Ga naar de inhoud

Subsidies verdwijnen, podia vergaan, maar livemuziek blijft altijd bestaan — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De toekomst van de Rotterdamse popsector lijkt op het spel te staan. Vers Beton-eindredactrice Hilde Westerink zet de reacties vanuit de sector op een rij en vraagt zich af wat de podia kunnen doen om hun voortbestaan te garanderen.

Poppodium. Bij veel Rotterdammers brengt dit woord een lichte huivering teweeg. En ook na de publicatie van het Cultuurplanadvies 2013 – 2016 (pdf) van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur staat de popsector weer volop in de spotlights. Dat gebeurt niet in de laatste plaats door toedoen van de sector zelf. De popsector is namelijk van mening dat het advies niet mals uitvalt en dat dit ernstige gevolgen heeft voor het aanbod in de stad. Rotown publiceert doodleuk een rouwadvertentie namens de Rotterdamse popsector, terwijl WORM bij voorbaat aankondigt dat het podium op zal houden te bestaan. Dick Pakkert (eigenaar podiumcafé Rotown en voorzitter van de stichting Live at Rotown) meldde daarnaast: ‘misschien moeten we weer met bakstenen de straat op’.

De Nieuwe Oogst in volle glorie
Nieuwe Oogst beeld: Alexandre Furtado

Al 5 reacties — discussieer mee!

  • Mager artikel. Waarom staat er een foto van de nieuwe oogst bij wanneer je hier geen woord over schrijft? Lijkt me een interessante organisatie als het over subsidie gaat. En als Workm ondanks €4 ton subsidie niet kan voortbestaan, waarom wordt dit niet even verklaard? Waarom geen aandacht aan de Baroeg of Exit? Of (subsidie onafhankelijke instellingen) zoals Perron?

  • Dag Ron,
    Dank voor je reactie.
    Uiteraard zijn De Nieuwe Oogst, Baroeg of Exit interessante cases, maar het bespreken van het reilen en zeilen alle Rotterdamse podia is niet het doel van dit artikel. Ik wilde graag meer algemene vragen stellen en hier antwoord op geven, alvorens diep op individuele zaken in te gaan.

    Verder zal het je deugd doen te horen dat wij voor volgende week een interview met Aziz Yagoub van Perron in de planning hebben staan.

    Wellicht is het voor de toekomst inderdaad een goed idee om in gesprek te gaan met WORM over de toekomst van hun podium, zodra de definitieve verdeling van de begroting bekend is.

  • Hi Hilde,
    Bedankt voor je artikel, het is goed dat hier ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Kort reactie over WORM; WORM kondigt niet bij voorbaat aan dat het op zal houden te bestaan, alleen dat die kans groot is als de adviezen overgenomen worden.
    Verder is ook WORM een volledige stichting (muv WORMshop & CULTvideotheek), en is het niet een ‘gewoon poppodium’; naast de concert- en filmzaal heeft WORM drie werkplaatsen, voor film, muziek en media, en produceert WORM verschillende producten.
    Ik nodig je graag uit om een keer te komen kijken en praten.

    Iets meer info vind je ook hier: http://www.worm.org/home/view/blog/3007

  • Hoi Hilde!
    Leuk om een artikel hier van je te lezen!
    En zeer interessant en actueel onderwerp…
    Ik had ook wel bij dat debat in het NAI willen zijn, ik ben benieuwd of zij het nog over andere alternatieven hebben gehad behalve de “do it yourself” instelling, want dat lijkt me nogal een dooddoener aangezien we met die Rotterdamse constructie te maken hebben en het nu eenmaal de realiteit is dat we geld nodig hebben. Die Pop-up podia lijken me ook niet echt een oplossing omdat je zo misschien toch veredelde straatartiesten krijgt?
    Ik ben benieuwd naar jouw ideeën. Succes!

Schrijf hier je reactie

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam