De Beste Stuurlui hebben zoals altijd het beste voor met de stad en haar bewoners. Deze week pleiten zij voor een verhuizing van de universiteit naar prominente nieuwbouw in het centrum, voor gepaste provocatie van kunstenaars en voor de fietser alle ruimte geven die hij of zij nodigt heeft.
(Stads)winkel XL
Tijdens de ‘Dag van de bouw’ bezocht ik de bouwplaats van het nieuwe Stadskantoor – excuus, het Stadstimmerhuis, zoals het project sinds december 2012 officieel heet. In de aldaar gepresenteerde tekeningen stond op de plek waar voorheen de stadswinkel zou komen één gigantische winkel ingetekend.
De voorgeschiedenis: Al in juni 2011 besluit de raad dat de stadswinkel niet meeverhuist naar het stadskantoor, maar op de huidige locatie blijft. Het vrijgekomen gedeelte van de begane grond wordt herbestemd tot commerciële ruimte. Hierop volgen in december 2012 schriftelijke vragen van de Christen Unie-SGP. De architect (Reinier de Graaf, OMA) is van mening dat de zeer dure staalconstructie vereist om de voorheen publieke begane grond kolomvrij uit te voeren, bij deze functiewijziging wellicht niet meer nodig is. De Christen Unie-SGP vraagt zich dus af of de constructie niet goedkoper kan? Een gepasseerd station, aldus burgemeester en wethouders.
Inmiddels is de bouw van het project begonnen en is de Stadswinkel XL blijkbaar simpelweg winkel XL geworden. Dat het ontwerp na zo’n fundamentele programmawijziging onveranderd doorgevoerd is, is al een opmerkelijke keuze. Dat deze genereuze, publiek bedoelde ruimte nu waarschijnlijk ten goede zal komen aan een megawinkel (wie huurt er tegenwoordig nog grote winkelopppervlaktes, de Albert Heijn?) is wel erg pijnlijk.
Het lijkt erop dat winkelen in de binnenstad tegenwoordig de oplossing is voor alles (bestrijden van leegstand, de concurrentiepositie van Rotterdam verbeteren). Nog los van de vraag of er überhaupt genoeg winkels zijn om al die vierkante meters te vullen, heeft een succesvolle publieke ruimte meer nodig dan winkelruimte alleen. Zeker bij dit gebouw, met een publieke plint als drager van het ontwerp, is een grote winkel een zeer onbevredigende oplossing. Het is jammer dat de suggestie van de welstand, om de vrijgekomen ruimte bijvoorbeeld in te richten als studielandschap voor studenten, nooit serieus in overweging genomen is.
Maar misschien is het nog niet te laat. Laat de crisis voortduren, laat grote winkelopppervlaktes tot het verleden behoren, laat de Erasmus Universiteit de begane grond van het Stadstimmerhuis inrichten!
Door Sereh Mandias
Roodkapje, waar ga je heen?
Vorige week was ik in het nieuwe Roodkapje tijdens Meet The Pro. Tot 14 juli is hier de expositie ‘Post Slack’ te zien, een verzameling van grotendeels expliciete foto’s. De levensgrote foto in het raam van een she-male met een werkelijk enorme erectie was even slikken.
Toen de bandjes waren bekeken en iedereen zich opmaakte om de avond voort te zetten in buurtcafé de Bel, kreeg het verhaal een staartje. Terwijl we buiten onze glazen ledigden werd ik aangesproken door een Noord-Afrikaans heerschap die enkele onschuldige vragen stelde. Wat we aan het doen waren, wat dit voor een plek is, en of dit nu de glorie van het Westen was. Normaliter ben ik best strijdvaardig, maar ik voelde aan mijn water dat discussie zinloos was en ik maakte me uit de voeten richting mijn fiets. Binnen vijf minuten was het raak en ging hij op de vuist met iemand die hem ‘had uitgedaagd’. Vrienden en omstanders hadden de situatie al snel onder controle, maar de doodsverwensingen gingen eindeloos door tot de politie er aan te pas moest komen. Tot een ieders verontwaardiging hadden zij wel begrip voor de beste man, het waren volgens hen namelijk inderdaad aanstootgevende foto’s.
Dat brengt ons bij de volgende vraag: wat denkt Roodkapje in ’s hemelsnaam te bereiken met een expositie als deze, midden in een woonwijk? De Agniesebuurt is geen Witte de With, of Meent. Snappen ze dat niet, of willen ze provoceren? Er is geen excuus voor iemand die ruzie zoekt, maar waarschijnlijk maakte hij zich al weken boos over de foto. Als mijn (niet bestaande) dochter elke dag op weg naar school langs die foto moest, zou ik me óók kwaad maken.
Post Slack is volgens Roodkapje een typering voor de huidige hipstergeneratie zonder politiek engagement. Onbedoeld zijn zij op deze manier echter het toonbeeld van deze generatie, en dat is jammer.
Door Tara Lewis
Rotterdam, groot in fietsen?
De Tour is weer onderweg. Mooi moment om het eens over de fiets in Rotterdam te hebben. Rotterdam probeert zich al jaren als fietsstad te profileren. Het Grand Depart van de Tour van 2010, de jaarlijkse tweedaagse profkoers ‘World Ports Classic’, een heus Tourcafé en dan hebben we ook nog wielerliefdemagazine Soigneur van Rotterdamse bodem.
Genoeg aandacht voor wielrennen dus, maar zijn we ook echt een fietsstad? Ik denk van niet. Rotterdam is nog steeds vooral een autostad met brede boulevards, groene golven en relatief goedkoop parkeren. In Rotterdam fietsen dan ook veel minder mensen dan in steden als Amsterdam of Utrecht. Vrijwel elke zichzelf respecterende provinciestad heeft bijvoorbeeld gratis of zeer goedkope overdekte en bewaakte fietsenstallingen. Wij komen niet veel verder dan een niet overdekte stalling in een pishoek naast het oude Postkantoor aan de Meent.
Nederland is internationaal een voorbeeldland als het om fietscultuur gaat. Menig Amerikaans stadsbestuur is al langs geweest om te kijken hoe we zoveel mensen op de fiets krijgen. Ze bezoeken echter Amsterdam en Houten en niet Rotterdam.
Rotterdam, de stad van grote ambities, is niet groot als het om fietsen gaat. En dat terwijl we er wel de ruimte voor hebben. Meer fietsers in plaats van auto’s is niet alleen fijn voor de luchtkwaliteit en het milieu, maar ook voor de aantrekkelijkheid van de stad. Een stad waar de fiets op nummer 1 staat is bijna vanzelfsprekend ook aantrekkelijker voor gezinnen, en daarmee eigenlijk gewoon voor iedereen. Een impuls voor het fietsen is dan ook goed voor de economie van de stad.
Mijn oproep aan het nieuwe stadsbestuur volgend jaar is dan ook om met een actieplan te komen dat de fiets het belangrijkste vervoermiddel moet maken. Een masterplan met overdekte en bewaakte fietsenstallingen op verschillende plekken in de binnenstad. Groene golven voor de fiets en voorkomen dat fietsers vijf minuten voor rood staan om de groene golf voor de auto maar niet te verstoren. Naar Deens voorbeeld het aanleggen van zogenoemde ‘fietssnelwegen’, te beginnen met zo’n weg op het oude Hofpleinviaduct. Drukke fietsverbindingen moeten worden verbreed. Ruimtegebrek kan op onze brede boulevards geen excuus zijn om het niet te doen.
Met zo’n integraal fietsmasterplan kan Rotterdam zich als fietsstad pas echt op de kaart zetten, en daar worden we allemaal beter van.
Door Tim de Bruijn
Al 16 reacties — discussieer mee!
Geen idee, Henk. Ik riep maar wat. Ik kan me niettemin wel herinneren dat ik in Japan (waar anders?) een fiets had gehuurd die traploos versnelde, iets waar ik heel verbaasd over was. Blijkbaar is dat dus ook echt nog een noviteit.
5 minuten wachten? I call BS!
Groene golf voor fietsers? Op Tour de France snelheid of gewoon altijd groen? Welke fietser wacht er überhaupt…? Tijd voor het grote 010 fietsonderzoek. Inclusief overtredingen…
met rotterdamcyclechic.nl willen we ons steentje bijdragen aan het profileren van Rotterdam als fietsstad. meer fotografen & foto’s zijn echter gewenst…:-)
dus zie deze reactie ook als oproep om jouw beelden van fietsen in Rotterdam’ te delen via http://rotterdamcyclechic.nl/?page_id=40
@TimdeBruijn, leuk stuk over het fietsen in Rotterdam.
Eén ding wil ik graag nog even corrigeren. Je meldt dat Amerikaanse steden overal gaan kijken, behalve in Rotterdam, dat is onjuist. Al enige jaren komen diezelfde Amerikanen ook in Rotterdam. Een journalist uit Portland (die mee was de afgelopen studiereis) heeft daarover een heel aardig artikel geschreven (met veel foto’s), zie:
http://bikeportland.org/2013/06/06/in-rotterdam-a-peak-at-dutch-road-design-in-an-american-style-city-87873
Leuk, dank voor de link. Mooi voorbeeld ook gelijk van wat voor positieve reclame het voor je stad kan opleveren. 🙂
Over het artikel over Roodkapje, de Teilingerstraat ligt in de Agniesebuurt en niet in de Provenierswijk. Volgens mij heeft Route du Nord wel bewezen dat het gebied (Zo-Hol? http://weownrotterdam.nl/owned/item/zoho_preview/) zich prima leent als alternatief voor de Meent en de witte de with. We hebben juist meer van dit soort gebieden nodig.
Ik vraag mij af wat de reden dat er in Rotterdam zo weinig wordt gefietst. Is dat omdat er niet genoeg parkeerplek is voor fietsen? En de fietspaden zijn hier toch breder dan in Amsterdam? Of komt het omdat de stad nu eenmaal heel autovriendelijk is ingericht? Ik vermoed het laatste. In Amsterdam ben je wel gek als je met de auto ergens naartoe gaat in de stad. In Rotterdam is de auto veel vaker een redelijk alternatief wat betreft reistijd en parkeergelden (het duurzaamheidsargument laat ik even achterwege). Ik laat me door het ontbreken van een overdekte fietsparkeerplaats niet tegenhouden om de fiets te pakken, maar ik beken direct dat ik wel eens de auto heb gepakt om een film in Lantaren Venster te zien, toen je daar nog gratis kon parkeren. Dus ik denk dat we de stad vooral minder auto-vriendelijk moeten maken: zorg dat de auto geen redelijk alternatief meer is. Parkeergelden omhoog!
Ik vind het trouwens ook wel leuk om eens keer iets te lezen over de algehele automentaliteit van de Rotterdammers. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen: zonder parkeerplaatsen komt Rotterdam-Zuid niet naar je evenement. Waarom doet de Pathé de Kuip het zo goed tegenover Pathé Schouwburgplein? Precies, parkeerplaatsen en bereikbaarheid. We lijken wel Amerikanen.
@Tara Lewis: kleine verbetering, Roodkapje bevindt zich in de Agniesebuurt en niet in de Provenierswijk. Het punt dat je maakt over die expo is wel raak, kunst is een kwestie van smaak maar die shemale mag wel wat meer uit het zicht gehangen worden.
Beste Reinout en Richard, ik zal de Agniessebuurt aanpassen!
@Eeva Parkeergelden worden momenteel meestal geheven op tijden dat er weinig evenementen plaatsvinden (tijdens kantooruren – en okee, ook in het weekend). Als het ook over parkeervergunningen hebt, die zijn inderdaad erg goedkoop vergeleken bij de rest van het land. Het huidige college heeft ze zelfs de helft goedkoper gemaakt toen ze aantrad en zo loopt de gemeente tonnen mis.
Ik vind wel dat de stad aanvragen voor fietstrommels even voortvarend zou moeten aanpakken als aanvragen voor laadpalen en parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen… Niet iedereen beschikt over inpandige stallingsruimte!
Dat er in Rotterdam zo weinig gefietst wordt komt denk ik door een aantal verschillende factoren. Allereerst is het centrum een stuk autovriendelijker dan andere Nederlandse binnensteden (met dank aan van Traa). Daarnaast zijn de fietsende mensen vaak hoogopgeleide autochtone Nederlanders, daarvan heb je er ook minder in Rotterdam. Tot slot kunnen de bruggen nogal een obstakel zijn als je daar elke dag over heen moet fietsen en sowieso al niet zo een fanatieke fietser bent. Desondanks kan er wel veel gedaan worden om de stad wat fietsvriendelijker te maken. Aan het uitzicht als je over de Maasboulevard en Boompjes fietst in de avond kan het niet liggen.
Dat zijn inderdaad allemaal meespelende factoren. Tel daar nog bij op dat wij een veel soepeler/beter openbaar vervoer hebben dan in de andere grote steden. Dat helpt ook niet.
Maar goed, dat maakt het nog steeds mogelijk om het gebruik van de fiets veel meer te stimuleren. Dat kan door andere vormen van vervoer onaantrekkelijker te maken (zoals Eeva aangaf) maar ook door het voor de fiets aantrekkelijker te maken.
Ik ga al een stuk vaker fietsen als
-de verkeerslichten bij het Hofplein voorkeur geven aan mij (en niet aan auto’s; ik lees meestal achterstallig werk van Dostojevski weg als ik daar sta te wachten)
-bij wegwerkzaamheden de focus ligt om het fietsers makkelijker te maken dan auto’s (mag ik handen zien van mensen die de afgelopen maanden dood zijn gereden tijdens één van de onmogelijke kruisingen om vanaf Henegouwerlaan op de parkeerplaats achter het Groothandelsgebouw te komen?)
-ik met een relatief veilig gevoel mijn fiets thuis kan stallen (ik heb geen inpandige stalling, en ik denk redelijk te weten wat er met een traploos versnellende Gazelle SX100 premium (special edition) gebeurt als ik deze voor mijn appartement vastbind aan een lantaarnpaal)
-agenten dubbelparkerende kamikaze-volkswagen-golf/audi-a4-rijders bekeuren en zo de Nieuwe Binnenweg fietsbaar houden
Maar, en dat moet ook gezegd worden: ik kan sinds een paar weken vrijwel altijd mijn fiets kwijt bij CS. Mad props, CS!
Heb jij een Nuvinci versnelling erin Inge? Wow daar gaat het ingenieurshart sneller van kloppen. Nog geen problemen mee gehad?
Ik ben het met je eens Tara. Die piemel vind ik ook maar niets voor mijn niet bestaande dochter. Ikzelf schrik er misschien ook een beetje van, maar ik schuif het af op Sam, of Chris, of hoe dat kind dan ook later mag heten.
Dat heeft waarschijnlijk met de bevolkingssamenstelling te maken. De meeste allochtonen, zelfs van 2e en 3e generatie beschouwen de fiets nog steeds als iets voor arme mensen, en zullen niet fietsen.