Ga naar de inhoud

Corso sluit, Rotterdam word wakker!

Discotheek Corso maakt via Facebook bekend de deuren voorgoed te zullen sluiten. Jarenlange klachten over geluidsoverlast en financieel onvermogen daar iets aan te doen laat de organisatie geen andere keuze. Daarmee is de voormalige bioscoop aan de Kruiskade de zoveelste ‘muziekzaal’ die het bijltje er gedwongen bij neergooit.

Culturele hoofdstad

Het begon allemaal zo rooskleurig, in 2001. Rotterdam was culturele hoofdstad en Corso (toen Off_Corso) werd in rap tempo een vlaggenschip. Onze stad had de vinger perfect aan de pols van de tijd en discotheken als Off_Corso, Now & Wow en vele al eerder gesneuvelde tenten kregen een landelijke exposure. Wie écht uit wilde gaan en wie echt op zoek was naar een mengvorm die bij de tijd paste trok naar Rotterdam.
Van dat elan is dik twaalf jaar later niet veel meer over. De laatste jaren verwerd (Off_)Corso tot een tent waar nog louter ‘We love 80’s & 90’s’-feesten leken te worden georganiseerd. Afgelopen jaar werd er al een doorstart gemaakt waardoor de oude naam Corso terugkwam.
Bovenstaande is misschien de reden dat er op het internet her en der schamper gedaan wordt over het verscheiden van Corso, maar de wonde snijdt wel degelijk een stuk dieper. Allereerst omdat de zaal de laatste jaren ook een toevluchtsoord was voor culturele organisaties die door het (gedwongen) sluiten en afstoten van zalen en locaties dankbaar gebruik maakten van het podium aan de Kruiskade. Het was misschien allemaal verre van ideaal maar het was wel een welkome tussenoplossing. Die valt nu weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aangekondigde concerten van De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites in het najaar?

De gevel van de Corso
De gevel van de Corso

Geluidsoverlast

Een tweede reden waarom het dichtgaan van Corso interessant is, vormt het feit dat de organisatie expliciet stelt dat het spook van de (vermeende) geluidsoverlast zich weer heeft weten te manifesteren. Daarmee zou de zaal in een treurig rijtje van eerdere voorbeelden terechtkomen, met Watt als meest pijnlijke exponent.
Deze redenering doet overigens wel wat vragen opwerpen. Want waar wonen die klagers dan precies? Aan weerszijden van de discotheek staan andere horeca, winkels en een hotel. De dichtstbijzijnde woningen zijn de Peperbus aan het Weena en de Lijnbaanflat aan de Joost Banckertplaats. De eersten hebben een volledig kantoorcomplex én het rumoerige Weena als buffer, de tweede het Stadhuisplein. Het lijkt daarom toch wat vreemd dat uitgerekend Corso ten prooi valt aan klachten. Waarom de kroegen aan het plein niet? Die zitten een stuk dichterbij.
Of gaat het helemaal niet om bewoners, maar om de hotels die in de straat zitten? Zo is het publiek geheim dat Hotel Central al jaren in de clinch ligt met de buren van het Oude Luxor.
Er zijn de laatste jaren veel zalen dichtgegaan in Rotterdam, om tal van redenen. Van Watt via Exit en De Unie tot Waterfront, Heidegger en nu Corso. Veel vragen zijn onbeantwoord. Hoe kan het bijvoorbeeld dat vrijwel alle podia in Rotterdam in financiële problemen qua exploitatie terecht zijn gekomen? Kan de Rotterdammer niet meer ondernemen? Of is het écht allemaal de schuld van het Stadhuis?

Wiens verantwoordelijkheid?

En wat is precies de verantwoordelijkheid van het publiek binnen het steeds schraler wordende aanbod aan podia? Komt de Rotterdammer wel genoeg, en geeft deze ook genoeg centjes uit? Of is de Rotterdam de stad geworden van klagen aan de zijlijn, terwijl de zalen die er nog wel zijn halfgevuld het hoofd boven water proberen te houden? Zelfs een breed gedragen initiatief als Popkantoor kon niet meer dan een vierde plaats bij het Stadsinitiatief bereiken. Verdient Rotterdam dan wel écht een podium?
Corso is uiteindelijk een commercieel bedrijf, ze krijgen geen subsidie en zijn in die zin geen onderdeel van de culturele infrastructuur. Buiten het verlies van banen hoeft er daarom niet direct om getreurd te worden. Maar het ‘dossier-Corso’ kan en moet de aanleiding zijn om eindelijk bovenstaand debat te voeren. Als ‘Rotterdam Podiumstad’ zichzelf serieus neemt is er geen andere optie.
Wat zijn jullie ideeën over de vragen die Vincent Cardinaal stelt? Deel je mening over de sluiting van de Corso en andere podia hieronder!

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • Waarom blijf je bij zo’n man? – Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen

    • Kunst en Cultuur

    Vandaag is het Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen en start de wereldwijde campagne Orange the World, om geweld tegen vrouwen en meisjes onder de aandacht te brengen. Saskia Klaassen maakte een artikel over femicide. Het was de inspiratiebron voor stadsdichter Elfie Tromp, die een gedicht schreef over vrouwenmoord.

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • IMPACT is op zoek naar een creatieve en bevlogen marketeer die onze zichtbaarheid versterkt en onze missie breed uitdraagt. Een marketeer die, net als wij, passie heeft voor makerschap, creativiteit, professionele ontwikkeling, podiumkunst en persoonlijk leiderschap, en de noodzaak hiervan kan overbrengen.

  • Bekijk alle vacatures