Ga naar de inhoud

Corso sluit, Rotterdam word wakker!

Discotheek Corso maakt via Facebook bekend de deuren voorgoed te zullen sluiten. Jarenlange klachten over geluidsoverlast en financieel onvermogen daar iets aan te doen laat de organisatie geen andere keuze. Daarmee is de voormalige bioscoop aan de Kruiskade de zoveelste ‘muziekzaal’ die het bijltje er gedwongen bij neergooit.

Culturele hoofdstad

Het begon allemaal zo rooskleurig, in 2001. Rotterdam was culturele hoofdstad en Corso (toen Off_Corso) werd in rap tempo een vlaggenschip. Onze stad had de vinger perfect aan de pols van de tijd en discotheken als Off_Corso, Now & Wow en vele al eerder gesneuvelde tenten kregen een landelijke exposure. Wie écht uit wilde gaan en wie echt op zoek was naar een mengvorm die bij de tijd paste trok naar Rotterdam.
Van dat elan is dik twaalf jaar later niet veel meer over. De laatste jaren verwerd (Off_)Corso tot een tent waar nog louter ‘We love 80’s & 90’s’-feesten leken te worden georganiseerd. Afgelopen jaar werd er al een doorstart gemaakt waardoor de oude naam Corso terugkwam.
Bovenstaande is misschien de reden dat er op het internet her en der schamper gedaan wordt over het verscheiden van Corso, maar de wonde snijdt wel degelijk een stuk dieper. Allereerst omdat de zaal de laatste jaren ook een toevluchtsoord was voor culturele organisaties die door het (gedwongen) sluiten en afstoten van zalen en locaties dankbaar gebruik maakten van het podium aan de Kruiskade. Het was misschien allemaal verre van ideaal maar het was wel een welkome tussenoplossing. Die valt nu weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aangekondigde concerten van De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites in het najaar?

De gevel van de Corso
De gevel van de Corso

Geluidsoverlast

Een tweede reden waarom het dichtgaan van Corso interessant is, vormt het feit dat de organisatie expliciet stelt dat het spook van de (vermeende) geluidsoverlast zich weer heeft weten te manifesteren. Daarmee zou de zaal in een treurig rijtje van eerdere voorbeelden terechtkomen, met Watt als meest pijnlijke exponent.
Deze redenering doet overigens wel wat vragen opwerpen. Want waar wonen die klagers dan precies? Aan weerszijden van de discotheek staan andere horeca, winkels en een hotel. De dichtstbijzijnde woningen zijn de Peperbus aan het Weena en de Lijnbaanflat aan de Joost Banckertplaats. De eersten hebben een volledig kantoorcomplex én het rumoerige Weena als buffer, de tweede het Stadhuisplein. Het lijkt daarom toch wat vreemd dat uitgerekend Corso ten prooi valt aan klachten. Waarom de kroegen aan het plein niet? Die zitten een stuk dichterbij.
Of gaat het helemaal niet om bewoners, maar om de hotels die in de straat zitten? Zo is het publiek geheim dat Hotel Central al jaren in de clinch ligt met de buren van het Oude Luxor.
Er zijn de laatste jaren veel zalen dichtgegaan in Rotterdam, om tal van redenen. Van Watt via Exit en De Unie tot Waterfront, Heidegger en nu Corso. Veel vragen zijn onbeantwoord. Hoe kan het bijvoorbeeld dat vrijwel alle podia in Rotterdam in financiële problemen qua exploitatie terecht zijn gekomen? Kan de Rotterdammer niet meer ondernemen? Of is het écht allemaal de schuld van het Stadhuis?

Wiens verantwoordelijkheid?

En wat is precies de verantwoordelijkheid van het publiek binnen het steeds schraler wordende aanbod aan podia? Komt de Rotterdammer wel genoeg, en geeft deze ook genoeg centjes uit? Of is de Rotterdam de stad geworden van klagen aan de zijlijn, terwijl de zalen die er nog wel zijn halfgevuld het hoofd boven water proberen te houden? Zelfs een breed gedragen initiatief als Popkantoor kon niet meer dan een vierde plaats bij het Stadsinitiatief bereiken. Verdient Rotterdam dan wel écht een podium?
Corso is uiteindelijk een commercieel bedrijf, ze krijgen geen subsidie en zijn in die zin geen onderdeel van de culturele infrastructuur. Buiten het verlies van banen hoeft er daarom niet direct om getreurd te worden. Maar het ‘dossier-Corso’ kan en moet de aanleiding zijn om eindelijk bovenstaand debat te voeren. Als ‘Rotterdam Podiumstad’ zichzelf serieus neemt is er geen andere optie.
Wat zijn jullie ideeën over de vragen die Vincent Cardinaal stelt? Deel je mening over de sluiting van de Corso en andere podia hieronder!

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • 85 jaar na het bombardement laat de geschiedenis zich opnieuw ontdekken 

    • Kunst en Cultuur

    Na het bombardement van 14 mei 1940 stond tachtig jaar lang vooral de verwoeste stad centraal. Maar wie waren de ménsen die erbij omkwamen? Met projecties door de stad geeft De namen van 14 mei de slachtoffers eindelijk een gezicht.

  • De kinderen van Lebensborn: ontworteld, gestigmatiseerd en veerkrachtig

    • Kunst en Cultuur

    “Geef de Führer een kind” was de slogan van Lebensborn, het geboorteprogramma dat Duitsers moest aansporen om zoveel mogelijk ‘arische’ kinderen te verwekken – de beoogde nieuwe leiders van het Derde Rijk. Toen dat niet effectief bleek, werden kinderen die arisch oogden zonder pardon geroofd uit Oost-Europa en ‘gegermaniseerd’. De Rotterdamse fotograaf Angeniet Berkers documenteerde deze veelal onbekende geschiedenis.

  • Sober raves: “De maatschappij zou beter zijn als we elke dag dansten”

    • Kunst en Cultuur

    “Bedankt, maar ik ga liever naar een niet-nuchtere rave, want dit klinkt echt awkward”, is de reactie als Zuza Nazaruk vertelt over sober raves. En toch: aanvankelijk ongemakkelijk tussen een groep vreemden, staat Nazaruk twee uur later uitzinnig mee te dansen, nuchter. Body on. Head off. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam