Ga naar de inhoud

De Nieuwe Oogst sluit definitief de deuren

Erik Zwennes van 3voor12 schreef een reconstructie hoe het mis ging met het podium. Uit het artikel komt het beeld naar voren dat de verstandhouding tussen het bestuur en de directie van De Nieuwe Oogst zwaar te wensen over liet, en dat is funest voor een project dat vanaf het allereerste begin onder vuur heeft gelegen.
Hoewel uiteraard de gemeente dit geldverslindende podium leven heeft ingeblazen en de Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur (RRKC) negatief heeft geadviseerd over de subsidiëring ervan, maakt het artikel duidelijk dat beiden niet (volledig) verantwoordelijk zijn voor de dramatische gang van zaken. Omdat in de organisatie van De Nieuwe Oogst de rijen nooit gesloten waren, was het podium gedoemd te mislukken.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam