Niets in Rotterdam doet zoveel stof opwaaien als het woord poppodium – dat bleek andermaal uit de bijdrage van en de reacties op het stuk van Christiaan Jongeneel op Vers Beton afgelopen week. Heetste hangijzer is momenteel het stadsinitiatief Popkantoor. Vers Beton sprak met Dave Geensen (1979) – initiatiefnemer en spreekbuis van Popkantoor.
Om eerst even duidelijk te zijn: wie is Dave Geensen en wie denkt hij in ‘s hemelsnaam niet wie hij wel is door te beweren het Ei van Columbus te hebben gevonden?
‘Ik ben een liefhebber van vinyl en livemuziek. Niets meer, niets minder. En een grote muziekfreak – ik zeg altijd je hebt God, dan Morrissey, dan een héle tijd niets en dan komt de rest (lacht). Maar ik kom niet uit de podiumsector, heb nog nooit een professionele, besturende functie bekleed bij een dergelijke instelling. Ik heb niet het Ei van Columbus gevonden, maar denk wel dat een poppodium het laatste puzzelstukje van de fraaie puzzel genaamd Rotterdam is.
Wat is dan je arbeidsachtergrond?
Ik werk als communicatieadviseur voor de gemeente Rotterdam. Maar dat staat hier volledig los van. Popkantoor is zoals alle stadsinitiatieven een burgerinitiatief, dat geen inmenging van de gemeente kent.
Hoe zijn jullie gestart?
Ik ben begonnen samen met Serge Lubbe en Frans Vreeke – die laatste is sinds jaar en dag het zakelijke geweten van Motel Mozaïque en onder meer ook verantwoordelijk voor de succesvolle verhuizing van Lantaren-Venster naar de Wilhelminapier. Verder hebben we een grote groep mensen om ons heen verzameld die zich volledig onbezoldigd inzetten voor Popkantoor. Zoals programmeurs Joey Ruchtie (Rotown, Noorderslag) en Marcel Haug (Metropolis, Oerol) – zij voelen de stad perfect aan. Ook wil ik Vincent Ollefers noemen – directeur van Impact Vastgoed en voormalig directeur van projectontwikkelaar LSI, destijds medeverantwoordelijk voor de herontwikkeling van het Schieblock. Daarnaast werken er inmiddels 25 vrijwilligers mee aan het project.
Jullie hebben het definitieve plan ontvouwd – het pand van Cinerama is jullie locatie. Hoe realistisch is dat? En wat is de toekomst van de bioscoop?
Samen met Wolff (exploitant van Cinerama, red.) zetten we met een flexibele zaal in op behoud van de bioscoop. Er is onduidelijkheid en onzekerheid over de toekomst van de bioscoop. Door samen een twee-eenheid te vormen staan we sterker. Wolff had al langer de wens om samen met een andere partij meer te gaan doen dan alleen film. Verder hebben we een overeenkomst met de eigenaren van het pand – Fortress en VolkerWessels. Zij zijn zeer enthousiast en zien een aanzienlijke rol voor een cultureel centrum in de plint van hun gebouw weggelegd. De bioscoop verdwijnt dus zeker niet, onze samenwerking vergroot eerder de kansen op een blijvend bestaan. Het delen van het pand drukt voor alle partijen de kosten – denk bijvoorbeeld aan de huur.
Jullie plan schetst een situatie waarin de bovenverdieping van Cinerama, waar de grootste zalen zich bevinden, een podium wordt. Hoe?
Dat is vrij simpel – zo’n tien jaar geleden heeft men daar de oude grote zaal in drieën opgesplitst. In onze studie maken wij die splitsing weer ongedaan en verwijderen de tribune. En voegen een vlakke vloer toe. Dat levert een prima zaal op, waar 800 mensen in kunnen – in de toekomst uit te breiden naar 1100. Het is een flexibele zaal, die ook inzetbaar is als grote zaal voor film. In Huizen heeft Wolff al goede ervaringen met een dergelijke constructie.
Die zaal is één ding, geluidsoverlast een heel ander. WATT is mede ten onder gegaan door grote problemen met omgevingsgeluid. Hoe kun je dat voorkomen?
Allereerst is Cinerama momenteel al een doos-in-doosconstructie. WATT had een niet-geïsoleerd dak dat voor alle overlast zorgde. Het zou tonnen kosten dat te dichten. Wij hebben een heel andere situatie. Punt. Wel laten we milieudienst DCMR een survey uitvoeren om te kijken of we eventueel moeten aanpassen. Maar het extra isoleren van een bestaande doos is uiteraard stukken goedkoper en overzichtelijker dan een ‘lek’ dak dichten en een pand volledig isoleren. De basis is er.
Qua omgeving hebben we bewust gekozen voor deze locatie. Aan de voorzijde zit een drukke, doorgaande straat – daar hebben we alvast geen last mee. Het hofje aan de achterkant zullen we totaal gaan ontzien wat betreft bezoekers en vrachtverkeer. Aan de zijkanten van het hofje zitten wat woningen maar die worden tegemoetgekomen door de doos-in-doos.
Hoe zit het dan met geluidsoverlast bínnen het pand? Ik kan me voorstellen dat een Franse film kijken lastig wordt als Dinosaur Jr. boven staat te knallen.
(lacht)Daar gaan we in de programmering rekening mee houden. Het is niet zo dat we de zaak constant vol gaan programmeren. We gaan dat in samenspraak doen en zo de verschillende doelgroepen optimaal bedienen. We zetten ook in op een verrijdbaar podium, waarmee we kleinere acts niet laten verzuipen in een te grote zaal. Dan kan er prima een singer-songwriter iets doen en beneden in het pand naar “Nijntje” worden gekeken.
Een andere bottleneck vormt naar mijn mening de logistiek – hoe ga je het materieel binnen krijgen? Waar laat je de grote toerbussen?
Het aanvoeren van groot spul kan van binnen naar de zaal met een lift die in het architectonisch programma van eisen is opgenomen, maar dan moeten we nog wel van de straat naar binnen. Voor de deur is ruimte voor laden en lossen. We proberen nu een verstandig systeem te bedenken waarmee we zo snel mogelijk en het liefst geautomatiseerd spullen naar binnen kunnen krijgen – denk bijvoorbeeld aan een bagageband zoals op het vliegveld.
Het parkeren van touringcars en vrachtwagens kan bij het Willemsplein, naast de Erasmusbrug. Aanleveren van horecabenodigdheden is geen probleem, dat gaat via het hof aan de achterzijde – zo doen ze het al tientallen jaren op die plek.
Wat doen jullie nu precies anders waardoor jullie zelfvertrouwen zo groot is dat dit kan slagen?
Omdat ons sleutelwoord ‘verstandig’ is – we gaan geen geld uitgeven wat we niet hebben, we richten de zaal efficiënt in, we gaan de financiën verstandig beheren en we gaan niet te hard van stapel lopen. We hebben een huisbaas en partner die ons er graag bij wil hebben. En ook niet onbelangrijk: Watt betaalde bijna tien keer zo veel huur als de huidige exploitant. De eigenaar wil juist dat er iets gebeurt aan de Westblaak. Het is een trend dat pandeigenaren liever iets minder huurinkomsten hebben dan dat er leegstand is. Bij het Schieblock zie je wat voor mooie dingen dat kan opleveren.
Onze begroting is rendabel gemaakt op basis van een zaal die standaard een capaciteit van 800 man kent. We gaan in onze sluitende begroting uit van twee evenementen per week, en een zaalbezetting van 60% – vrij conservatief dus. We vinden dat er veel op het spel staat, dus we moeten het goed doen. Op deze manier heb je een veel grotere kans op meevallers dan op tegenvallers. De vaste lasten zijn verder minimaal.
Is 2,5 miljoen euro genoeg? En hoe moet je het verder doen als dat op is?
We hebben 1,3 miljoen euro nodig voor de verbouwing. Het overige budget (1,2 miljoen euro) gaan we gebruiken voor de programmering. Stadsinitiatief is voor ons geen middel om te bestaan, maar te ontstaan. Het doel is om in het vierde jaar zelf de broek te kunnen ophouden. We willen dat als volgt uitsplitsen – vijf ton voor het programmabudget in het eerste jaar, vier in het tweede en nog eens drie ton in het derde jaar.
Verder rollen we de rode loper uit voor derden die vanuit hun eigen organisatie bij ons willen programmeren. Metropolis en Motel Mozaïque hebben laten weten graag intensief gebruik te willen maken van de zaal. Het draait dus ook niet alleen om ons programmabudget.
Zaalverhuur is ook van belang net als horeca-inkomsten en dansavonden – die laatste twee voornamelijk als combinatie. Maar ook daar rekenen we ons niet te snel rijk. Er mag geen cent meer uitgaan dan er binnenkomt.
En aanvullende subsidies?
Daar gaan we in onze vijfjarenbegroting verder niet van uit. Kijk, wij zijn jonge honden, maar we hebben een oudere garde boven ons staan die ons van advies dient. Die dynamiek is in mijn ogen van doorslaggevend belang voor het welslagen. Zij zijn ervaren en misschien iets meer conservatief, wij zien constant nieuwe mogelijkheden en samenwerkingen.
Hoe manifesteert zich dat?
Een duidelijk voorbeeld is dat sommigen van onze oude garde écht niet geloven in sponsoring van een poppodium. Er werd gezegd ‘dat heb ik in veertig jaar nog nooit meegemaakt’. Wij, als jonkies, nemen daar geen genoegen mee en stappen gewoon op partijen af – en dat helpt. Veenman+, de drukkerij, sponsort op die manier al ons drukwerk. Echt, er is zoveel enthousiasme van alle kanten. Dat moet je niet laten liggen.
Wat is de toekomstdroom?
Dat Popkantoor een plek is waar alle Rotterdammers zich thuis voelen. Waar Rotterdam trots op kan zijn en een podium biedt aan fris ontluikend talent. Het monumentale pand ademt sfeer en nostalgie, dat willen we ook graag zo houden. Mij doet Popkantoor qua locatie een beetje denken aan AB in Brussel. Ook dat ligt aan een grote doorgaande weg en er omheen ligt een groot uitgaansgebied. Die twee profiteren volop van elkaar. Zo moet Popkantoor ook zijn – je gaat bij ons naar een bandje kijken en vooraf eet je wat aan de Witte de Withstraat of na afloop drink je daar wat. Idem voor als je naar de film gaat. Echt, ik blijf het zeggen – Rotterdam verdient een poppodium.
Meer informatie over Popkantoor via hun website. Vers Beton dankt Cinerama voor de toestemming om in het pand te mogen fotograferen.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 28 reacties — discussieer mee!
Het zegt ook wel genoeg hoe kritische geluiden op Facebook zsm verwijderd worden door de initiatiefnemers. Hopelijk steekt de gemeente een stokje voor dit initiatief. Het zou waarschijnlijk ook nog eens het einde betekenen van het IFFR! Willen we dat riskeren?
Pathe Schouwburgplein is nooit tijdelijk geweest, dat is een misvatting. Is gewoon een permanent gebouw, voor zover gebouwen in Rotterdam permanent kunnen zijn. 😉
Ik zou het jammer vinden als de bios in FORUM slechts een verplaatsing is. Volgens de berichtgeving richten ze zich juist op een ander publiek dan Pathe Schouwburgplein. Dus verplaatsing zou niet in dat verhaal passen.
En Kevin, je hebt gelijk dat ik een beetje op de persoonlijke aanval ging, maar viel wel mee toch? Goede argumenten van jou kant heb ik ook nog niet gezien trouwens.
Verder moet je de discussie niet te zwartwit maken, als je even had opgelet had je gezien dat ik behoorlijk kritisch ben op deze plannen.
ik hoorde dat laatst iemand zeggen in de gemeenteraad, dat het tijdelijk was.
maar * hell * wat is het een lelijk monstertje dat daar het plein staat te ontsieren.
Daar is iedereen het wel over eens denk ik ja. Er was ooit sprake van dat de gevel vervangen zou worden door een glazen gevel. Hebben zelfs plaatjes van op internet gestaan. Maar dat is alweer jaren geleden… Van binnen vind ik het trouwens wel een mooie bioscoop maar ja die gevel…
Maar we raken van het onderwerp af. 😉
Wat vond je precies geen goede argumenten dan? Het argument dat nu muziek ten kosten van film dreigt te gaan? Dat het project niet uit gaat van subsidie na 3 jaar? Daar heb je zelf zo te lezen ook je bedenkingen bij. Maar dan nog moet het wel kunnen inhoudelijk op argumenten in te gaan, hoe slecht je ze ook vind (sterker nog, zou makkelijker moeten zijn).
“er is wel degelijk ruimte voor kritische geluiden op onze Facebook pagina. Zie de eerdere reacties. Maar kwetsende teksten staan we niet toe. En een link naar de site van een blogger van een concurrerend initiatief die ons plan afkraakt vinden we te ver gaan.”
Wat een angstig gedoe zeg. Tja, het lijkt er sterk op dat er geen speld tussen mijn redenering te krijgen is dat het Popkantoor een waardeloos idee is.
En dat concurrerende initiatief heet het 010 popproject: een podium dat voor slechts 3 ton meedingt met het stadsinitiatief en niet 1,2 miljoen aan een projectontwikkelaar cadeau geeft t.b.v. een gratis verbouwing.
Daar is geen speld tussen te krijgen, opstarten dat podium, liever gisteren dan vandaag!
Geen speld tussen te krijgen? Haha..
De drie prettigste filmzalen opofferen van een toch al uitgekleden filmstad ter faveure van een uiterst dubieus project. Watt is mislukt, niemand van dit initiatief die zich lijkt af te vragen waarom dat is gebeurd en (vooral) waarom dit nu niet zou gebeuren. Eerst proberen het Postkantoor om te bouwen (wat was dat een belachelijk slecht uitgedacht plan zeg), en nu dan maar met dit komen. Ondertussen staan er meerdere poppodia praktisch ongebruikt leeg.
Hoe er in dit interview om vragen wordt heengedraaid is schrijnend, alleen al de vraag ‘aanvullende subsidies?’… uiteraard wordt daar niet van uit gegaan.. een blik op iets als Paradiso en je weet wel hoeveel het gaat kosten je programmering een beetje rond te krijgen, zou ik er ook niet bij vertellen als je mee wilt dingen met een project wat als voorwaarde kent dat je verder geen recht hebt op verdere subsidies.
Vind je werkelijk dat er ‘om vragen heengedraaid’ wordt? Ik heb mijn persoonlijke bedenkingen bij bijvoorbeeld logistiek en geluidsoverlast toch neergelegd, dacht ik zo. Wat jij als lezer vervolgens van de antwoorden vindt is natuurlijk helemaal ‘van jou’ – discussieer vooral mee!
Verder gaat Dave wel degelijk in op WATT in het interview – zowel qua verschillen in pand als qua verschillen in huurhoogte.
Ik denk dat er heel wat meer fout is gegaan bij Watt dan de geluidsoverlast overigens. Er kwamen vooral te weinig bands van betekenis. In die 5 jaar dat ze die subsidie denken uit te smeren heb je nog lang niet de allure van een Paradiso of Melkweg. Hoe graag ik het ook anders zou willen, als er een band is die een maand door Europa gaat touren en kan kiezen om voor 1500 man in poptempel Paradiso te spelen of voor 800 man in Rotterdam in iets wat ze niet kennen, dan weet je het wel.
Maar nog buiten dat is het een farce om te anticiperen op sponsoring over 5 jaar, met het argument dat het drukwerk nu al gesponsord wordt. Hoe bedenk je het? Wat nou als er geen sponsoring komt (en geloof me, voor een paar ton op een relatief nieuw klein podiumpje staan, het is geen Ziggo Dome, dat gaat echt niet gebeuren), wat dan? Zelfs Paradiso wordt nog steeds voor een deel gesponsord door de gemeente Amsterdam, lijkt me erg naief om te denken dat we dat hier zo veel beter/anders kunnen door dankzij gesponsorde drukwerkjes.
Ik ben het met je eens dat ik ook verwacht dat er aanvullende subsidie nodig zal gaan zijn. Verder is het verhaal van Popkantoor natuurlijk wel dat men niet ambieert een Paradiso te worden vanaf de start. Of dat überhaupt te willen zijn.
Ik vind de ‘verstandige’ insteek die Popkantoor in het interview schetst op z’n minst bemoedigend. Daarnaast lees ik nergens dat Popkantoor ‘anticipeert’ op sponsoringover vijf jaar – men anticipeert op de ‘eigen broek kunnen ophouden’ wat mijns inziens betekent dat er genoeg eigen inkomsten zijn om zodoende liquide te zijn als organisatie. Of dat kan weet ik niet, dat zal a) de tijd moeten uitwijzen en b) die discussie is voor de lezer en het debat.
“Er kwamen vooral te weinig bands van betekenis.” Daar heb je op zich een punt, maar met de ondergang van Watt heeft dat weinig te maken. Ieder live concert kost geld (daarom subsidie). Hoe minder bands hoe beter voor de portemonnee van een podium, behalve dat de subsidieverstrekker dan gaat morren. Het is niet voor niets dat er wel commercieel rendabele danceclubs zijn, maar geen concertpodia onder de 1500 man.
Volgens mij moeten we ook af van de eeuwige vergelijking met Paradiso (1500 man). Het Paard van Troje (capaciteit 1100), Doornroosje (gaat van 500 naar 1100) of Tivoli (1000 man) zijn goede poppodia die regelmatig leuke acts boeken waarvoor mensen uit het hele land naar respectievelijk Den Haag, Nijmegen of Utrecht reizen. In Rotterdam moet zeker iets soortgelijks opgebouwd kunnen worden.
Ik weet overigens niet hoeveel subsidie deze podia krijgen, maar weet wel dat zij in ieder geval wel al jaren een waardevolle toevoeging aan hun stad zijn.
@ Kevin: er is wel degelijk ruimte voor kritische geluiden op onze Facebook pagina. Zie de eerdere reacties. Maar kwetsende teksten staan we niet toe. En een link naar de site van een blogger van een concurrend initiatief die ons plan afkraakt vinden we te ver gaan.
Wat betreft IFFR: wij zetten met Wolff juist in op behoud van de bioscoop. Een flexibele zaal betekent dat de mogelijkheden worden uitgebreid ipv beperkt.
Waar hierboven ‘afkraakt’ staat zou ik graag willen invullen ‘onderbouwde overdachte kritieken’. Schrijnende censuur als je zo zeker van je zaak bent. Ik snap dat je geen pagina vervuild met scheldkannonades wil, maar dat was volgens mij totaal niet aan de orde.
Maargoed.. ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat de gemeente/de Rotterdammer verder kijkt dan zijn neus lang is en niet meegaat in dat ‘WE MOETEN EEN POPPODIUM TEN KOSTE VAN ALLES’-idee nu duidelijk is dat de drie beste FILMzalen van Rotterdam verdwijnen, er eventueel een geimproveerde zaal (enkel voor het IFFR) terugkomt, iedereen toch wel weet dat je na het opgebruikte geld van het initiatief toch wel weer bij de gemeente aan moet kloppen, en de kans klein is (uit de ervaringen van oa. Watt) de eerstvolgende jaren een mooie programmering neer te zetten, er amper duidelijkheid bestaat over de geluidsoverlast…. enz enz…
Er zijn de afgelopen jaren heel wat stadsinitiatieven gesneuveld die wel hebben ingezet op benutting van leegstaande panden die niet de volle mep aan subsidies nodig zouden hebben gehad. Zou heel erg jammer zijn als dit megalomane project het dan wel zou redden.
Megalomaan project? Noemen we een zaal voor 800 mensen in Rotterdam megalomaan?
Ik ben niet zo bang voor het verliezen van filmzalen een paar dagen per week. Het is nu ook weer niet zo dat die zalen dag in dag uit afgeladen vol zitten, verre van zelfs. Bovendien krijgen we er een nieuwe bios bij in FORUM met 8 zalen.
Ik heb op enkele punten nog wel mijn bedenkingen. Geluid is er daar 1 van dat moet echt helder zijn voordat de stemming open gaat. En ik zou graag een externe beoordeling zien van de financiële onderbouwing. Is het realistisch en haalbaar? Dat geloof ik niet zomaar op de blauwe ogen van de initiatiefnemers. Ook zou ik graag een concreter idee zien hoe het podium kan voortbestaan als het stadsinitiatief potje leeg is. Ik wil namelijk niet weer een podium wat over 2 jaar de deuren moet sluiten…
De plek is overigens super. De Westblaak kan dit goed gebruiken.
Oh en nog 1 ding. Tot enkele jaren geleden lagen er serieuze plannen voor forse woningbouw op de locatie van Cinerama. Zijn die geheel afgeblazen of enkel naar achteren geschoven?
@tim hoe weet jij dat van die 8 zalen?
Maakt het uit hoeveel man er in kunnen? Het gaat mij om de ombouw voor meer dan een miljoen euro alleen al van drie bioscoopzalen in een concertzaal terwijl er ook ruimte leeg staat in de stad. Het gaat er verder ook niet om of de filmzalen al dan niet vol zitten, daarmee ga je al voorbij aan de functie van Cinerama ten opzichte van LV en Pathe. Je ontkomt er dan gewoon niet aan dat er nog minder type films in de stad worden gedraaid, en je beperkt de keuze van de Rotterdammer. Bovendien sneuvelen nu net de beste zalen. Daarbij gaat het Popkantooor zelf uit van wat ze een ‘bescheiden’ bezettingsgraad van 60% noemen. Ook bij lange na niet vol dus, en waar een bioscoopzaal 7 dagen in de week pakweg 4 of 5 vertoningen per dag heeft (en er dus in dit geval 3 zalen verdwijnen), mis je in het slechtste gevalmeer dan 100 filmvoorstellingen per week in de stad. Hooguit krijg je er een geimproveerde filmzaal voor terug (filmliefhebbers weten denk ik wel dat dat het niet haalt bij een echte filmzaal, akoestiek is al anders, om nog maar te zwijgen over zitplaatsen etc, en dat het popkantoor dit wel oppert maar nog niet heeft begroot vind ik ook maar vreemd, zo’n verrijdbaar podium met stoelen zoals in LV kost ook erg veel geld). De geimproviseerde filmzaal voor zondag t/m donderdag zou dan voor ‘film’ het meest gunstige zijn, één zaal voor niet al te drukken dagen wordt het dan.
Verder staat dat plan voor Forum nog niet eens in zijn kinderschoenen en is het nog maar de vraag wat daar van terecht komt, wanneer, en hoeveel bioscoopzalen dat gaat opleveren. Bovendien wordt dat gezien de locatie ongetwijfeld een groot mainstream multiplex, dus verdere eenheidsworst met name, totaal niet vergelijkbaar met wat Cinerama nu kan bieden.
@ Lucette
Heeft in het AD RD gestaan, zie ook hier: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=100718595&postcount=2856
Zag trouwens stukje van jou voorbij komen in Dichtbij Rotterdam. Buitengewoon schokkend dat vastgoedeigenaren als Syntrus Achmea (grote vastgoedboer die bulkt van het geld en al jaren veel geld binnenharkt op de Lijnbaan) serieus en openlijk bestaande Rotterdamse ondernemers wil verbieden om naar een betere plek (FORUM) te verhuizen. Gelukkig leven we hier in een vrij land waar dit soort zaken niet aan de orde zijn. 🙂
@ Kevin
Je bent een meester in het kapotpraten van andersmans ambitie. De typerende Nederlandse ‘kan niet cultuur’ zit duidelijk in je genen gebakken. Dit in combinatie met een doorschemerende angst voor verandering maakt je commentaren er niet sterker op… Ik ben blij dat mensen als die van het Popkantoor wel het lef hebben om het te proberen, dat heeft deze stad namelijk nodig, mensen die kansen zien en niet mensen die overal onmogelijkheden zien.
In plaats van te discussieren over het project het op de criticasters gaan mikken. Uitermate jammer dat je al na één reactie blijkbaar niet meer in staat bent inhoudelijk te discussieren.
Het is mij allemaal te makkelijk om de obstakels aan de kant te gooien als er 2,5 miljoen euro mee gemoeid is, omdat de ambitite van deze groep initiatiefnemers zo aanstekelijk is. Moet iedereen maar ja en amen gaan roepen vanwege de lef? Bullshit natuurlijk.
Bovendien laak ik in zijn geheel niet het idee om een fatsoenlijk poppodium van de grond te krijgen, integendeel zelfs. Maar wel op deze manier, op deze locatie, met deze afbraak van filmcultuur in een toch al zeer uitgekleden filmstad en de inefficiente benadering van het plan. Het moet wat mij betreft haalbaar zijn ,en dat zie ik zonder verdere subsidies niet gebeuren (en dan is het stadsinitiatief daar niet de juiste wijze voor om dit op te zetten, zie de reglementen), en het offert de 3 beste filmzalen van de stad op. Maar kennelijk is daar je twijfel over uitten niks anders dan afbreken van ambitie…
Kevin, ik begrijp niet dat je dit project ziet als ‘afbraak van de filmcultuur’ in Rotterdam. Er verdwijnen inderdaad 3 kleine zalen, maar daar komt 1 grote zaal gedeeltelijk voor terug, waardoor op avonden dat er geen concert gepland is het aantal stoelen in Cinerama (min of meer) gelijk zal blijven. Daarnaast geeft Tim al aan dat er in het FORUM 8 nieuwe bioscoopzalen zullen komen. Kortom: in de komende jaren zal in Rotterdam het aanbod van films alleen maar gaan groeien!
Verder zie ik een poppodium als een verrijking aan en versterking van het Witte de With-kwartier. Ik wens de initiatiefnemers van het Popkantoor dan ook alle succes toe met het realiseren van dit plan 🙂
Even tussendoor:
Multi Vastgoed heeft vooralsnog geen enkele bioscoopketen gecontracteerd om in de kubus te gaan zitten.
Mogelijk dat de ontwikkelaar Pathe van Schouwburgplein weglokt en dat lelijke voorheen tijdelijke golfplaten containerpand verdwijnt.
Dat zou zeker een plusje zijn!
Hier ben ik al allemaal uitvoerig op in gegaan o.a. in mijn reactie van vandaag (09:33 uur).
a) het plan van een bioscoop in FORUM is alles behalve concreet, laat staan de invulling ervan op filmgebied (waar Cinerama dus een duidelijke positie in de stad in heeft).
b) 3 kleine zalen? Het gaat om zaal 1, 2 en 3 van Cinerama, de grootste (qua schermoppervlakte met name) en meest confortabele zalen van de Cinerama. En dat daar een filmzaal voor de dagen dat er geen optredens zijn voor terug komen is om te beginnen niet uitgewerkt, laat staan begroot, en daarmee al alles behalve een zekere zaak, maar zal hoe dan ook in de meest gunstige situatie betekenen dat er rond de 75 filmvertoningen minder in de week zullen zijn. Daarnaast zie ik niet hoe er 550 stoelen in een soort verrijdbare constructie in die zaal te staan zou moeten komen (en je daarmee het aantal stoelen gelijk zou houden), zelfs de helft lijkt me een onmogelijke opgave. Bovendien, liever 3 zalen met 100 stoelen dan 1 zaal met 300 stoelen (bij wijze van spreken), om de eerder genoemde reden. Dat alles bij elkaar betekent, hoe je het ook uitlegt, een uitgekleed filmaanbod in de stad.
Voor Leen Steen = projectontwikkelaar = duivel volgens mij. Ik vraag me inmiddels wel af of je weet wat een projectontwikkelaar is Leen… Een verbouwing uitvoeren hoort namelijk niet bij de taken van een projectontwikkelaar. 🙂
Cinerama is van een vastgoed makelaar die het verhuurt aan murilo bv en Wolff bv. But what’s the fucking difference? Ik zou inderdaad misschien wat meer respect voor dit soort lui hebben al;s ze wat meer aan het algemeen belang zouden denken ipv alleen aan hun eigen portemonnee…
Het zit iets ingewikkelder in elkaar (voor wat het waard is voor deze discussie). Het pand wordt verhuurd aan Murillo BV. A-Film is weer eigenaar van Murillo BV en Wolff is weer voor 50% aandeelhouder van A-Film maar heeft gezien de kennis van de bioscoopwereld de exploitatie van Cinerama overgenomen.
Allemaal niet zo interessant wat mij betreft. Die 1,2 miljoen gaat naar een verbouwing en niet naar een vastgoedpartij. Daarmee wordt materiaal en een aannemer betaald, en die aannemers kunnen dat werk goed gebruiken want die sector is een drama.
Wat ik wel interessant vind en al eerder gevraagd heb is of de vastgoedeigenaar van Cinerama nog steeds plannen heeft om op termijn nieuwbouw te bouwen op deze plek. Want dan is het de vraag of je hier wel moet investeren nu. Enkele jaren geleden was er een serieus plan voor een woontoren met eventueel een nieuwe bioscoop onderin.
Volgens mij is het prijzengeld van het stadsinitiatief niet bedoeld om aannemers aan werk te helpen maar om burgerinitiatieven te steunen.
Feit blijft dat die vastgoedjongens op een of andere manier altijd de weg naar potjes gemeenschapsgeld weten te vinden.
Einde van het liedje is als we niet oppassen straks dat eerst Cinerama verdwijnt, vervolgens het Popkantoor het ook niet redt en de enige die er wat aan dat prijzengeld heeft gehad de aannemer van de verbouwing is geweest.