Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: weg met City Racing en de Binnenrotte als speeltuin

Als je De Beste Stuurlui ergens niet van kunt beschuldigen, is dat ze niet het beste voor hebben met de stad en haar bewoners. Daarom deze week twee pleidooien. Een stelt dat het wel mooi geweest is met City Racing en dat het evenement best vervangen mag worden door iets waar de stad wat aan heeft en de ander nomineert de Binnenrotte tot hét evenemententerrein bij uitstek.

De race is over

Doe je ogen dicht. Je staat langs het water, een niet geheel onprettige bries waait langs je gezicht. In de verte hoor je ze aankomen, per seconde steeds luider en luider. Tot ze er zijn, en het binnen een split second weer voorbij is. Met de kracht van een straaljager vloog het langs je. Je waant je in Monaco, tijdens de jaarlijkse Grand Prix.
Dan is helaas het moment aangebroken om je ogen ook weer open te doen. Je staat niet in Monte Carlo, en van veel mediterrane chique is ook al weinig sprake. Je staat op de betonnen vlakte die ooit, onvoorstelbaar, als ‘Ramblas van Rotterdam’ werd aangekondigd – de Boompjes. Om je heen Hollanders, de één gestoken in een bermuda die zo mogelijk nog lelijker is dan die van een ander. De wagen die net langs je vloog wordt bestuurd door een rare Limburger die al jaren meer in het nieuws komt met z’n losse handjes dan met z’n prestaties in een bolide. Verder veel appartementen met gesloten gordijnen. Daarachter zit een heel contigent ontzettend chagrijnige Rotterdammers. Mensen die bij het boodschappen doen een omweg moeten nemen die verdacht veel weg heeft van een speurtocht, en verder de hele dag gemarineerd worden in decibellen. Véél decibellen. Maandag, als ze de fiets pakken om te gaan werken is er weer die lucht van verschraalde pis. Goedemorgen!
Aankomende zondag is het dus weer zover. City Racing, editie zoveel. De stelling van ondergetekende is simpel – laat het de laatste keer zijn dat deze kermis Rotterdam aan doet. Het is een zinloos evenement, dat niets met Rotterdam van doen heeft. Je kunt het evengoed in Utrecht, Amsterdam, Keulen of Vladivostok organiseren – er zal niets aan het karakter veranderen. Daarbij is de organisatie inmiddels op sterven na dood: sponsors liepen weg, het parcours werd (goddank) ingekort en één van de twee hoofdorganisatoren nam al de benen. Het is dus mooi geweest. Het is tijd voor iets nieuws – een evenement dat wel Rotterdams is en ook nog eens probeert van nut te zijn voor de stad.
Vorige week deed Leefbaar-raadslid Ronald Buijt een oproep om meer vakmensen op te leiden. Een uitstekend initiatief. Wat Rotterdam moet doen is in plaats van City Racing een evenement organiseren dat geheel in het teken van techniek staat. Echte techniek, geleverd door zo veel mogelijk bedrijven uit de Europoort.Het doel is simpel – door middel van spectaculaire presentaties jonge mensen overreden om te kiezen voor een technische opleiding. Na afstuderen kunnen ze dan gaan werken in een van de grootste havens ter wereld.
Dat maakt het evenement in een klap zo Rotterdams als wat, het maakt gebruik van het potentieel van zowel de in deze regio gevestigde bedrijven als van het feit dat het de jongste stad van het land is en het geeft ook nog eens de gelegenheid om uit te pakken met tal van vormen van groene energie. Want zeg nu zelf – een stad die zich profileert als trekker van het Climate Initiative zet zichzelf een beetje in zijn hemd door raceauto’s in diezelfde stad los te laten. Dat maakt het ook verschillend ten opzichte van de Wereld Havendagen – hier geen Shantykoren, maar robots.
De race is dus over, maar de toekomst van de stad ligt nog wagenwijd open. Zet je daarvoor in als stad en niet voor een schnabbel voor Jos Verstappen waar uiteindelijk niemand iets aan heeft.
Door Vincent Cardinaal

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’

Binnenrotte: speeltuin voor de Rotterdammer!

De overdekte markthal komt eraan en vanaf medio 2014 zal een groot deel van de marktkramen naar binnen verhuizen. Met deze verhuizing gaan een groot aantal kramen verloren omdat de markt buiten kleiner zal uitpakken. Dit is mede te wijten aan het idee van de gemeente om de Binnenrotte opnieuw in te richten.
In deze nieuwe invulling van de anders zo lege betonnen vlakte zal meer plaats zijn voor groen. Plantenbakken, uitkijkpunten op 2,5 meter hoog en bovenal meer terrassen. Misschien komt het dan toch nog een beetje goed met de gezelligheid van dit plein. Het stadspodium op het naastgelegen Grotekerkplein ligt er al enige tijd verlaten bij, het lijkt een Rotterdams probleem: geen enkel plein wil echt lukken.
Het Schouwburgplein is al jaren een zorgenkindje en het Binnenwegplein is voor velen ook een doorn in het oog. Ik heb dan ook nu de hoop gevestigd op de Binnenrotte als speeltuin voor de Rotterdammer. Zelf hoop ik op een Biergarten XXL of een multifunctioneel evenemententerrein waar volgend jaar de finale van Rotterdam Unlimited gehouden wordt.
Zo hoeft niet de gehele binnenstad te lijden onder de creatieve invulling van de Coolsingel, zoals we hebben gezien bij het concert van Manu Chao deze zomer. Waarom zou je heel het verkeer overhoop halen als er een prima locatie beschikbaar is? Er zijn alleen nogal wat hindernissen die volgens de profielschets van Rotterdam Festivals het feest kunnen verstieren. Zo is geluidsoverlast voor de buurt een struikelblok en ook het ontbreken van toiletvoorzieningen. Het grootste punt is echter de aanwezigheid van de markt op diverse dagen, maar daar komt dus spoedig een einde aan. Met het inkrimpen van de markt is er meer ruimte voorhanden om grotere podia te bouwen. Want het gaat vooral om de opbouwtijd die hier de bottleneck is.
Momenteel is alleen het starten van de Wednesday Night Skate een grote trekker voor de grijze strip in het hartje van de stad. Laten wij volgend jaar hopen op kleine festivals. De bereikbaarheid via tram, metro en trein is uitzonderlijk en het publiek lijkt er met het sluiten van de podia haast toe gedwongen. De Binnenrotte in de zomer van 2014 als nieuw ‘Vroesenpark’?
Door Gino van Weenen
De Beste Stuurlui van deze week waren donderdag 15 augustus te gast bij Radio Rijnmond om bovenstaande bijdrages in persoon te bepleiten. De geïnteresseerden kunnen het hier terugluisteren.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Laten we met z’n allen eens gierend hard huilen om het hart van Rotterdam

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Jonasz Dekkers staat stil bij het bombardement dat het hart uit onze stad rukte. Volgens hem heeft Rotterdam wél een hart, zelfs duizenden. Hij gunt het ons eens ‘diep te huilen’ om onze saamhorige liefde en trots voor de stad.

  • Is Rotterdam nog een ‘bouwende stad’? En voor wie bouwt ze dan?

    • Vers Beton

    Teun van den Ende doet onderzoek naar stedelijke ontwikkeling, architectuur en woonbeleid in Rotterdam. Hij licht tegels onder woontorens, spreekt wethouders, vastgoedbazen en bewoners. En vraagt zich af: voor wie bouwen we eigenlijk? Bij Vers Beton is hij onderzoeksjournalist Bouwende stad.

  • Gaat Rotterdam eindelijk wat aan de woningnood doen? 9 vragen over de Woonvisie

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De nieuwe Woonvisie gaat over het Rotterdamse woonbeleid tot 2040, met daarin acties voor de komende vijf jaar. Voor de gemeente een uitgelezen kans om iets aan de wooncrisis te doen. Gaat dat ook echt gebeuren? Woonexpert Teun van den Ende zocht het uit.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Rouwpatronen, informele vormen en verrassingen uit onverwachte hoeken. Op woensdagavond 5 juni staat in het Journalistiek Eetcafé het afscheid nemen centraal met meesterinterviewer en schrijver Frénk van der Linden. In deze vijfde editie wordt er in het wijkrestaurant de Carnisser Keuken besproken wat ons verbindt en onderscheidt, hoe het verlies van een dierbare ons leven kan beïnvloeden en hoe we dat vormgeven.

    Venue: De Carnisser Keuken
    Datum:
  • Tijdens deze publieke bijeenkomst wordt onder leiding van moderator Ferrie Weeda uitgebreid stil gestaan bij de 10 actiepunten en gaan publiek en experts in gesprek over aanscherping en concretisering van de actieagenda.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Ook dit jaar organiseert AIR-Architectuur Instituut Rotterdam een bijzondere filmavond op een unieke locatie in het festivalhart.

    Venue: Henket-paviljoen (Ingang via het Melkkoppad)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als adviseur werk je samen met (communities van) ervaringsdeskundigen en informele organisaties die dicht bij bewoners staan. Dit netwerk is de basis van Warm Rotterdam. Je onderhoudt, versterkt dit netwerk en bouwt het verder uit. Je haalt ervaringen en kennis op en vertaalt dat, met het team, naar concrete acties of projecten. Op deze manier geeft Warm Rotterdam een stem aan mensen in armoede, bundelt hun kennis en adresseert en agendeert dit bij bestuur & politiek, beïnvloedt beleid en spreekt bedrijven aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij de aanpak van armoede. 

  • Ben jij een kunstenaar of kunstcollectief werkzaam binnen het domein van social practices, ben je klaar voor een volgende stap in je carrière en sta je open voor kritische reflectie op je eigen artistieke praktijk? Zou je er voor openstaan bewoners, kinderen of partners uit de buurt te betrekken bij jouw werk? Ben je geïnteresseerd in het verkennen van de collectie, Depot Boijmans Van Beuningen, en museale praktijken?

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf september 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures