Ga naar de inhoud

“Met Popkantoor gaan we verstandig te werk en zien we overal nieuwe mogelijkheden”

Niets in Rotterdam doet zoveel stof opwaaien als het woord poppodium – dat bleek andermaal uit de bijdrage van en de reacties op het stuk van Christiaan Jongeneel op Vers Beton afgelopen week. Heetste hangijzer is momenteel het stadsinitiatief Popkantoor. Vers Beton sprak met Dave Geensen (1979) – initiatiefnemer en spreekbuis van Popkantoor.
Om eerst even duidelijk te zijn: wie is Dave Geensen en wie denkt hij in ‘s hemelsnaam niet wie hij wel is door te beweren het Ei van Columbus te hebben gevonden?
‘Ik ben een liefhebber van vinyl en livemuziek. Niets meer, niets minder. En een grote muziekfreak – ik zeg altijd je hebt God, dan Morrissey, dan een héle tijd niets en dan komt de rest (lacht). Maar ik kom niet uit de podiumsector, heb nog nooit een professionele, besturende functie bekleed bij een dergelijke instelling. Ik heb niet het Ei van Columbus gevonden, maar denk wel dat een poppodium het laatste puzzelstukje van de fraaie puzzel genaamd Rotterdam is.
Wat is dan je arbeidsachtergrond?
Ik werk als communicatieadviseur voor de gemeente Rotterdam. Maar dat staat hier volledig los van. Popkantoor is zoals alle stadsinitiatieven een burgerinitiatief, dat geen inmenging van de gemeente kent.

Dave Geensen, initiatiefnemer van Popkantoor. Foto: Menno Bouma
Dave Geensen, initiatiefnemer van Popkantoor. Foto: Menno Bouma

Hoe zijn jullie gestart?
Ik ben begonnen samen met Serge Lubbe en Frans Vreeke – die laatste is sinds jaar en dag het zakelijke geweten van Motel Mozaïque en onder meer ook verantwoordelijk voor de succesvolle verhuizing van Lantaren-Venster naar de Wilhelminapier. Verder hebben we een grote groep mensen om ons heen verzameld die zich volledig onbezoldigd inzetten voor Popkantoor. Zoals programmeurs Joey Ruchtie (Rotown, Noorderslag) en Marcel Haug (Metropolis, Oerol) – zij voelen de stad perfect aan. Ook wil ik Vincent Ollefers noemen – directeur van Impact Vastgoed en voormalig directeur van projectontwikkelaar LSI, destijds medeverantwoordelijk voor de herontwikkeling van het Schieblock. Daarnaast werken er inmiddels 25 vrijwilligers mee aan het project.
Jullie hebben het definitieve plan ontvouwd – het pand van Cinerama is jullie locatie. Hoe realistisch is dat? En wat is de toekomst van de bioscoop?
Samen met Wolff (exploitant van Cinerama, red.) zetten we met een flexibele zaal in op behoud van de bioscoop. Er is onduidelijkheid en onzekerheid over de toekomst van de bioscoop. Door samen een twee-eenheid te vormen staan we sterker. Wolff had al langer de wens om samen met een andere partij meer te gaan doen dan alleen film. Verder hebben we een overeenkomst met de eigenaren van het pand – Fortress en VolkerWessels. Zij zijn zeer enthousiast en zien een aanzienlijke rol voor een cultureel centrum in de plint van hun gebouw weggelegd. De bioscoop verdwijnt dus zeker niet, onze samenwerking vergroot eerder de kansen op een blijvend bestaan. Het delen van het pand drukt voor alle partijen de kosten – denk bijvoorbeeld aan de huur.
Jullie plan schetst een situatie waarin de bovenverdieping van Cinerama, waar de grootste zalen zich bevinden, een podium wordt. Hoe?
Dat is vrij simpel – zo’n tien jaar geleden heeft men daar de oude grote zaal in drieën opgesplitst. In onze studie maken wij die splitsing weer ongedaan en verwijderen de tribune. En voegen een vlakke vloer toe. Dat levert een prima zaal op, waar 800 mensen in kunnen – in de toekomst uit te breiden naar 1100. Het is een flexibele zaal, die ook inzetbaar is als grote zaal voor film. In Huizen heeft Wolff al goede ervaringen met een dergelijke constructie.
Die zaal is één ding, geluidsoverlast een heel ander. WATT is mede ten onder gegaan door grote problemen met omgevingsgeluid. Hoe kun je dat voorkomen?
Allereerst is Cinerama momenteel al een doos-in-doosconstructie. WATT had een niet-geïsoleerd dak dat voor alle overlast zorgde. Het zou tonnen kosten dat te dichten. Wij hebben een heel andere situatie. Punt. Wel laten we milieudienst DCMR een survey uitvoeren om te kijken of we eventueel moeten aanpassen. Maar het extra isoleren van een bestaande doos is uiteraard stukken goedkoper en overzichtelijker dan een ‘lek’ dak dichten en een pand volledig isoleren. De basis is er.
Qua omgeving hebben we bewust gekozen voor deze locatie. Aan de voorzijde zit een drukke, doorgaande straat – daar hebben we alvast geen last mee. Het hofje aan de achterkant zullen we totaal gaan ontzien wat betreft bezoekers en vrachtverkeer. Aan de zijkanten van het hofje zitten wat woningen maar die worden tegemoetgekomen door de doos-in-doos.
Hoe zit het dan met geluidsoverlast bínnen het pand? Ik kan me voorstellen dat een Franse film kijken lastig wordt als Dinosaur Jr. boven staat te knallen.
(lacht)Daar gaan we in de programmering rekening mee houden. Het is niet zo dat we de zaak constant vol gaan programmeren. We gaan dat in samenspraak doen en zo de verschillende doelgroepen optimaal bedienen. We zetten ook in op een verrijdbaar podium, waarmee we kleinere acts niet laten verzuipen in een te grote zaal. Dan kan er prima een singer-songwriter iets doen en beneden in het pand naar “Nijntje” worden gekeken.
Een andere bottleneck vormt naar mijn mening de logistiek – hoe ga je het materieel binnen krijgen? Waar laat je de grote toerbussen?
Het aanvoeren van groot spul kan van binnen naar de zaal met een lift die in het architectonisch programma van eisen is opgenomen, maar dan moeten we nog wel van de straat naar binnen. Voor de deur is ruimte voor laden en lossen. We proberen nu een verstandig systeem te bedenken waarmee we zo snel mogelijk en het liefst geautomatiseerd spullen naar binnen kunnen krijgen – denk bijvoorbeeld aan een bagageband zoals op het vliegveld.
Het parkeren van touringcars en vrachtwagens kan bij het Willemsplein, naast de Erasmusbrug. Aanleveren van horecabenodigdheden is geen probleem, dat gaat via het hof aan de achterzijde – zo doen ze het al tientallen jaren op die plek.
Foto: Menno Bouma
Foto: Menno Bouma

Wat doen jullie nu precies anders waardoor jullie zelfvertrouwen zo groot is dat dit kan slagen?
Omdat ons sleutelwoord ‘verstandig’ is – we gaan geen geld uitgeven wat we niet hebben, we richten de zaal efficiënt in, we gaan de financiën verstandig beheren en we gaan niet te hard van stapel lopen. We hebben een huisbaas en partner die ons er graag bij wil hebben. En ook niet onbelangrijk: Watt betaalde bijna tien keer zo veel huur als de huidige exploitant. De eigenaar wil juist dat er iets gebeurt aan de Westblaak. Het is een trend dat pandeigenaren liever iets minder huurinkomsten hebben dan dat er leegstand is. Bij het Schieblock zie je wat voor mooie dingen dat kan opleveren.
Onze begroting is rendabel gemaakt op basis van een zaal die standaard een capaciteit van 800 man kent. We gaan in onze sluitende begroting uit van twee evenementen per week, en een zaalbezetting van 60% – vrij conservatief dus. We vinden dat er veel op het spel staat, dus we moeten het goed doen. Op deze manier heb je een veel grotere kans op meevallers dan op tegenvallers. De vaste lasten zijn verder minimaal.
Is 2,5 miljoen euro genoeg? En hoe moet je het verder doen als dat op is?
We hebben 1,3 miljoen euro nodig voor de verbouwing. Het overige budget (1,2 miljoen euro) gaan we gebruiken voor de programmering. Stadsinitiatief is voor ons geen middel om te bestaan, maar te ontstaan. Het doel is om in het vierde jaar zelf de broek te kunnen ophouden. We willen dat als volgt uitsplitsen – vijf ton voor het programmabudget in het eerste jaar, vier in het tweede en nog eens drie ton in het derde jaar.
Verder rollen we de rode loper uit voor derden die vanuit hun eigen organisatie bij ons willen programmeren. Metropolis en Motel Mozaïque hebben laten weten graag intensief gebruik te willen maken van de zaal. Het draait dus ook niet alleen om ons programmabudget.
Zaalverhuur is ook van belang net als horeca-inkomsten en dansavonden – die laatste twee voornamelijk als combinatie. Maar ook daar rekenen we ons niet te snel rijk. Er mag geen cent meer uitgaan dan er binnenkomt.
En aanvullende subsidies?
Daar gaan we in onze vijfjarenbegroting verder niet van uit. Kijk, wij zijn jonge honden, maar we hebben een oudere garde boven ons staan die ons van advies dient. Die dynamiek is in mijn ogen van doorslaggevend belang voor het welslagen. Zij zijn ervaren en misschien iets meer conservatief, wij zien constant nieuwe mogelijkheden en samenwerkingen.
Hoe manifesteert zich dat?
Een duidelijk voorbeeld is dat sommigen van onze oude garde écht niet geloven in sponsoring van een poppodium. Er werd gezegd ‘dat heb ik in veertig jaar nog nooit meegemaakt’. Wij, als jonkies, nemen daar geen genoegen mee en stappen gewoon op partijen af – en dat helpt. Veenman+, de drukkerij, sponsort op die manier al ons drukwerk. Echt, er is zoveel enthousiasme van alle kanten. Dat moet je niet laten liggen.
Wat is de toekomstdroom?
Dat Popkantoor een plek is waar alle Rotterdammers zich thuis voelen. Waar Rotterdam trots op kan zijn en een podium biedt aan fris ontluikend talent. Het monumentale pand ademt sfeer en nostalgie, dat willen we ook graag zo houden. Mij doet Popkantoor qua locatie een beetje denken aan AB in Brussel. Ook dat ligt aan een grote doorgaande weg en er omheen ligt een groot uitgaansgebied. Die twee profiteren volop van elkaar. Zo moet Popkantoor ook zijn – je gaat bij ons naar een bandje kijken en vooraf eet je wat aan de Witte de Withstraat of na afloop drink je daar wat. Idem voor als je naar de film gaat. Echt, ik blijf het zeggen – Rotterdam verdient een poppodium.
Meer informatie over Popkantoor via hun website. Vers Beton dankt Cinerama voor de toestemming om in het pand te mogen fotograferen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

  • Verhalenhuis Belvédère nodigt iedereen van harte uit op woensdag 18 december om 18 uur– op de Internationale Dag van de Migrant- voor een feestelijke Marokkaanse Luister Volkskeukenavond. Hiermee willen we de bijdragen van de eerste generatie migrantenfamilies op een positieve manier in de schijnwerpers zetten.

    Venue: Verhalenhuis Belvédère
    Datum:
  • On January 23, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architecture studio to the stage in Rotterdam: FABEL Arkitektur (Göteborg, Sweden). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • On January 16, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architect to the stage in Rotterdam: Francesca Torzo (Genoa, Italy). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Bij Theater Rotterdam krijg je de kans om jouw creativiteit en organisatietalent in te zetten binnen een culturele omgeving. Samen met twee ervaren eventmanagers speel je een actieve rol bij het plannen en organiseren van diverse verhuringen en evenementen. Zie jij jezelf in deze rol? Solliciteer nu op deze tijdelijke functie!

  • Het Chabot Museum Rotterdam is per direct op zoek naar een Hoofd/Medewerker Publiek en Communicatie voor 28 – 32 uur per week.

  • Om in een proces van co-creatie met de St.
    Michaëlschool in Hillegersberg en de Prins Alexanderschool in Ommoord activiteiten te ontwikkelen en te begeleiden is het Chabot Museum (i.v.m. zwangerschapsverlof van de huidige Cultuurcoach) per 1 maart op zoek naar een cultuurcoach beeldende kunst en erfgoed (in te vullen door een of twee cultuurcoaches) die zijn of haar enthousiasme voor verbeelding verbindend wil inzetten in alle klassen op deze scholen in twee verschillende wijken rond het Land van Chabot.

  • Bekijk alle vacatures