Ga naar de inhoud

Havenbedrijf: zeg nee tegen walvisvlees

Dames en heren, welkom in Rotterdam. De grootste haven van Europa én toegangspoort van walvisvlees naar Japan. De handel en jacht op walvissenvlees is in Nederland, net als in de rest van de wereld, streng verboden. Alleen Japan, Noorwegen en IJsland weigeren zich te conformeren aan het CITES-verdrag, waarin landen afspreken de walvis met rust te laten.

walvis

Dat er minder op de grote vinvis gejaagd wordt is geen ramp. Het vlees is toch niet te kanen. Misschien is dat de reden dat IJslanders het vlees niet eten. Zij schieten het af en exporteren het naar Japan. Daar werd het vroeger wel gegeten. Vooral door de armen, omdat het vlees wel lekker goedkoop en eiwitrijk is. Net zoals lever bijvoorbeeld.
Probleem voor IJsland: in Japan moeten ze het ook niet meer hebben. Het wordt vaak verwerkt tot kantinevoer van scholen. Ook onder jongeren groeit de weerstand echter, waardoor ook daar de vraag afneemt. Het vlees werd vorig jaar daarom uiteindelijk onder de kostprijs vermaald tot hondenvoer, voor chique hondeneigenaren die eens wat anders wilden. De hondenvoerboer zag echter zijn reputatie dalen en is hier toen ook maar mee gestopt.
Conclusie: ook de Japanners kunnen het walvissenvlees aan de straatstenen niet kwijt. Toch gelooft de IJslandse walvisjager op een kentering van de markt. Vooruitlopend daarop schiet het bedrijf Hvaflur hf dit jaar 185 walvissen af. Omdat de haven van IJsland erg klein is, moet het vlees worden overgeslagen om de oversteek te maken. In Rotterdam.
Rotterdam is de enige haven in Europa die walvissenvlees overslaat. Ook de walvissen die in het voorjaar door Noorse jagers worden afgeschoten en vervolgens vervoerd worden naar Japan worden overgeslagen in de Rotterdamse haven. Als enige haven. De havens van Antwerpen en Hamburg hebben de afgelopen jaren geen partijen walvissenvlees overgeslagen.
Dit kan omdat Samskip het enige bedrijf is dat nog walvissenvlees wil overslaan. De Telegraaf meldde al dat dit riekt naar een old boys network. Hapag LLoyd en Maersk verklaarden al niet in te stemmen met deze praktijken.
Een Nederlands bedrijf mag niet in walvissenvlees handelen, maar mag het wel overslaan. De reden hiervoor is dat de goederen ´in transito´zijn, waardoor zij feitelijk het grondgebied niet bereiken. Het Havenbedrijf zegt hier niets aan te kunnen doen. Als economische entiteit verhuren ze slechts de havens aan stuwadoors, en kunnen ze geen voorwaarden stellen. Dat is namelijk juridisch onmogelijk. De vinger wordt naar de overheid gewezen. Overigens, diezelfde overheid is eigenaar van het Havenbedrijf.  De gemeente Rotterdam heeft 70 procent van de aandelen in handen, de rest is van de Staat.

Het scherpe voorstel van Francisco van Jole, om walvissenvlees onder de Opiumwet te scharen, wordt door de woordvoerder van Sharon Dijksma gepareerd met een beroep op Europese wetgeving. Dijksma stelt zich alleen hard te kunnen maken voor een code of conduct. Een afspraak waarbij alle Europese havens beloven geen walvisvlees over te slaan. Niet juridisch afdwingbaar dus.
Nu breekt mijn klomp. Het havenbedrijf zegt dus geen eisen te mogen stellen aan haar klanten en dat de overheid regels moet opstellen, terwijl de overheid zegt geen juridisch afdwingbare regels op te kunnen stellen en dat de haven dit moet doen. Waarom moet de Rotterdamse haven überhaupt overleg plegen met andere havens? De enige haven waar walvisvlees wordt overgeslagen ís de Rotterdamse. De havens van Antwerpen en Hamburg hebben niets te schaften met walvissenvlees. Als we hier op Europees niveau over gaan onderhandelen is het beest allang uitgestorven voordat de afspraken gemaakt zijn. Het lijkt erop dat de betrokken partijen het dossier net zo lang heen en weer schuiven tot het publieke debat is uitgewoed en alle walvissen geschoten zijn.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Afscheid nemen van een ideaal” – geen doorstart voor lokale voedselpionier Rechtstreex

    • Economie en ondernemerschap

    Rechtstreex, het Rotterdamse bedrijf voor duurzame en lokale boerenboodschappen, ging begin deze maand na ruim tien jaar failliet. Voor velen onverwacht. Vers Beton reconstrueert hoe het misging en wat de gevolgen zijn. “Wie dichtbij zat wist: we hebben nooit winst gemaakt.”

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Join us for Waste Simmers #3 ‘Recyclable Life Drawing’ – Nice Flaps meets Grondstoffenstation. Programmed by Kate Price.

    Venue: Gemaal op Zuid
    Datum:
  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam