Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: De fietstunnel, de Meent en revolutie in de deelgemeenten

Op vrijdag bespreekt Vers Beton in deze commentaarrubriek het grote én het kleine nieuws van de stad. Uw Eerste Hulp bij de Vrijmibo, dát zijn de Beste Stuurlui. Deze week: Hilde verheugt zich nu al op de fietstunnel van Centraal, Dore vraagt zich af hoeveel het opknappen van straten als de Meent ons waard is, en Inge heeft zin in een deelgemeentelijke revolutie.

Fietstunnel

Afgelopen weekend is de nieuwe reizigerstunnel op Rotterdam Centraal feestelijk geopend. Zelf ben ik er nog niet geweest. Er is namelijk niets dat mij langs het station leid, mits ik de trein moet pakken, en dat is niet vaak het geval.
Ik zeg, reizigerstunnel schmeizigerstunnel. Als inwoner aan de noordzijde van het spoor kijk ik reikhalzend uit naar niets minder dan de fietstunnel. Oh tunnel voor fietsers ter hoogte van de Spoorsingel met uitgang op het punt in de stad waar ik juist wezen moest, ik mis je zo!
Het was een drama toen in 2006 bekend werd gemaakt dat de fietstunnel voor minstens vier jaar gesloten zou worden. Er rees een plan voor een fietsersbrug over CS, een idioot plan waar we verder maar geen woorden aan vuil zullen maken.
Hoe het ook zij, de Fietsersbond huilde, GroenLinks huilde en ik huilde zachtjes mee. Ik weet nog dat vriendin M. op een dag gillend en trappend door de politie in de boeien werd geslagen, omdat ze stiekem tóch door de Provenierstunnel fietste. Om maar even te illustreren hoe in de war we allemaal waren.
In de wilde weekendnachten die volgden, wilde ik op weg naar huis nog wel eens door de posttunnel racen. Hartstikke verboden en helaas voor mij stond er aan de noordzijde altijd een brede beveiligingsman met wijd open armen de fietsende en dronken onverlaten op te wachten. Verslagen week ik uit naar de Statentunnel, Hofplein of Blijdorp. Nu, zes jaar later, weet ik niet beter.
De Provenierstunnel zal in de loop van 2013 worden geopend voor fietsverkeer, wat mij betreft nu al dé opening van het jaar. Om dat te vieren zal ik op de dag zelve met grote snelheid sjezen vanaf de Spoorsingel richting de ingang en BAM! met dezelfde vaart de tunnel binnen gaan. Ik zal gillen en roepen en van de echo’s genieten en met beide armen boven mijn hoofd triomfantelijk aan de andere zijde weer tevoorschijn komen. Ik heb nog een paar maanden om daar op te oefenen.
door Hilde Westerink

De Beste Stuurlui
Illustratie

Stadsvernieuwing

Beste stuurlui,
Deze is er één van twijfel want ook stuurlui bevinden zich wel eens tussen wal en schip. Vaak is dat aan de koude kant. Echter, wanneer een helpende hand wordt geboden is het drijvend op zee goed toeven. Onzekerheid houdt immers alle opties open. Afgelopen week werd mij tijdens de koffiepauze de volgende vraag opgeworpen door gemeenteraadslid Peter van Heemst (PvdA):
“Willen we de stad continu blijven opknappen of willen wij Rotterdam juist meer laten leven?”
Aanleiding voor dit stedenbouwkundige dilemma is de vandaag te openen Meent. Om 16:00, wanneer u ofwel nog aan het werk bent, ofwel aan een bittergarnituur vastgevroren zit, wordt door wethouder Van Huffelen de vernieuwde Meent geopend. Cityportal Rotterdam: “Twee lakeien leggen geheel in stijl voor haar bewoners en winkeliers de rode loper uit en nodigen de aanwezigen uit om deze te betreden.” Er zullen activiteiten worden georganiseerd. Dus pas op.
De straat is ineens een boulevard, het natuursteen VT-Woont je tegemoet. Het is er mooi en netjes. Het doet mij denken aan Wenen, ook zo mooi en netjes. En toen viel ik in slaap. Uiteraard is stedenbouwkundige vooruitgang onontbeerlijk. Niemand zit te wachten op dusdanige verpaupering dat de sociale cohesie als een rollatorloze bejaarde in elkaar zakt. Ik doel dan ook niet op de stadsvernieuwing die de gaten van het bombardement heeft opgevuld of ter voorkoming van Parijse banlieus in onze lage landen. Wel vraag ik mij af: moet iedere gevel worden strak getrokken of is het ook goed mos op de stad te laten ontstaan? Wanneer haal je de ziel uit de stad en dood je creatieve prikkels? En buiten dat, hoeveel is het straktrekken van Rotterdam ons eigenlijk waard?
Na afloop van de koffiepauze bleek ik geen eenduidig antwoord te hebben. Dientengevolge neemt Peter van Heemst binnenkort op Vers Beton dit dilemma van mij over.
door Dore van Duivenbode

Deelgemeentes tussen Scylla en Charybdis

Nee, ik ben geen fan van deelgemeentes. Waarom al die extra bestuurlijke lagen? Eén stadsbestuur voor de grote lijnen met experts die op locatieniveau dit vertalen naar acties is toch voldoende? Waarom dan nog meer verkiezingen, partijpolitiek en – daar zit de grootste angel – bestuurlijk gestuntel door mindere goden op lokaal niveau?
Groot was dan ook mijn vreugde toen de overheid besloot alle deelgemeentes af te schaffen. Precies! Pak ze! En neem gelijk die stadskantoren mee!
Deze week kreeg dit nieuwe beleid zijn beslag in de vorm van een brief. De afzender, de gemeente Rotterdam, wil graag mijn mening weten over de toekomst van lokaal bestuur. Hoe nu verder? Laat het ons weten!
Maar waarom moet ik eigenlijk helpen? Wat is dit voor doorgeslagen D66-burgerparticipatieideaal? Het gemeentehuis en de Marconitoren puilen uit van goedbetaalde experts. Wonen die dan zo ver buiten Rotterdam dat ze geen idee hebben hoe ze het beste beleid kunnen maken? Ik stem eens per vier jaar op jullie, en daarmee hebben jullie mijn mandaat al ontvangen. Doe er wat mee, en val mij niet lastig met jullie problemen!
Afijn. Een brief waarmee ik mijn steentje kan bijdragen aan de afschaffing van de deelgemeentes zet ik graag om in acties. Ik ren naar de website, vul de code in, en ga gelijk op zoek naar de optie ‘de stekker uit heel de teringzooi trekken’.
Maar wat blijkt, lieve mensen? Dat kan helemaal niet! Sterker nog: ik moet kiezen tussen twee misschien nog wel grotere kwaden. What the fuck?
Wat zijn die postmoderne Scylla en Charybdis dan, zult u willen weten? Tussen welke levensgevaarlijke en ‘gedurfde‘ rots en draaikolk moet ik kiezen? Dat zal ik u laten zien. De gemeente Rotterdam heeft namelijk zijn jongste bediende gevraagd om in Paint twee zo knullig mogelijke animatiefilms te maken die de modellen uitleggen. In een notendop: je krijgt óf goed bedoelende amateurs die alles verprutsen (‘Wijkparticipatie’), óf een terugkeer van de deelgemeente in de vorm van een zogeheten stadskwartier (‘Gebiedsbestuur’). De ambitie bij de laatste is dat hier politiek ongebonden bestuurders inzitten, maar de kans is klein dat de te kiezen lokale autocraten bij de verkiezingscampagnes voor deze besturen achterwege laten wat hun politieke achtergrond is als dat winst kan opleveren.

(het alternatief is om een bestuurlijke nota van dertig pagina’s te lezen waarin alles staat uitgelegd, inclusief de totstandkoming van deze twee modellen, maar dat raad ik – zo net voor het weekend – niet aan)
Mijn advies? Laten we ons verzamelen, naar het model van G500 een alternatieve machtsgroep vormen, en de afsluitende debatten van deze verkiezing massaal bezoeken om deze plannen alsnog te laten zinken. Want als de gemeente zijn verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen niet wil of kan nemen, dan moeten wij dat maar doen.
door Inge Janse

Al 27 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam