Ga naar de inhoud

Hoe overleef ik Delfshaven? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Deel 1: het beeld dat in de media opdoemt Wat is dat toch met Delfshaven? Wie berichten in de media volgt, kan moeilijk een andere conclusie trekken dan dat de deelgemeente in Rotterdam-west op de rand van de afgrond bivakkeert. Maar hoe is het écht in de wijk? In deze serie kijkt Vers Beton van binnen en van buiten naar Delfshaven. Deel 1: het beeld dat in de media opdoemt.

Eerst wat feiten en achtergronden. Delfshaven is met 70.000 inwoners de op twee na grootste deelgemeente van Rotterdam (Prins Alexander heeft er zo’n 90.000, Feijenoord dik 70.000). Ruim 70% is allochtoon (tegen 46% in heel Rotterdam), en de PvdA is al jarenlang soeverein de grootste (wat de noodzaak tot effectief besturen in ieder geval niet urgenter maakt). De laatste 2 decennia van het vorige millennium waren niet de beste jaren voor Delfshaven. Veel laagopgeleide allochtonen namen hun intrek in de wijk, de drugsoverlast – vooral na de sluiting van Perron Nul – was op z’n minst indrukwekkend te noemen (zo waren op de Mathenesserdijk politieinvallen met helicopters en bussen ME’ers eerder regel dan uitzondering), en met de florerende prostitutie door heroïnehoeren op de Keileweg viel je net zo makkelijk over naalden als over condooms. Het was, al met al, een prachtige periode.

Sinds 2000 gaat het stukken beter met de wijk. Prostitutie op de Keileweg werd gestopt, het drugstoerisme nam drastisch af, en de gemeentelijke politiek kreeg – mede dankzij Leefbaar Rotterdam – weer échte aandacht voor de achterstandswijken. Die aandacht is trouwens niet voor heel de wijk nodig. Delfshaven heeft namelijk een paar van de mooiste straten van Rotterdam, waaronder de Heemraadsingel, de Mathenesserlaan en historisch Delfshaven als toeristische trekpleister.

Weinig Hollands

Toch is het nog niet pais en vree in de deelgemeente, getuige het vaak negatieve nieuws. Schietpartijen in speeltuinen, hennepkwekerijen in studentenhuizen, groepsverkrachtingen, Marokkaanse drugsrunfamilies, gigantische sociale problemen, deelgemeentevoorzitters met dubieuze vrienden (pdf), bestuurders die ludieke video’s door zakelijke vrienden laten maken: jij noemt het, veiligheidsrisicogebied Delfshaven heeft het. Zelfs de speeltoestellen zijn hun leven niet veilig.

Die huidige problemen vinden vooral plaats in Spangen (noord), Schiemond (west), Tussendijken/Bospolder (midden), Coolhaven (zuid) en het Nieuwe Westen (oost). Betrokken bewoners van dat gedeelte zetten zelfs Wikipedia in, aangezien “het Nieuwe Westen één van de meest onveilige en weinig Hollands aanvoelende wijken van Nederland is. Dit komt vooral door de grote groepen niet-Europeanen die weinig tot geen verwantschap vertonen met de waarden en normen van de Nederlandse cultuur, alsmede decennialange politiek correcte beleidsvisie.” Weer wat geleerd.

DLF_001
De Libanese en Nederlandse vlag worden naar binnen gehaald bij Libanees restaurant ‘De Parel’ in Historisch Delfshaven. beeld: Alexandre Furtado

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De Westersingel is ten prooi gevallen aan vijandige architectuur

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De beeldenroute langs de Westersingel was één van de meest gastvrije buitenruimtes van Rotterdam. Was, want recent zijn de banken langs de kade voorzien van ‘dividers’. Doel: het dakloze mensen onmogelijk maken om even te rusten. Maar Rotterdam is toch een stad voor iedereen?

  • Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het Havenziekenhuis werd in 2018 aangekocht door Vervat Vastgoed, dat het ziekenhuis nu wil slopen om er twee torens voor in de plaats te bouwen. Die zouden, naast honderden woningen, ook maatschappelijke functies krijgen. Maar aan die gemeentelijke ambities wordt nu nauwelijks invulling gegeven.

  • Zijn de ontwikkelingen rondom het Hofplein het begin van de groene transformatie van het centrum?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Worden met grootschalige bouwprojecten als de woontorens Rotta Nova en Treehouse alle laatste beetjes groen uit het centrum opgeofferd, vraagt centrumbewoner Arlette van den Berg zich af. Ze wandelde mee met Parfum de GroenGroen, dat laat zien dat natuur juist onderdeel is van de veranderende stad.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam