Ga naar de inhoud

Hoe diep kan het ss Rotterdam nog zinken?

Vier jaar geleden stonden duizenden Rotterdammers vol trots langs de kades van de Nieuwe Maas. Het stoomschip Rotterdam, voormalig vlaggeschip van de Holland-Amerika Lijn, kwam terug in zijn thuishaven. Voor velen was het een emotioneel moment om La Grande Dame, gebouwd op Heijplaat, na jaren van afwezigheid weer te mogen begroeten. Woningcorporatie Woonbron – eigenaar van 50.000 woningen in de regio Rotterdam – had in 2005 voor 2 miljoen euro het schip van het Havenbedrijf Rotterdam gekocht, en zou het voor 6 miljoen euro renoveren zodat het plaats kon bieden aan een hotel, restaurant, het grootste leer-werkbedrijf van Nederland, theater, museum en congreslocatie. Hiermee wilde Woonbron een impuls geven aan de wijk Katendrecht, tot dan toe een van de slechtere wijken van Rotterdam. Het leer-werkbedrijf was een belangrijke opsteker voor Rotterdamse mbo-leerlingen.
Een goede investering, zou je denken. Maar het schip zat vol asbest waardoor de verbouwings-kosten uit de hand liepen. Woonbron heeft uiteindelijk 256 miljoen euro neer moeten tellen voor de renovatie en kwam in financiële problemen. Toenmalig minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie sommeerde de corporatie een gedegen financiering op te stellen, zodat de financiële contituïteit veilig werd gesteld en verlies van maatschappelijk gebonden vermogen zou worden voorkomen. Daarnaast moest Woonbron het schip verkopen aan een andere partij.

Duizenden Rotterdammers staan aan de kade wanneer in 2008 het ss Rotterdam in de Maasstad arriveert

Hennie van der Most, die onlangs de in onbruik geraakte afvalverwerkingsinstallatie in Charlois aankocht om er een pretpark van te maken, toonde interesse in het ss Rotterdam. De hoge vraagprijs en de hoge vaste lasten hielden hem echter tegen. Als van der Most er geen brood in ziet, wie dan wel? Ondertussen is in het jaarverslag van Woonbron over 2011 te lezen dat er opnieuw 50 miljoen euro is afgeschreven op het schip. Hierdoor leed de corporatie een verlies van 41,2 miljoen euro. In totaal verwacht Woonbron een verlies te maken van 230 miljoen euro op het schip. Bert Wijbenga, topman van Woonbron, zegt dat het de afgelopen jaren ook grote winsten heeft gemaakt met hun activiteiten en dat deze kostenpost te dragen is. Maar ruim 230 miljoen euro verliezen betekent uiteraard dat dat geld niet geïnvesteerd kan worden in de kerntaak van een woningcorporatie: woningen aanbieden aan mensen met een laag inkomen en onderhoud plegen aan de woningen.
Gisteren werd bekend dat er investeerders uit Oman interesse hebben om van het schip een VIP-boot te maken. Uiteraard niet in de Rotterdamse wateren, maar in het zonnige oliestaatje aan de Arabische Zee. Mocht het zover komen, zullen al die duizenden Rotterdammers het ss Rotterdam weer gaan uitzwaaien? Behalve het miljoenenverlies dreigt er nu dus ook maatschappelijk verlies. De gemeente Rotterdam krijgt een braakliggende parkeerplaats (kosten: 6 miljoen euro), de Kaap verliest een belangrijke toeristische trekpleister, en bovendien komen de mensen die nu werkzaam zijn op het schip op straat te staan.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • In de woontoren Huis op Zuid weten huurders van elkaar hoeveel ze verdienen

    • Architectuurkritiek

    Voor bewoners ten noorden van de Maas draagt Rotterdam-Zuid nog altijd het stigma van arm en achtergesteld. Nieuwbouw moet de aantrekkingskracht vergroten, zoals de woontoren ‘Huis op Zuid’. Zorg-, politie- en onderwijspersoneel met een niet al te platte beurs kreeg voorrang op een huurwoning. Is dat voor herhaling vatbaar? En wat heeft het gebouw allemaal te bieden?

  • “Er zit een groot gat tussen de belevingswereld van jongeren en de stad”

    • Stadmaken

    Duizenden brugklassers komen deze dagen thuis met het gifgroene boek Metro 010 in hun schooltas, een graphic novel over de geschiedenis van Rotterdam. Dit boek is het succesvolle passieproject van Ellen Schindler, partner bij ontwerpbureau De Zwarte Hond. Momenteel wordt gewerkt aan een Groningse en Berlijnse editie. Een gesprek over hoe je jongeren serieus en structureel kunt betrekken bij stadsontwikkeling.

  • Renovatie Prinsessenflats: zo kunnen we wél zorgvuldig met Post 65-architectuur omgaan

    • Architectuurkritiek

    De forse renovatie van de Prinsessenflats in Prinsenland bleef niet onopgemerkt: door alle ingrepen veroverden de jaren ‘60-kolossen de tweede plaats van de Rotterdam Architectuurprijs. Het kan dus, Post 65-architectuur aanpassen aan de eisen van deze tijd, mét respect voor het oorspronkelijke ontwerp en de bewoners.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 28 October platform for city culture De Dépendance welcomes economist and author Grace Blakeley at Arminius, Rotterdam on the occasion of her book ‘Vulture Capitalism’.

    Venue: Arminius
    Datum:
  • Op vrijdag 15 november 2024 organiseert AIR de 10e editie van dé jaarlijkse Rotterdamse werkplaats van het stadmaken: het Stadmakerscongres 2024. Dit keer in Theater Zuidplein.

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • In het weekend van 25-27 oktober opent bij het Nieuwe Luxor Theater een nieuwe hotspot voor makers, kunstenaars en cultuurliefhebbers waar zij kunnen zij try-outen, exposeren en publiek ontmoeten.

    Venue: Nieuwe Luxor Theater 
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam