Hoe ongewis de toekomst ook mag zijn, de Beste Stuurlui gaan hem niet uit de weg. Tim de Bruijn voorspelt hoe ons dagelijks leven er uit zal komen te zien, en Dore van Duivenbode vindt dat als de Maasboulevard van Venlo bruist, dat Rotterdam dan toch zeker niet mag achterblijven.
The future is now, een blik in de toekomst
De BBC besteedde vorige week uitgebreid aandacht aan de steden van de toekomst, aan de hand van verschillende artikelen. En dan vooral op het gebied van technologie, de ‘smart city’. Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal voorbeelden gepikt die we de komende jaren kunnen verwachten in onze steden en dus ook in Rotterdam:
-Er komt steeds meer real time informatie beschikbaar die, onder andere via apps, omgezet wordt in bruikbare informatie voor de stedeling. Denk aan reisinformatie, het oproepen van een onbemande ‘robo-taxi’ of vanuit huis kijken of het brood al op is in de supermarkt. Allemaal dingen die binnen niet al te lange tijd gemeengoed zullen worden.
-Verdere automatisering van het verkeer en logistiek, ook het private vervoer, met enorme efficiënte voordelen. Hierdoor kunnen steden zich nog verder verdichten. Er komt een enorme groei van sensoren in zowel voertuigen als in de infrastructuur zelf die via netwerken met elkaar in contact komen te staan. Zie bijvoorbeeld google car.
-Verticale landbouw, of farmscrapers. Voedsel kan midden in de stad verbouwd worden in grote aantallen op beperkte ruimte. Gewoon binnen een gebouw. Het zal niet lang duren voor de eerste lege kantoren worden omgebouwd tot paprika- of komkommerfabriek. Bij Plantlab zijn ze al heel ver in de ontwikkeling.
-Het is een kwestie van tijd tot drones bestellingen zullen afleveren. Van pizza’s aan de deur tot bevoorrading van winkels. En misschien zelfs je biertje op het terras. Beter ontwerpen ze bij Forum Rotterdam snel nog een dronelandingsplaats!
-Winkelen wordt nog veel meer dan nu een interactieve beleving. Producten kunnen bijvoorbeeld ter plekke voor je gemaakt worden, precies op maat. Op enkele plekken kan je nu al je eigen armband of ring in 3D laten printen. Straks kan er nog veel meer, dit is slechts het begin.
-Aan de scheiding van functies, 50 jaar geleden nog hypermodern gedachtengoed, komt definitief een einde. Kantoren, fabrieken, woningen, voorzieningen, landbouw… Het zal allemaal in hoge dichtheden samenvallen in de stad omdat nieuwe technologie de noodzaak tot scheiding opheft.
De vraag is natuurlijk waar de mens in dit verhaal staat. Buiten deze en vele andere technologische ontwikkelingen blijft de stad natuurlijk in de eerste plaats vooral een ontmoetingsplek. Technologie kan helpen om dat nog veel beter te laten werken. Maar er is veel meer dan dat nodig om een echt succesvolle ontmoetingsplek te laten zijn. En daar zijn dan toch weer gewoon die aloude mensen zelf voor nodig.
Door Tim de Bruijn
Maasboulevard: ‘oogappel van Venlo’
Morgen is het Lucky Saturday op de Maasboulevard. Er zijn dames die loten uitdelen en er zijn prijzen te winnen. De trekking is om half twee.
De aankondiging klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is hij ook. Het evenement vindt namelijk plaats op de Maasboulevard in Venlo. Ook Venlo heeft het zwaar te verduren gehad tijdens de Tweede Wereldoorlog en Venlo grenst aan de Maas. Dientengevolge is ook deze stad verrijkt met een Maasboulevard. Zo’n oorlogsverleden is blijkbaar toch beter behapbaar als je af en toe over het water kunt turen.
De boulevard in Venlo is niet louter een boulevard in Venlo. Hij behelst terrassen, een passantenhaven én “een aantrekkelijk winkelaanbod”. Bereikbaarheid en verbondenheid met de stad zijn bij het stedenbouwkundig plan inbegrepen. Met andere woorden: er is over nagedacht. Dat aantrekkelijke winkelaanbod laat ik graag achter in Venlo, maar die bereikbaarheid en verbondenheid tussen Maas en stad heet ik een warm welkom in Rotterdam. Kom maar, het is hier niet zo koud en kil als het lijkt.
De brochure ‘Maasboulevard: oogappel van Venlo’ is verschrikkelijk. Maar dat is carnaval ook. Maar in Venlo ís de Maasboulevard tenminste een oogappel. De boulevard is speciaal ontworpen om langer aan de Maas te kunnen verblijven. Terwijl onze Rotterdamse variant een verkeersader behelst en de bereikbaarheid te wensen over laat. Het mooiste uitzicht over Rotterdam heb je vanuit de auto. Gelukkig is de snelheidslimiet er vijftig kilometer per uur. Met je arm uit het raam lijkt het net alsof je aan het flaneren bent.
In tegenstelling tot Venlo, Utrecht, Amsterdam of Venetië doet Rotterdam wat nonchalant over zijn wateren. Het gerucht gaat dat door het Oude Noorden de Rotte stroomt. Niemand die er ooit aan heeft gezeten. Laat staan mee van Noord naar elders is gevaren. Om het leed wat te verzachten, en het regenwater op te vangen, komt er eind 2013 in Noord een waterplein aan het Benthemplein. Vorige week leidde burgemeester Aboutaleb er CNN rond. Een prachtig nieuw project, vol ruimte om te sporten en te recreëren. Bovendien kan, en mag, er worden gedoopt; er komt een doopvont. Gelukkig maar.
Omdat ik eens ben overgoten met doopwater, bij deze de bede: Onze Burgervader die in het Gemeentehuis zijt, zult u onze andere wateren niet vergeten? Ook al zijn er in Venlo eveneens bommen gevallen, ik zou het jammer vinden als hun Maasboulevard het wint van de onze.
Om met de woorden van ‘Maasboulevard: oogappel van Venlo’ te spreken:
“Een leven lang. Alles. Maasboulevard.”
Door Dore van Duivenbode
Al 4 reacties — discussieer mee!
“Met je arm uit het raam lijkt het net alsof je aan het flaneren bent.”
Hear, hear! Zelfs oogcontact behoort tot de mogelijkheden, zoals met fietsers als je die nét niet doodrijdt bij de afslag richting het Shell-tankstation.
In de tijd dat ik nog sportieve neigingen op mijn racefiets had, was dat stukje inderdaad een dodemans punt.
Ach heel bruisend in de Maasboulevard niet nee. Maar de recent aangelegde grasstroken op de Boompjes en het parkje bij het Leuvehoofd zijn toch echt wel aanwinsten.
De Maasboulevard bij de Boompjes is natuurlijk behoorlijk opgeknapt het afgelopen jaar. Het ziet er leuk uit en je kunt er fijn liggen in de zomer. Wellicht gaan de eigenaren/ huurders van het Mecanoopaviljoen, dit weer eens leven in blazen. De Maasboulevard is op mooie dagen al meer een verblijfsplek geworden en er loopt best wat klandizi.
De Maasboulevard zal pas echt levendiger worden verwacht ik, als ook de panden aan de Boompjes meer aansluiting vinden bij de stad.. Het ligt er nu toch wat geisoleerd bij. De achterzijde van deze gebouwen vormen echt een achterkant en de Scheepmakershaven is niet heel levendig. Wanneer dit verandert dan hebben meer mensen, dan enkel de bewoners van deze gebouwen, een reden om dit gebied te verkennen.
De boompjes is een drukke verkeersader, ok, maar volgens mij geen reden om Maasboulevard niet aan te doen.