Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: de universiteit centraal, zinvol provoceren en de fietser alle ruimte!

De Beste Stuurlui hebben zoals altijd het beste voor met de stad en haar bewoners. Deze week pleiten zij voor een verhuizing van de universiteit naar prominente nieuwbouw in het centrum, voor gepaste provocatie van kunstenaars en voor de fietser alle ruimte geven die hij of zij nodigt heeft.

(Stads)winkel XL

Tijdens de ‘Dag van de bouw’ bezocht ik de bouwplaats van het nieuwe Stadskantoor – excuus, het Stadstimmerhuis, zoals het project sinds december 2012 officieel heet. In de aldaar gepresenteerde tekeningen stond op de plek waar voorheen de stadswinkel zou komen één gigantische winkel ingetekend.
De voorgeschiedenis: Al in juni 2011 besluit de raad dat de stadswinkel niet meeverhuist naar het stadskantoor, maar op de huidige locatie blijft. Het vrijgekomen gedeelte van de begane grond wordt herbestemd tot commerciële ruimte. Hierop volgen in december 2012 schriftelijke vragen van de Christen Unie-SGP. De architect (Reinier de Graaf, OMA) is van mening dat de zeer dure staalconstructie vereist om de voorheen publieke begane grond kolomvrij uit te voeren, bij deze functiewijziging wellicht niet meer nodig is. De Christen Unie-SGP vraagt zich dus af of de constructie niet goedkoper kan? Een gepasseerd station, aldus burgemeester en wethouders.
Inmiddels is de bouw van het project begonnen en is de Stadswinkel XL blijkbaar simpelweg winkel XL geworden. Dat het ontwerp na zo’n fundamentele programmawijziging onveranderd doorgevoerd is, is al een opmerkelijke keuze. Dat deze genereuze, publiek bedoelde ruimte nu waarschijnlijk ten goede zal komen aan een megawinkel (wie huurt er tegenwoordig nog grote winkelopppervlaktes, de Albert Heijn?) is wel erg pijnlijk.
Het lijkt erop dat winkelen in de binnenstad tegenwoordig de oplossing is voor alles (bestrijden van leegstand, de concurrentiepositie van Rotterdam verbeteren). Nog los van de vraag of er überhaupt genoeg winkels zijn om al die vierkante meters te vullen, heeft een succesvolle publieke ruimte meer nodig dan winkelruimte alleen. Zeker bij dit gebouw, met een publieke plint als drager van het ontwerp, is een grote winkel een zeer onbevredigende oplossing. Het is jammer dat de suggestie van de welstand, om de vrijgekomen ruimte bijvoorbeeld in te richten als studielandschap voor studenten, nooit serieus in overweging genomen is.
Maar misschien is het nog niet te laat. Laat de crisis voortduren, laat grote winkelopppervlaktes tot het verleden behoren, laat de Erasmus Universiteit de begane grond van het Stadstimmerhuis inrichten!
Door Sereh Mandias

Illustratie

Roodkapje, waar ga je heen?

Vorige week was ik in het nieuwe Roodkapje tijdens Meet The Pro. Tot 14 juli is hier de expositie ‘Post Slack’ te zien, een verzameling van grotendeels expliciete foto’s. De levensgrote foto in het raam van een she-male met een werkelijk enorme erectie was even slikken.
Toen de bandjes waren bekeken en iedereen zich opmaakte om de avond voort te zetten in buurtcafé de Bel, kreeg het verhaal een staartje. Terwijl we buiten onze glazen ledigden werd ik aangesproken door een Noord-Afrikaans heerschap die enkele onschuldige vragen stelde. Wat we aan het doen waren, wat dit voor een plek is, en of dit nu de glorie van het Westen was. Normaliter ben ik best strijdvaardig, maar ik voelde aan mijn water dat discussie zinloos was en ik maakte me uit de voeten richting mijn fiets. Binnen vijf minuten was het raak en ging hij op de vuist met iemand die hem ‘had uitgedaagd’. Vrienden en omstanders hadden de situatie al snel onder controle, maar de doodsverwensingen gingen eindeloos door tot de politie er aan te pas moest komen. Tot een ieders verontwaardiging hadden zij wel begrip voor de beste man, het waren volgens hen namelijk inderdaad aanstootgevende foto’s.
Dat brengt ons bij de volgende vraag: wat denkt Roodkapje in ’s hemelsnaam te bereiken met een expositie als deze, midden in een woonwijk? De Agniesebuurt is geen Witte de With, of Meent. Snappen ze dat niet, of willen ze provoceren? Er is geen excuus voor iemand die ruzie zoekt, maar waarschijnlijk maakte hij zich al weken boos over de foto. Als mijn (niet bestaande) dochter elke dag op weg naar school langs die foto moest, zou ik me óók kwaad maken.
Post Slack is volgens Roodkapje een typering voor de huidige hipstergeneratie zonder politiek engagement. Onbedoeld zijn zij op deze manier echter het toonbeeld van deze generatie, en dat is jammer.
Door Tara Lewis

Rotterdam, groot in fietsen?

De Tour is weer onderweg. Mooi moment om het eens over de fiets in Rotterdam te hebben. Rotterdam probeert zich al jaren als fietsstad te profileren. Het Grand Depart van de Tour van 2010, de jaarlijkse tweedaagse profkoers ‘World Ports Classic’, een heus Tourcafé en dan hebben we ook nog wielerliefdemagazine Soigneur van Rotterdamse bodem.
Genoeg aandacht voor wielrennen dus, maar zijn we ook echt een fietsstad? Ik denk van niet. Rotterdam is nog steeds vooral een autostad met brede boulevards, groene golven en relatief goedkoop parkeren. In Rotterdam fietsen dan ook veel minder mensen dan in steden als Amsterdam of Utrecht. Vrijwel elke zichzelf respecterende provinciestad heeft bijvoorbeeld gratis of zeer goedkope overdekte en bewaakte fietsenstallingen. Wij komen niet veel verder dan een niet overdekte stalling in een pishoek naast het oude Postkantoor aan de Meent.
Nederland is internationaal een voorbeeldland als het om fietscultuur gaat. Menig Amerikaans stadsbestuur is al langs geweest om te kijken hoe we zoveel mensen op de fiets krijgen. Ze bezoeken echter Amsterdam en Houten en niet Rotterdam.
Rotterdam, de stad van grote ambities, is niet groot als het om fietsen gaat. En dat terwijl we er wel de ruimte voor hebben. Meer fietsers in plaats van auto’s is niet alleen fijn voor de luchtkwaliteit en het milieu, maar ook voor de aantrekkelijkheid van de stad. Een stad waar de fiets op nummer 1 staat is bijna vanzelfsprekend ook aantrekkelijker voor gezinnen, en daarmee eigenlijk gewoon voor iedereen. Een impuls voor het fietsen is dan ook goed voor de economie van de stad.
Mijn oproep aan het nieuwe stadsbestuur volgend jaar is dan ook om met een actieplan te komen dat de fiets het belangrijkste vervoermiddel moet maken. Een masterplan met overdekte en bewaakte fietsenstallingen op verschillende plekken in de binnenstad. Groene golven voor de fiets en voorkomen dat fietsers vijf minuten voor rood staan om de groene golf voor de auto maar niet te verstoren. Naar Deens voorbeeld het aanleggen van zogenoemde ‘fietssnelwegen’, te beginnen met zo’n weg op het oude Hofpleinviaduct. Drukke fietsverbindingen moeten worden verbreed. Ruimtegebrek kan op onze brede boulevards geen excuus zijn om het niet te doen.
Met zo’n integraal fietsmasterplan kan Rotterdam zich als fietsstad pas echt op de kaart zetten, en daar worden we allemaal beter van.
Door Tim de Bruijn

Al 16 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures