Ga naar de inhoud

Gers! wil vooral laten zien hoe leuk Rotterdam is

De nieuwe Gers! is uit. Journalist en bladenmaker Sjoerd Wielenga noemde de eerste editie op Vers Beton ‘een kritiekloze glossy’. Is er iets veranderd?
Omdat ik niet kon slapen, ging ik de nieuwe Gers! lezen. Ik hoopte zo snel weg te dommelen. Dat gebeurde niet. En dat is een compliment aan de makers: kennelijk was hun blad niet saai genoeg.
Het concept is hetzelfde gebleven: veel verhalen en foto’s waaruit moet blijken hoe ‘gers’ Rotterdam wel niet is. En dat alles steevast prachtig vormgegeven. De vorige editie van Gers! noemde ik een kritiekloze glossy. Is er iets veranderd?

Acteur Martin van Waardenberg achter de schermen bij de fotoshoot voor de cover van Gers! #2
Acteur Martin van Waardenberg achter de schermen bij de fotoshoot voor de cover van Gers! #2

Ja, er is iets veranderd. Voornamelijk kleine dingen: de auteurs van de artikelen worden nu wel genoemd, er is een leuke rubriek als ‘gersigheden’ (Rotterdamse hebbedingetjes) en een pagina met de leukste boeken over de stad.
De redactie heeft overduidelijk geprobeerd wat kritischer te zijn. Zo staat boven een promoartikel over café Sijf dat het een ‘advertorial’ is, een advertentie die eruit ziet als redactioneel stuk. We mogen dus aannemen dat voor andere enthousiaste verhalen over Rotterdamse toko’s niet betaald is (wat bij de vorige editie nog maar gissen was). Ook wordt in verschillende interviews gevraagd wat er beter zou kunnen in Rotterdam. Door zes pagina’s uit te trekken voor een vraaggesprek met professioneel chagrijn Martin van Waardenberg, laat Gers! merken dat het de rauwe kantjes opzoekt. Hij noemt ‘het chagrijnige’ en ‘het kankeren op Feyenoord’ het leukste dat er is – ‘en tegelijkertijd apetrots zijn als het allemaal wel een keertje lukt.’ Opvallend is zijn milde antwoord op de vraag wat er anders moet in Rotterdam: ‘Gewoon doorgaan zo.’
Een column van een zekere Marcel Jongmans relativeert Rotterdam als wereldstad met een 24/7-cultuur (wat de gemeente wel pretendeert te hebben). ‘Zolang je als binnenstad nog posters moet ophangen dat je laat open bent, weet je hoe het zit. Ooit een fatsoenlijke hap eten geprobeerd te bestellen na 02:00 uur?’
Maar toch. De kritische geluiden voelen op een of andere manier toch als ‘omdat-het-nu-eenmaal-moet’. Wie het blad uit heeft, krijgt toch al snel het ongemakkelijke gevoel dat Rotterdam helemaal fantastisch is. Vrijwel iedereen die het blad aan het woord laat, vindt de stad het paradijs op aarde. Maar was kapsones niet het handelsmerk van een andere stad? In het DNA van Gers! zit geen kritische houding. Het blad wil vooral gewoon laten zien hoe leuk Rotterdam is. Dat is niet erg; van Linda verwacht je immers ook niet de onafhankelijke en kritische houding van Elsevier.
Maar ach mensen, het is lente. Nederland is de afgelopen weken al genoeg overspoeld door zurigheid die zich binnenkort in onze stad zal afspelen. Dus ontspan als harddenkende Rotterdammer lekker in de zon met Gers! #2 en droom lekker weg. Nadat ik Gers! uit had, heb ik heerlijk geslapen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • 85 jaar na het bombardement laat de geschiedenis zich opnieuw ontdekken 

    • Kunst en Cultuur

    Na het bombardement van 14 mei 1940 stond tachtig jaar lang vooral de verwoeste stad centraal. Maar wie waren de ménsen die erbij omkwamen? Met projecties door de stad geeft De namen van 14 mei de slachtoffers eindelijk een gezicht.

  • De kinderen van Lebensborn: ontworteld, gestigmatiseerd en veerkrachtig

    • Kunst en Cultuur

    “Geef de Führer een kind” was de slogan van Lebensborn, het geboorteprogramma dat Duitsers moest aansporen om zoveel mogelijk ‘arische’ kinderen te verwekken – de beoogde nieuwe leiders van het Derde Rijk. Toen dat niet effectief bleek, werden kinderen die arisch oogden zonder pardon geroofd uit Oost-Europa en ‘gegermaniseerd’. De Rotterdamse fotograaf Angeniet Berkers documenteerde deze veelal onbekende geschiedenis.

  • Sober raves: “De maatschappij zou beter zijn als we elke dag dansten”

    • Kunst en Cultuur

    “Bedankt, maar ik ga liever naar een niet-nuchtere rave, want dit klinkt echt awkward”, is de reactie als Zuza Nazaruk vertelt over sober raves. En toch: aanvankelijk ongemakkelijk tussen een groep vreemden, staat Nazaruk twee uur later uitzinnig mee te dansen, nuchter. Body on. Head off. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • De programmaleider is verantwoordelijk voor het jaarlijks organiseren en programmeren van vijf bijeenkomsten van de Van der Leeuwkring. Deze bijeenkomsten bieden ruimte voor reflectie, dialoog en actie over maatschappelijke en culturele vraagstukken met een ruimtelijke component die relevant zijn voor de stad Rotterdam.

  • Wil jij je financiële en strategische kracht inzetten voor een theater met grootstedelijke uitstraling en een diepgewortelde maatschappelijke missie? Ben je ondernemend, extern gericht en zie je kansen om het verdienvermogen van onze organisatie verder te vergroten? Theater Zuidplein zoekt een zakelijk directeur die helpt bouwen aan de volgende fase van een sterk, inclusief en ambitieus podium op Zuid.

  • De operationeel medewerker horeca zorgt voor de operationele en administratieve processen samenhangend met de horeca…

  • Bekijk alle vacatures