente Rotterdam Noord steekt haar voorkeur voor de mogelijke winnaar van het Stadsinitiatief niet onder stoelen of banken. De ramen van het kantoor op het Eudokiaplein zijn volgehangen met de felgekleurde promotieposters voor het Stadsinitiatief “Luchtsingel” van I make Rotterdam. Op zijn website roept het bestuur van de deelgemeente heel Noord op om te stemmen op de houten brug die het Stationsdistrict verbindt met de Hofbogen en de Pompenburg: “Een stem op de Luchtsingel is een stem op Noord”. Jacco Bakker, wijkregisseur Bergpolder en Liskwartier, is werkzaam bij het onbeschaamd partijdige deelgemeentekantoor. Ook al woont hij zelf in West, de Luchtsingel is voor hem de onbetwiste winnaar. “En die moestuinen in West komen er vast ook wel.” Hij heeft al twee planken gekocht om de Luchtsingel te steunen. Op de vraag of een uitvoerende instantie als een deelgemeente geen neutrale positie moet innemen antwoordt hij: “Dit initiatief is werkelijk een opsteker voor de wijken in Noord. Deelgemeente Noord is gebaat bij een positieve uitkomst voor haar inwoners. Wij hopen dan ook echt dat dit initiatief wint.” Of het mag van Korrie Louwes? “Het deelgemeentebestuur wordt geacht de belangen van de bewoners in Noord te dienen, en op deze manier doen we dat ook. Ik zie het probleem niet.”
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 33 reacties — discussieer mee!
Ik heb wel moeite met het weglachen van het feit dat Vers Beton belanghebbende was bij dit proces zonder dat dit gemeld is in één van de stukken van de afgelopen week. Ik heb nu dan ook een nare nasmaak over mijn kritiek op met name één van de andere projecten.
Goed punt, Miki. Achteraf hadden we dat misschien moeten doen. Maar geloof me: we hebben echt nooit een dubbele agenda aangehouden. We vonden toentertijd een luchtbrug een tof particulier initiatief dat de steun waard was, en toen het stadsinitiatief begon hebben we (waaronder ik als eindredacteur) nooit meer teruggedacht aan eventuele partijdigheid.
Misschien kunnen we alsnog een “full disclosure” zinnetje onder onze stadsinitiatief artikelen plaatsen.
Bij de bejubeling van de Luchtsingel op 28 oktober op Vers Beton was er geen sprake van een Stadsinitiatief en een mogelijke financiering van 4 miljoen die de Luchtsingel kon binnenslepen. Partijdigheid lijkt mij niet aan de orde, aangezien er meer kritiek dan lof is geplaatst over het Stadsinitiatief. Wanneer er werkelijk sprake zou zijn van de geopperde directe invloed die Korrie Louwers (zie Faye’s reactie, 12 maart), zou Vers Beton antireclame hebben geleverd van de bovenste plank. Dat heeft Vers Beton niet geschuwd kritische stukken te leveren over het Stadsinitiatief, waarbij ook de Luchtsingel onder handen is genomen: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”: https://www.versbeton.nl/2012/03/er-kan-er-maar-een-de-winnaar-zijn/
De aandacht lijkt hier nu te verschuiven naar de rol van vers beton, maar het is veel interessanter om te kijken naar de financiering van de luchtsingel. In het kader van de 5e Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam (IABR) heeft ZUS architecten de luchtsingel als onderdeel van een verbetering van Central District bedacht. Aangezien architecten ook moeten eten, zullen ze dat ongetwijfeld niet voor niets hebben gedaan. Hoeveel geld ZUS ontvangen heeft weet ik niet, maar de IABR heeft voor de periode 2009-2012 een subsidie van bijna 8 ton ontvangen van de overheid. Een deel van dat geld is blijkbaar gebruikt om een gemeentelijke subsidie van 4 miljoen binnen te halen voor de realisatie van de luchtsingel. Oorspronkelijk zou de luchtsingel bijna 4,5 ton kosten, maar aangezien de gemeente 4 miljoen ter beschikking heeft gesteld, heeft men de begroting naar boven aangepast. Zo werkt dat met budgetten en subsidies. Geld van de gemeenschap wordt gebruikt om nog meer geld van de gemeenschap uit te kunnen geven.
Ik heb geen flauw idee of ZUS enig bedrag heeft ontvangen voor het IABR en indien dit het geval is of er een bedrag is gegaan naar de mededinging naar het Stadsinitiatief, maar indien dat het geval is vraag ik mij af of dit strijdig is met de voorwaarden en criteria van het Stadsinitiatief, artikel 3 sub d: “Het Stadsinitiatief komt niet in aanmerking voor subsidie indien de aanvraag valt onder een andere gemeentelijke regeling en voorliggende voorzieningen kunnen worden toegekend.”
Niet alleen sub d maar ook sub c: “voor het Stadsinitiatief mag niet al een andere subsidie van de gemeente Rotterdam worden of
zijn verstrekt;”. Uit de bijlage van de jaarrekening van het jaar 2010 (zie http://tinyurl.com/7lvbszu) blijkt dat de IABR een subsidie van €356.000,- heeft gehad. De meetbare doelstelling daarbij is ‘7 presentaties’. Ook in 2011 heeft de IABR een subsidie van €356.000,- gekregen en voor 2012 is er €349.000,- begroot (zie http://tinyurl.com/87uy2ao). Het zou mij dan ook niet verbazen als er via de IABR al gemeentelijke subsidie is besteed aan de luchtsingel. Als dat zo is dan had de luchtsingel niet mee mogen doen en heeft er iemand in de board van het stadsinitiatief zitten slapen.
Ik zie trouwens dat deelgemeente Delfshaven op zijn eigen, speciale manier ook zijn voorkeur voor een initiatief heeft uitgesproken:
“#uitjeeigenstad is het groenste, gezondste en lekkerste #stadsinitiatief. Vergeet niet te stemmen!”
https://twitter.com/#!/delfshaventweet/status/177736885022629888
En nu maar kijken wat de gemeenteraad ervan vindt:
“@ingejanse komende do korte bespreking in de raad en volgende week woensdag uitgebreid in de commissie, dan weten we echt meer.#evengeduld”
https://twitter.com/#!/SetKing/status/179614377253683201
@Inge. Ik twijfel niet aan de integriteit van Vers Beton. Overigens heb ik er ook geen moeite mee als een blog, of wie dan ook, een initiatief ondersteunt als deze voorkeur maar duidelijk is.
@Patrick. Twee van de projecten zouden onafhankelijk van de uitkomst worden gerealiseerd. Beide zijn grootschalige projecten die de buitenruimte betreffen. Ik heb er geen moment aan getwijfeld dat zowel de stadslandbouw als de brug op verschillende wijze is ondersteund door instanties. Maar het is inderdaad goed om dit onder de aandacht te brengen. Ook al denk ik niet dat dit criterium dooslaggevend is geweest voor de commissie (Jandino?! Kopje thee? Marianne van den Anker: gedwongen abortus van Antiliaanse tienermeisjes?! Koekje erbij?).
Ik las een tweet (vast nog terug te vinden op #stadsinitiatief) van iemand die in de middag van 12 maart (ltste stemdag) naar de site ging en las ‘stemcode niet (meer) nodig’. Luchtsingel x …… Snappie? Kan iemand dat misschien eens uitzoeken?
Raadsvergadering Rdam 15 maart
Dhr Sies (CU) stelt voor
“Gezien de tijd: het voorstel om deze week nog aanvullende vragen te stellen, dat die voor eind volgende week beantwoord zijn, zodat deze de 28e in de commissie behandeld kunnen worden en vervolgens op 5 opnieuw opnemen in de agenda van de Raadsvergadering, zodat dan nog eventueel moties kunnen worden ingediend.”
Tot en met vanmiddag kunnen aanvullende vragen worden opgesteld door alle fracties.
Dit zijn de huidige gestelde vragen door dhr. Sies (CU):
1. Kan dit project binnen het tijdsbestek van 4 jaar technisch, planologisch en financieel op deze locatie worden gerealiseerd?
2. Wat vindt de wethouder dat het project in 6 maanden tijd 20 keer zo veel zou kunnen gaan kosten, en de gemeente de helft daarvan financiert?
3. Vindt u het wenselijk dat een project dat anders volledig privaat gefinancierd zou worden nu een subsidie krijgt van 4 miljoen?
4. Heeft de wethouder inzicht in de wijze waarop de initiatiefnemers de particuliere bijdrage willen vormgeven?
5 maart zal het debat verlaat plaatsvinden.
Iemand een idee hoe het debat is afgelopen? Ik heb er in de media niets meer over gehoord. Of komt het pas de 28e echt ter sprake?
CU/SGP lijkt er in ieder geval lekker bovenop te zitten. 🙂
Don’t worry Tim, D66 wordt straks levend geroosterd. Hun geknoei is alleen al een buitenkansje voor politieke vijanden in de raad, zo makkelijk kregen zij het nog nooit in de schoot gewworpen. Eerst worden er schriftelijke vragen gesteld en daarna debat volgens mij. Dat zal Vers Beton vast wel weten.
Als bij de deelgemeente posters met een stemadvies voor een bepaalde politieke partij zouden hangen, dan is het land te klein. Maar een stemadvies voor een stadsinitiatief wordt gewoon geaccepteerd. Schijndemocratie. Als de (deel)gemeente precies weet wat goed is voor haar inwoners, waarom zou je die inwoners dan nog laten stemmen? Het antwoord is simpel: om de burger de illusie te geven dat hij of zij een keuze heeft.
Jouw reactie gaat wel heel erg de kant op van nonsens als ‘als verkiezingen iets zouden kunnen veranderen, zouden ze verboden worden’, Patrick.
Dat gezegd hebbende: dit gaat allemaal natuurlijk te ver. Zoals in het stuk van mij en Hilde Westerink (‘er kan er maar één de winnaar zijn’, zie elders op VB) al aangegeven: dit is jereinste ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’.
Ook lekker Nederlands: we willen wel doorgestoken kaart spelen, maar kunnen het eigenlijk niet. Lekker onbeholpen, boys.
Geef het volk brood en spelen en er kan weer 4 jaar worden geregeerd. Verkiezingen zorgen nooit voor revolutionaire veranderingen, er treden alleen kleine verschuivingen binnen het systeem op. Het systeem zelf houdt men in stand, of beter gezegd, het systeem houdt zichzelf in stand. Het is de keuze of je door de hond of dat kat wordt gebeten, maar de keuze om niet gebeten te worden is er niet.
Het stadsinitiatief is hier een voorbeeld van. Het is bedacht om de politiek dichter bij de burger te brengen, maar politici hebben geen idee wat het werkelijke probleem is. We zijn op weg naar een nieuw tijdperk en daarin is geen plaats voor het huidige politieke systeem. Dan kun je allerlei trucjes bedenken om de burger het gevoel te geven dat er naar hem of haar wordt geluisterd, maar daar trappen mensen niet meer in. Dat is ook te zien aan het lage aantal stemmers.
Je kunt ook voorspellen hoe het stadsinitiatief afloopt. Het is duidelijk dat de luchtsingel gaat winnen. Korrie Louwes zal het hele stadsinitiatief uitroepen tot een groot succes, ook al heeft er amper iemand gestemd. Het is in haar belang om het stadsinitiatief te verdedigen, ongeacht of de burger het nou steunt of niet. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze niet optreedt tegen de deelgemeente Noord; de ophef zou het imago van het initiatief, waar haar eigen imago aan gekoppeld is, kunnen schaden.
Wat kunnen we leren van het eerste stadsinitiatief? In elk geval dat burgers voortaan moeten weten wat de plannen kosten. Zodat ze zelf kunnen bepalen: is dat plan zoveel geld waard? Het Eerbetoon aan de Rotterdammers kost 1,3 miljoen (voor 10 jaar). Andere plannen kosten 4 miljoen. Bovendien: sommige pannen zijn me niet helemaal duidelijk. Als heel Rotterdam die Luchtsingel wil, zal ik ze van harte feliciteren. Maar hoe weet ik dat zo’n luchtbrug niet meteen onde de graffiti zit en een rommelig stukje van de stad niet nog lelijker maakt? Geloof me, ik zeg dat niet om een concurrent af te zeiken. Kan een voorstander van die brug mijn zorg wegnemen?
Ik heb begrepen dat die luchtbrug iets tijdelijk is en na aantal jaren weer zou verdwijnen.
Waar ik ook heel nieuwsgierig naar ben is het budget dat de deelgemeente heeft gereserveerd voor deze propaganda.
Vanavond wordt het geheel afgesloten met een “groots” feest, waar je een “VIP arrangement” voor kunt winnen. Iemand nog zin in een cynische after party?
Sterker nog Jaap, ik suggereer vrijmoedig dat Korrie Louwes niet alleen niet optreedt, maar daar direct de hand in heeft gehad. Zo gepiept immers: de man die in de deelgemeente over de poen gaat en de buitenruimte is Nils Berndsen, ook van D66.
Je hoeft geen onderzoeksjournalist te zijn om alle innige banden en dwarsverbanden die ten grondslag liggen aan het door de strot duwen van de blunderbrug, bloot te leggen.
Zoals Vincent al zegt: het zijn bedriegers van het meest domme soort.
Ik bedoel, sterker nog Patrick…
Vers Betonners, is een tweet sturen met #stadsinitiatief eraan vastgeplakt een idee? Goed tegenwicht voor de jubeltweets aldaar
Yes, dank voor de tip. Wij vinden het natuurlijk ook helemaal geen probleem als je zelf reclame op Twitter voor ons maakt 😉
Dat had ik zeker gedaan Eeva, maar ik doe niet aan Twitter. (ja, ze bestaan nog)
Vinden jullie het ook zo verrassend dat de Luchtsingel heeft gewonnen? Ik verwacht morgen wel een stukje dat gehakt maakt van de firma list&bedrog!
Op vers beton hoef je geen kritiek op de luchtsingel te verwachten, aangezien zij zelf sponsor zijn. Kritiek op het stadsinitiatief kan nog net, maar nu de luchtsingel heeft gewonnen verwacht ik hier geen onderzoeksjournalistiek waarmee het stadsinitiatief onderuit wordt gehaald en dus de realisatie van de luchtsingel in gevaar komt.
Je meent het! Je-zus, weer een illusie armer, nog een reden voor cynisme. Nou, daaaaaaaaag Vers Beton
Haha! Wij zijn inderdaad sponsor, maar volgens mij was het toen nog niet eens bekend dat ze ook meededen aan het stadsinitiatief. We hebben daarnaast al kritisch gewezen op de promotie door deelgemeente noord (https://www.versbeton.nl/2012/03/deelgemeente-noord-voelt-zich-niet-gebaat-bij-stilte/) en hebben vermoedelijk de sterkste kritiek op het stadsinitiatief geuit (https://www.versbeton.nl/2012/03/stadsinitiatief-groots-en-visieloos/), dus érg pro kun je ons ook niet noemen.
Wat mij vooral opvalt, is onderstaand citaat:
“De kosten voor de uitvoering van dit plan zijn begroot op vier miljoen euro (over meerdere jaren uitgesmeerd). Het is de bedoeling dat er zo snel mogelijk gestart wordt met de realisatie.” (http://www.rotterdam.nl/winnaarstadsinitiatief)
Ergens verrast me dit niet: er is maximaal 4 miljoen euro te vergeven, en de uitvoering van dit plan is begroot op…4 miljoen euro!
Patrick: neem zeker even contact op als je iets weet wat volgens jou niet klopt aan het stadsinitiatief. We zoeken het graag voor je uit!
In aanvulling op mezelf: ik lees net via christenunie-fractievoorzitter Setkin Sies (https://twitter.com/#!/SetKing/status/179462664500690944) dat de luchtbrug eerder nog maar 4 ton kostte (http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=27338).
“Mocht er niet genoeg geld worden opgehaald, wat wij niet verwachten, dan wordt de brug gewoon wat korter”, aldus een woordvoerder van ZUS.
Betekent dat dat de brug nu 10 keer zo lang wordt? Handig. Kunnen we mooi naar Den Haag lopen.
Nog sterker: aangezien de luchtbrug 4 miljoen krijgt en zelf de helft moet bijleggen, gaat het dus om 8 miljoen. Eindelijk: lopend naar Londen! (https://twitter.com/#!/josverveen/status/179470073679986688)
Je hebt gelijk, Inge: toen Eeva het stuk “Bouw mee aan de brug van ZUS” schreef was nog niet bekend dat de Luchtsingel aan het Stadsinitiatief meedoet. Volgens mij hebben we rond die tijd ook onze brugdelen aangeschaft.
Nu raadsvergadering live te volgen. Debat Stadsinitiatief is het laatste agendapunt, dus dat zal wel einde middag worden. Belhai van D66 was tegen een debat (joh, wat gek), maar er was een ruime meerderheid voor. Kijken dus.
Het volgende bericht (van vandaag) ook interessant:
http://rotterdam.christenunie.nl/k/n6140/news/view/510645/446633/ChristenUnie-SGP-4-miljoen-voor-stadsinitiatief-is-blanco-cheque.html