Ga naar de inhoud

Hoe diep kan het ss Rotterdam nog zinken?

Vier jaar geleden stonden duizenden Rotterdammers vol trots langs de kades van de Nieuwe Maas. Het stoomschip Rotterdam, voormalig vlaggeschip van de Holland-Amerika Lijn, kwam terug in zijn thuishaven. Voor velen was het een emotioneel moment om La Grande Dame, gebouwd op Heijplaat, na jaren van afwezigheid weer te mogen begroeten. Woningcorporatie Woonbron – eigenaar van 50.000 woningen in de regio Rotterdam – had in 2005 voor 2 miljoen euro het schip van het Havenbedrijf Rotterdam gekocht, en zou het voor 6 miljoen euro renoveren zodat het plaats kon bieden aan een hotel, restaurant, het grootste leer-werkbedrijf van Nederland, theater, museum en congreslocatie. Hiermee wilde Woonbron een impuls geven aan de wijk Katendrecht, tot dan toe een van de slechtere wijken van Rotterdam. Het leer-werkbedrijf was een belangrijke opsteker voor Rotterdamse mbo-leerlingen.
Een goede investering, zou je denken. Maar het schip zat vol asbest waardoor de verbouwings-kosten uit de hand liepen. Woonbron heeft uiteindelijk 256 miljoen euro neer moeten tellen voor de renovatie en kwam in financiële problemen. Toenmalig minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie sommeerde de corporatie een gedegen financiering op te stellen, zodat de financiële contituïteit veilig werd gesteld en verlies van maatschappelijk gebonden vermogen zou worden voorkomen. Daarnaast moest Woonbron het schip verkopen aan een andere partij.

Duizenden Rotterdammers staan aan de kade wanneer in 2008 het ss Rotterdam in de Maasstad arriveert

Hennie van der Most, die onlangs de in onbruik geraakte afvalverwerkingsinstallatie in Charlois aankocht om er een pretpark van te maken, toonde interesse in het ss Rotterdam. De hoge vraagprijs en de hoge vaste lasten hielden hem echter tegen. Als van der Most er geen brood in ziet, wie dan wel? Ondertussen is in het jaarverslag van Woonbron over 2011 te lezen dat er opnieuw 50 miljoen euro is afgeschreven op het schip. Hierdoor leed de corporatie een verlies van 41,2 miljoen euro. In totaal verwacht Woonbron een verlies te maken van 230 miljoen euro op het schip. Bert Wijbenga, topman van Woonbron, zegt dat het de afgelopen jaren ook grote winsten heeft gemaakt met hun activiteiten en dat deze kostenpost te dragen is. Maar ruim 230 miljoen euro verliezen betekent uiteraard dat dat geld niet geïnvesteerd kan worden in de kerntaak van een woningcorporatie: woningen aanbieden aan mensen met een laag inkomen en onderhoud plegen aan de woningen.
Gisteren werd bekend dat er investeerders uit Oman interesse hebben om van het schip een VIP-boot te maken. Uiteraard niet in de Rotterdamse wateren, maar in het zonnige oliestaatje aan de Arabische Zee. Mocht het zover komen, zullen al die duizenden Rotterdammers het ss Rotterdam weer gaan uitzwaaien? Behalve het miljoenenverlies dreigt er nu dus ook maatschappelijk verlies. De gemeente Rotterdam krijgt een braakliggende parkeerplaats (kosten: 6 miljoen euro), de Kaap verliest een belangrijke toeristische trekpleister, en bovendien komen de mensen die nu werkzaam zijn op het schip op straat te staan.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Is Rotterdam nog een ‘bouwende stad’? En voor wie bouwt ze dan?

    • Vers Beton

    Teun van den Ende doet onderzoek naar stedelijke ontwikkeling, architectuur en woonbeleid in Rotterdam. Hij licht tegels onder woontorens, spreekt wethouders, vastgoedbazen en bewoners. En vraagt zich af: voor wie bouwen we eigenlijk? Bij Vers Beton is hij onderzoeksjournalist Bouwende stad.

  • Gaat Rotterdam eindelijk wat aan de woningnood doen? 9 vragen over de Woonvisie

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De nieuwe Woonvisie gaat over het Rotterdamse woonbeleid tot 2040, met daarin acties voor de komende vijf jaar. Voor de gemeente een uitgelezen kans om iets aan de wooncrisis te doen. Gaat dat ook echt gebeuren? Woonexpert Teun van den Ende zocht het uit.

  • Fietsend heen, slapen in een bunker, metro terug: wordt Hoek van Holland het Bloemendaal van Rotterdam?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het landschap tussen het dorp Hoek van Holland en de kust werd lang aan haar lot overgelaten, maar ondergaat nu geleidelijk een metamorfose. Tegenwoordig vind je in de kustzone hippe restaurantjes, cafés en – verscholen in het duin – een vakantiewoning in een Duitse oorlogsbunker. Vers Beton nam een kijkje.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • From disastrous climate change to evil AI superintelligences and the impending perils of genome editing, our species is increasingly concerned with the prospects of its own extinction. Less and less does the end of humanity’s future on this planet seem an area of lurid fantasy or remote speculation.  But how did this come about? When did our obsession about the end start? And what does tracing back this history teach us about our current predicament?

    Venue: De Dependance, Arminius
    Datum:
  • From disastrous climate change to evil AI superintelligences and the impending perils of genome editing, our species is increasingly concerned with the prospects of its own extinction. Less and less does the end of humanity’s future on this planet seem an area of lurid fantasy or remote speculation.  But how did this come about? When did our obsession about the end start? And what does tracing back this history teach us about our current predicament?

    Venue: De Dependance, Henket Paviljoen (Boijmans)
    Datum:
  • In the current Gaza war, as much as 40% of the housing has been damaged or destroyed, with over 1.8 million people internally displaced. The destruction of more than a third of Gaza’s homes is leading international legal experts to raise the concept of “domicide” – the mass destruction of dwellings to make the territory uninhabitable. This concept is increasingly accepted in academia but is not a distinct crime against humanity under international law.

    Venue: De Dependance, Independent School
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf september 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Music Matters geeft jonge Rotterdammers de tools om hun eigen weg te vinden in de wereld van muziek. We laten jonge Rotterdammers zien wat muziek voor hen kan betekenen – als maker, als speler, als liefhebber en als ondernemer. Vanaf juni zijn we op zoek naar een programmamaker die ons team kan komen versterken.

  • In september 2024 gaat de Masterclass van Platform voor Onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer weer van start. Een groep van vijf deelnemers met verschillende achtergronden werkt intensief samen aan één groot onderzoeksproject en krijgt scholing in methoden en technieken voor onderzoeksjournalistiek. De Masterclass is nadrukkelijk een opleidingstraject. In het verleden is gebleken dat kandidaten die het succesvol doorlopen terechtkunnen bij de redactie Investico zelf of op de onderzoeksredacties van andere media zoals Pointer, Argos en NRC.

  • Bekijk alle vacatures