Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: vuurwerk en een sprookje

Op vrijdag bespreekt Vers Beton in deze commentaarrubriek het grote én het kleine nieuws van de stad. Uw Eerste Hulp bij de Vrijmibo, dát zijn de Beste Stuurlui. Deze week wil Nabil in Rotterdam beginnen met een vuurwerkverbod en Ivan is licht teleurgesteld dat hij toch een doodnormale dreuzel is.

Vuurwerk

Ook dit jaar heeft het Oogziekenhuis weer honderden brillen weggegeven om de ogen van kinderen te beschermen. Het verleden heeft ons geleerd dat vuurwerk willekeurig is in het maken van slachtoffers. Ook dit jaar was het willekeurig. Dit jaar las ik dat er een kind met derdegraads brandwonden in de hals is opgenomen in het ziekenhuis. Hier heeft het Oogziekenhuis nog geen passend antwoord op gevonden. Wellicht dat het Maasstad-ziekenhuis als brandwondencentrum volgend jaar gratis branddekens kan uitdelen op scholen, en als we dan toch bezig zijn kan de vereniging van plastisch chirurgen speciale ledemaatbeschermers gaan uitdelen, zodat we uiteindelijk met zijn allen goed ingepakt en veilig naar het vuurwerk kunnen kijken. Helaas hebben we dan nog geen methode om onze brievenbussen, telefooncellen, auto’s en treinstations te beschermen en alle andere meldingen die binnen zijn gekomen bij het meldpunt van Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam.
Wellicht dat het tijd wordt voor een nieuw beleid. En laten we daarmee in Rotterdam beginnen. Rotterdam is immers de proeftuin van Nederland. Laten we het afsteken van vuurwerk louter over aan de professionals, zoals jaarlijks op de Erasmusbrug, maken we er een nog groter spektakel van dan in Sydney. Zodat we geen ogen, huid en ledematen meer hoeven in te leveren. Lang geleden heb ik geleerd dat voorkomen beter is dan genezen, en waarom passen we onze wetgeving hier niet op aan? Wie vuurwerk kan laten staan, kan er in het nieuwe jaar met ogen en ledematen weer tegenaan!
door Nabil Bantal

De Beste Stuurlui
Illustratie

Een Sprookje

Wil je snel naar Amsterdam, zo gaat het gerucht, dan moet je met de Fyra. Ik had haast dus snel door de stationshal van Rotterdam Centraal, een soort slecht verlicht schoolplein, naar het vertrekbord dat mij vertelt dat ik op spoor 10A moet zijn. Lopend door de passagierstunnel waar Julia links een carbonara kookt en Achmed rechts een kapsalon groot de oven in schuift, tel ik de sporen. Spoor acht, spoor negen, spoor…elf?
Spoor tien blijkt pardoes niet te bestaan! Vergeten, waarschijnlijk, door diezelfde stagiaire die de platen had verknoeid. Met de kleine bebrilde tovenaar in mijn achterhoofd rende ik dan maar met een drafje tegen een houten trapstellage aan, in de hoop dat wellicht de Zweinstein Express mij naar mijn bestemming kon brengen. Helaas bleek ik toch een Dreuzel, en het hout gaf niet mee. Ik kreeg slechts een meewarige blik van Julia, die stug basilicum over haar roomsaus drapeerde.
De volgende dag hangt er een excuserende sticker met ‘spoor 10B’ over het bord van spoor elf, maar spoor 10A is nog steeds pleite. Snel met de Fyra naar Amsterdam blijkt voorlopig toch een sprookje.

Borden op Rotterdam Centraal
Het mythische spoor 10a

door Ivan Thung

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Er zit een groot gat tussen de belevingswereld van jongeren en de stad”

    • Stadmaken

    Duizenden brugklassers komen deze dagen thuis met het gifgroene boek Metro 010 in hun schooltas, een graphic novel over de geschiedenis van Rotterdam. Dit boek is het succesvolle passieproject van Ellen Schindler, partner bij ontwerpbureau De Zwarte Hond. Momenteel wordt gewerkt aan een Groningse en Berlijnse editie. Een gesprek over hoe je jongeren serieus en structureel kunt betrekken bij stadsontwikkeling.

  • Renovatie Prinsessenflats: zo kunnen we wél zorgvuldig met Post 65-architectuur omgaan

    • Architectuurkritiek

    De forse renovatie van de Prinsessenflats in Prinsenland bleef niet onopgemerkt: door alle ingrepen veroverden de jaren ‘60-kolossen de tweede plaats van de Rotterdam Architectuurprijs. Het kan dus, Post 65-architectuur aanpassen aan de eisen van deze tijd, mét respect voor het oorspronkelijke ontwerp en de bewoners.

  • Boijmans: er zijn nog genoeg hordes te nemen

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Ervan uitgaande dat het Boijmans in 2030 weer opengaat, is de verbouwing nu grofweg halverwege. Voor het eerst sinds het museum vijf jaar geleden de deuren sloot, ligt er een plan met een deugdelijke doorrekening. Tussen gemeente, museumdirectie en Mecanoo is, na veel gesteggel, de kou weer uit de lucht. Waar komt dat nieuwe optimisme vandaan?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het uit Athene afkomstige Planet of Zeus rifft al er sinds de eeuwwisseling al flink op los: de band is meer onderweg dan dat ze thuis aan de ouzo zitten. Door het vele optreden heeft de band een eigen sound ontwikkeld die zich het beste laat omschrijven als een mix van vuige stoner, ouderwetse hard rock met vleugjes southern rock.

    Venue: Grounds
    Datum:
  • NOFX stoeit regelmatig met ska, maar wat als Fat Mike & co. daadwerkelijk een skapunkband zouden zijn? Dan kom je ongeveer uit bij P.O. Box. Met een strak koppel blazers krijgt het luchtkoper vrij baan in de uplifting songs van dit Franse zestal.

    Venue: Roodkapje
    Datum:
  • Met het ontbreken van het Baroegpand organiseren we DDD dit jaar in afgeslankte vorm. Dit doen we in het kleine maar reuzegezellige Soundville dat op een steenworp afstand van Baroeg ligt. Bij deze mini-editie ligt de nadruk op één van onze kernwaardes, namelijk opkomende Nederlandse doom bands een podium bieden. En we hebben drie fantastische acts voor je in petto.

    Venue: SoundVille
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam