Ga naar de inhoud

Skatepark Westblaak schreeuwt om beton

Het botert al een tijd niet tussen de Rotterdamse skaters enerzijds en de Rotterdamse beleidsmakers anderzijds. Heetste hangijzer is een nieuw skatepark aan de Westblaak ter vervanging van het onveilige en ongewenste park dat op dezelfde plek ligt sinds 2001. Marco Jongeneel – ontwerper, skateboarder én voorman van de Kerngroep Westblaak – geeft op Vers Beton zijn ongezouten mening over deze kwestie, die langzaam zijn kookpunt aan het bereiken is.
Voor de gemiddelde skateboarder staat vers beton synoniem voor glad, hard, rauw en goudeerlijk. Heb je een skateboardende vriend die jarig is? Geef ‘m een zak beton, een schep en een emmer water… als een kind zo blij, let maar op.
Het zit namelijk zo: álle legendarische skateboardplekken ter wereld bestaan voor 90% uit beton. Van het LOVE-park in Philidelphia tot aan Pier 7 in San Francisco, van Carlsbad High School (RIP) tot aan het leegstaande zwembad in een Amerikaanse achtertuin. Interessante bijkomstigheid is dat deze plekken altijd zijn ontworpen door architecten maar nimmer met het doel óm er te skateboarden.
Skateparken in Nederland worden echter al bijna 20 jaar door leveranciers van hekwerken en speeltuinen gemaakt. Het hele land is volgeplempt met RVS en gegalvaniseerd staal in de meest onbegrijpelijke verschijningen. Brochures en mappen van deze leveranciers hebben een bijna IKEA-achtige simpelheid en geven ambtenaren en beleidsmakers het idee dat ze het allemaal zelf kunnen; “Stel nu je eigen skatepark samen!”
Hoe heeft het toch kunnen gebeuren dat in een land dat bekend staat om haar ontwerpers en architecten én gezien onze kennis van beton zulke skateparken tot op de dag van vandaag nog steeds geleverd worden? Stel dat het speeltuinen of glijbanen betrof: zouden deze glibberige, onveilige plekken, veelal gesitueerd in een middenberm vol uitlaatgassen nog door de welstandscommissies komen?

Marco Jongeneel, initiatiefnemer van de Kerngroep Westblaak, poseert bij één van hun ludieke acties.
Marco Jongeneel, initiatiefnemer van de Kerngroep Westblaak, poseert bij één van hun ludieke acties.

Gelukkig is het huidige RVS-skatepark aan de Westblaak afgeschreven. Het park is op dit moment op een aantal plekken onveilig en er moet snel een renovatie óf een nieuw skatepark komen. De lokale skatescene zag dit moment al aankomen en is al drie jaar in gesprek met de dienst Sport en Recreatie van de Gemeente Rotterdam. We boden in het verleden al een compleet concept waar ALLE gebruikers achterstonden. Met invulbare ontwerpplekken voor architect Winy Maas, skateboardkunstenaar Ed Templeton, skateboardlegende Lance Mountain en skateboardende illustrator Piet Parra. Dit ontwerp had álles wat Rotterdam nodig zou hebben en sluit volledig aan bij een HRO-onderzoek wat ooit heeft plaatsgevonden in opdracht van dezelfde dienst SenR. Uit dit onderzoek kwam dat de gebruikers de ‘volgende keer’ beton en meer ‘street’-achtige objecten willen. Uiteraard werd dit plan alsnog terzijde geschoven.
De skaters van de Westblaak zijn wel nog uitgenodigd op een inspraakavond. Een avond waarop al na tien minuten de wensen van de gebruikers werden geïnterrumpeerd en het verder louter nog ging over een verflaag. Verder konden wij ons niet aan de indruk ontdoen dat ze de skaters maar lastig en ongeorganiseerd vonden en dat tien minuten inspraak sowieso wel afdoende was. Deze onzinnige avond ging uiteraard wel de boeken in als ‘participatie’, want daar maak je goede sier mee binnen de gemeentepolitiek. Na afloop besloten we niet meer mee te doen met deze poppenkast en hebben we per brief laten weten niet meer gediend te zijn van samenwerking.
Onze weigering nog verder mee te praten is door de projectleidster van de gemeente aangegrepen de skaters vervolgens weg te zetten als ‘lastig’ en in één ruk door dan maar exclusief in gesprek te gaan met staalleverancier Solos. Een partij die zich daarbij ongetwijfeld in de handen heeft gewreven – niet alleen hebben zij bij oplevering van het park in 2001 een factuur van een miljoen euro mogen sturen, ze hebben naar schatting nog eens een zelfde bedrag mogen opstrijken als gevolg van al het benodigde onderhoud aan de toestellen. RVS blinkt niet alleen mooi in de zon, het heeft ook ontzettend veel onderhoud nodig – zeker bij een zeer intensief gebruik zoals dat nu eenmaal het geval is bij een skatepark. De vraag of een keuze voor een materiaal dat minder onderhoud nodig heeft (zoals, wij zeggen maar iets, beton) niet verstandig zou zijn wordt niet gesteld.
Het zal u niet verbazen: het enthousiasme onder de skaters is nihil. Daarop is de Kerngroep Westblaak geformeerd die met een tegenvoorstel is gekomen. Na eerst via ludieke acties de media te hebben gehaald is er gesproken met wethouders Van Huffelen en Laan, beide verantwoordelijk voor deze materie. Jos Verveen (raadslid voor D66) vind dat het onderwerp op de agenda van de Raad moet komen. In één-op-ééngesprekken met raadsleden is ons gebleken dat er een meerderheid in de Raad bestaat vóór het plan van de Westblaakgroep.
Het toekomstige skatepark aan de Westblaak, zoals dat is voorzien door de Kerngroep Westblaak.
Het toekomstige skatepark aan de Westblaak, zoals dat is voorzien door de Kerngroep Westblaak.

Het tegenontwerp is een schetsvoorstel voor en door de gebruikers van de Westblaak. Geïnitieerd door skateboardende architecten Victor Verhagen & Tijs Niessen en skateboardende ontwerper Marco Jongeneel – ondergetekende dus. Dit schetsontwerp zal worden aangevuld door skateboardende skateboarders, inlineskatende inlineskaters en BMXende BMX-ers om het ontwerp ‘kritiekproof’ te maken voor álle groepen gebruikers. Het ontwerp lijkt op geen enkel vlak op het huidige park aan de Westblaak. Het nieuwe ontwerp is een volwassen ontworpen openbare ruimte. Het zou zelfs ingepast kunnen worden in het huisstijlhandboek ‘Rotterdamse Stijl’. Het ontwerp zal een brug slaan tussen het centrum en de Witte de Withstraat. Dit laatste door een aantal plekken open te laten die ingevuld gaan worden door externe ontwerpers en architecten; een skateparkvariant op de beeldenroute zoals we die kennen langs de Westersingel.
Hoe het nu verder gaat moet nog blijken. Het is nu aan de gemeenteraad van Rotterdam om een knoop door te hakken.
Volg facebook.com/westblaak voor meer informatie over het plan.

Al 18 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures