Ga naar de inhoud

7,44 euro per like: Rotterdam World Wide gefileerd

Of u het nu leuk vindt of niet, Rotterdam World Wide is afgelopen week met 681 stemmen medewinnaar geworden van het Stadsinitiatief en krijgt daarom een financiering van 400.000 belastingeuro’s. Waar de Rotterdammer het initiatief nog niet echt een warm hart toedraagt, kreeg RWW van de board van het Stadsinitiatief wel veel steun. Deze board toetste alle initiatieven op onder andere begroting, haalbaarheid en impact en kende RWW daarbij 25 van de maximale 27 punten toe. Van alle finalisten behaalde RWW daarmee de hoogste score. Maar is het projectplan van RWW wel zo waterdicht? Tijd om dat eens slide voor slide te onderzoeken. Een tip bij het lezen: hou de slides met het projectplan ernaast.

illustratie
illustratie

Alles voor iedereen en overal
Slide 3: “Met alle Rotterdammers gaan we op één dag alles wat we weten over Rotterdam online zetten in allerlei talen.”
De woorden ‘alles’ en ‘allerlei’ komen constant in het plan van RWW terug. Nergens wordt echter uitgelegd wat deze woorden precies betekenen. ‘Allerlei talen’ kunnen bijvoorbeeld twee, vier, of tweeënveertig talen zijn. En ‘alles wat we weten over Rotterdam’ – dat is nogal wat. Het satirische filmpje van De Bubbelebim lijkt de plannen van RWW nog het best uit te leggen: alles, voor iedereen, altijd en overal. En dat dan op één dag.
Het doel
Slide 7: “Wat levert het Rotterdam op?”
RWW zegt 500% tot 1000% meer online content over Rotterdam te willen genereren. Maar nergens wordt aangegeven hoeveel online content er nu al is. Zo is het nooit te controleren of je echt vijf- tot tienmaal meer content hebt. In marketingtermen moet je projecten als deze SMART formuleren (Specific, Measurable, Attainable, Relevant en Time-bound). Een dergelijke formulering ontbreekt volledig. Daarnaast valt het te betwijfelen of meer content automatisch een effect op handel en toerisme heeft. Bewijzen hiervoor ontbreken in ieder geval.
Eigenaar van de Rotterdam pagina’s
Slide 12:  “Per online mediaplatform een Rotterdam pagina”
Slide 19: “De redactie maakt centrale social media accounts waarop content wordt geplaatst”
Op slide 12 wordt een groot aantal social media platforms genoemd, waarop een pagina over Rotterdam moet komen. Het digitale tijdperk is wellicht een beetje te vroeg gekomen voor RWW, want op de belangrijkste social media is de naam Rotterdam al lang en breed vergeven. Zo zijn Facebook/Rotterdam en Pinterest/Rotterdam al jaren in het bezit van ondergetekende.
De medewerkers
Slide 24: De begroting
Het maandelijkse salaris van 8.000 euro voor de hoofdredacteur en de projectmanager heeft vele wenkbrauwen doen fronsen. Net zo vreemd is echter dat vijf ‘social media experts’ vier maanden lang met 1750 euro worden afgescheept, net iets meer dan het minimumloon. Dat is vreemd, zeker voor een social media-initiatief. Daarnaast valt in de begroting de afwezigheid van een PR-medewerker op. Zo iemand is onmisbaar als je praat over reputatie en publiciteit.
7,44 euro per like
Slide 24: “Mediabudget Facebook tbv verkiezingscampagne”
Tijdens de verkiezingscampagne hebben de initiatiefnemers naar eigen zeggen 10.000 eigen geld in het ‘mediabudget Facebook’ gestoken. Twee dagen na de uitslag van deze campagne staat het aantal likes op de (Nederlandstalige!) Facebook pagina van WWR op 1344. Dat is dus 7,44 euro per like. Dat is erg veel, daar een like doorgaans niet meer dan een euro mag kosten. De begroting van het initiatief bevat nogmaals 10.000 euro voor een mediacampagne op Facebook. De kans dat er wederom niet doelmatig met het geld wordt omgesprongen lijkt dan ook groot.
De toekomst?
Slide: geen
Nergens in het plan is te lezen wat er ná de ‘digitale oerknal’ gaat gebeuren, behalve dat de content altijd beschikbaar zal blijven. Naar verwachting zal na de grote dag het bezoek, de likes en de ranking in Google dan ook als een plumpudding in elkaar zakken.
Kortom
De kernbelofte van RWW – “Verdubbel als stad in één dag je aanwezigheid op (…) belangrijke sociale kanalen. Daar heb je zeker tien jaar lang plezier van met meer online en fysiek bezoek, door toeristen en handelspartners” (slide 24) – is ongeloofwaardig en vaag. Er is geen duidelijke doelgroep geformuleerd, de doelstellingen zijn niet SMART geformuleerd en de lange termijnvisie ontbreekt compleet. De online kennis van de initiatiefnemers lijkt beperkt. Aangezien de verwachte resultaten niet scherp beschreven zijn zal gemeente Rotterdam nooit in staat zijn het project te kunnen beoordelen op succes.
Dit plan, dat slechts een verzameling buzzwords is, is gekozen en goed bevonden door ‘een groep vakmensen‘. Als er op het stadhuis vaker plannen van dit niveau worden goedgekeurd, dan baart dat zorgen. De kwaliteit en kunde van de selectiecommissie staat met dit plan dan ook ter discussie.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

  • Baroeg Open Air is een jaarlijks festival dat wordt georganiseerd door poppodium Baroeg. Het festival kenmerkt zich door de brede, underground programmering en ontspannen sfeer. Op zaterdag 13 september 2025 vindt de zestiende editie van Baroeg Open Air plaats in het Zuiderpark bij Ahoy. Kinderen t/m 12 jaar hebben gratis toegang.

    Venue: Zuiderpark
    Datum:
  • Lomp, ranzig, groovy en vooral heavy death thrash en vuige death metal met een dikke punksaus eroverheen.

    Venue: SoundVille
    Datum:
  • Op zaterdagmiddag 21 juni aanstaande gedenkt Boekhandel Donner de 100ste sterfdag van Rotterdams grootste dichter, Jan Hendrik Leopold (1865-1925).

    Venue: Donor Theater
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam