Ga naar de inhoud

Hoe diep kan het ss Rotterdam nog zinken?

Vier jaar geleden stonden duizenden Rotterdammers vol trots langs de kades van de Nieuwe Maas. Het stoomschip Rotterdam, voormalig vlaggeschip van de Holland-Amerika Lijn, kwam terug in zijn thuishaven. Voor velen was het een emotioneel moment om La Grande Dame, gebouwd op Heijplaat, na jaren van afwezigheid weer te mogen begroeten. Woningcorporatie Woonbron – eigenaar van 50.000 woningen in de regio Rotterdam – had in 2005 voor 2 miljoen euro het schip van het Havenbedrijf Rotterdam gekocht, en zou het voor 6 miljoen euro renoveren zodat het plaats kon bieden aan een hotel, restaurant, het grootste leer-werkbedrijf van Nederland, theater, museum en congreslocatie. Hiermee wilde Woonbron een impuls geven aan de wijk Katendrecht, tot dan toe een van de slechtere wijken van Rotterdam. Het leer-werkbedrijf was een belangrijke opsteker voor Rotterdamse mbo-leerlingen.
Een goede investering, zou je denken. Maar het schip zat vol asbest waardoor de verbouwings-kosten uit de hand liepen. Woonbron heeft uiteindelijk 256 miljoen euro neer moeten tellen voor de renovatie en kwam in financiële problemen. Toenmalig minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie sommeerde de corporatie een gedegen financiering op te stellen, zodat de financiële contituïteit veilig werd gesteld en verlies van maatschappelijk gebonden vermogen zou worden voorkomen. Daarnaast moest Woonbron het schip verkopen aan een andere partij.

Duizenden Rotterdammers staan aan de kade wanneer in 2008 het ss Rotterdam in de Maasstad arriveert

Hennie van der Most, die onlangs de in onbruik geraakte afvalverwerkingsinstallatie in Charlois aankocht om er een pretpark van te maken, toonde interesse in het ss Rotterdam. De hoge vraagprijs en de hoge vaste lasten hielden hem echter tegen. Als van der Most er geen brood in ziet, wie dan wel? Ondertussen is in het jaarverslag van Woonbron over 2011 te lezen dat er opnieuw 50 miljoen euro is afgeschreven op het schip. Hierdoor leed de corporatie een verlies van 41,2 miljoen euro. In totaal verwacht Woonbron een verlies te maken van 230 miljoen euro op het schip. Bert Wijbenga, topman van Woonbron, zegt dat het de afgelopen jaren ook grote winsten heeft gemaakt met hun activiteiten en dat deze kostenpost te dragen is. Maar ruim 230 miljoen euro verliezen betekent uiteraard dat dat geld niet geïnvesteerd kan worden in de kerntaak van een woningcorporatie: woningen aanbieden aan mensen met een laag inkomen en onderhoud plegen aan de woningen.
Gisteren werd bekend dat er investeerders uit Oman interesse hebben om van het schip een VIP-boot te maken. Uiteraard niet in de Rotterdamse wateren, maar in het zonnige oliestaatje aan de Arabische Zee. Mocht het zover komen, zullen al die duizenden Rotterdammers het ss Rotterdam weer gaan uitzwaaien? Behalve het miljoenenverlies dreigt er nu dus ook maatschappelijk verlies. De gemeente Rotterdam krijgt een braakliggende parkeerplaats (kosten: 6 miljoen euro), de Kaap verliest een belangrijke toeristische trekpleister, en bovendien komen de mensen die nu werkzaam zijn op het schip op straat te staan.

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam