Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: weg met City Racing en de Binnenrotte als speeltuin

Als je De Beste Stuurlui ergens niet van kunt beschuldigen, is dat ze niet het beste voor hebben met de stad en haar bewoners. Daarom deze week twee pleidooien. Een stelt dat het wel mooi geweest is met City Racing en dat het evenement best vervangen mag worden door iets waar de stad wat aan heeft en de ander nomineert de Binnenrotte tot hét evenemententerrein bij uitstek.

De race is over

Doe je ogen dicht. Je staat langs het water, een niet geheel onprettige bries waait langs je gezicht. In de verte hoor je ze aankomen, per seconde steeds luider en luider. Tot ze er zijn, en het binnen een split second weer voorbij is. Met de kracht van een straaljager vloog het langs je. Je waant je in Monaco, tijdens de jaarlijkse Grand Prix.
Dan is helaas het moment aangebroken om je ogen ook weer open te doen. Je staat niet in Monte Carlo, en van veel mediterrane chique is ook al weinig sprake. Je staat op de betonnen vlakte die ooit, onvoorstelbaar, als ‘Ramblas van Rotterdam’ werd aangekondigd – de Boompjes. Om je heen Hollanders, de één gestoken in een bermuda die zo mogelijk nog lelijker is dan die van een ander. De wagen die net langs je vloog wordt bestuurd door een rare Limburger die al jaren meer in het nieuws komt met z’n losse handjes dan met z’n prestaties in een bolide. Verder veel appartementen met gesloten gordijnen. Daarachter zit een heel contigent ontzettend chagrijnige Rotterdammers. Mensen die bij het boodschappen doen een omweg moeten nemen die verdacht veel weg heeft van een speurtocht, en verder de hele dag gemarineerd worden in decibellen. Véél decibellen. Maandag, als ze de fiets pakken om te gaan werken is er weer die lucht van verschraalde pis. Goedemorgen!
Aankomende zondag is het dus weer zover. City Racing, editie zoveel. De stelling van ondergetekende is simpel – laat het de laatste keer zijn dat deze kermis Rotterdam aan doet. Het is een zinloos evenement, dat niets met Rotterdam van doen heeft. Je kunt het evengoed in Utrecht, Amsterdam, Keulen of Vladivostok organiseren – er zal niets aan het karakter veranderen. Daarbij is de organisatie inmiddels op sterven na dood: sponsors liepen weg, het parcours werd (goddank) ingekort en één van de twee hoofdorganisatoren nam al de benen. Het is dus mooi geweest. Het is tijd voor iets nieuws – een evenement dat wel Rotterdams is en ook nog eens probeert van nut te zijn voor de stad.
Vorige week deed Leefbaar-raadslid Ronald Buijt een oproep om meer vakmensen op te leiden. Een uitstekend initiatief. Wat Rotterdam moet doen is in plaats van City Racing een evenement organiseren dat geheel in het teken van techniek staat. Echte techniek, geleverd door zo veel mogelijk bedrijven uit de Europoort.Het doel is simpel – door middel van spectaculaire presentaties jonge mensen overreden om te kiezen voor een technische opleiding. Na afstuderen kunnen ze dan gaan werken in een van de grootste havens ter wereld.
Dat maakt het evenement in een klap zo Rotterdams als wat, het maakt gebruik van het potentieel van zowel de in deze regio gevestigde bedrijven als van het feit dat het de jongste stad van het land is en het geeft ook nog eens de gelegenheid om uit te pakken met tal van vormen van groene energie. Want zeg nu zelf – een stad die zich profileert als trekker van het Climate Initiative zet zichzelf een beetje in zijn hemd door raceauto’s in diezelfde stad los te laten. Dat maakt het ook verschillend ten opzichte van de Wereld Havendagen – hier geen Shantykoren, maar robots.
De race is dus over, maar de toekomst van de stad ligt nog wagenwijd open. Zet je daarvoor in als stad en niet voor een schnabbel voor Jos Verstappen waar uiteindelijk niemand iets aan heeft.
Door Vincent Cardinaal

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’

Binnenrotte: speeltuin voor de Rotterdammer!

De overdekte markthal komt eraan en vanaf medio 2014 zal een groot deel van de marktkramen naar binnen verhuizen. Met deze verhuizing gaan een groot aantal kramen verloren omdat de markt buiten kleiner zal uitpakken. Dit is mede te wijten aan het idee van de gemeente om de Binnenrotte opnieuw in te richten.
In deze nieuwe invulling van de anders zo lege betonnen vlakte zal meer plaats zijn voor groen. Plantenbakken, uitkijkpunten op 2,5 meter hoog en bovenal meer terrassen. Misschien komt het dan toch nog een beetje goed met de gezelligheid van dit plein. Het stadspodium op het naastgelegen Grotekerkplein ligt er al enige tijd verlaten bij, het lijkt een Rotterdams probleem: geen enkel plein wil echt lukken.
Het Schouwburgplein is al jaren een zorgenkindje en het Binnenwegplein is voor velen ook een doorn in het oog. Ik heb dan ook nu de hoop gevestigd op de Binnenrotte als speeltuin voor de Rotterdammer. Zelf hoop ik op een Biergarten XXL of een multifunctioneel evenemententerrein waar volgend jaar de finale van Rotterdam Unlimited gehouden wordt.
Zo hoeft niet de gehele binnenstad te lijden onder de creatieve invulling van de Coolsingel, zoals we hebben gezien bij het concert van Manu Chao deze zomer. Waarom zou je heel het verkeer overhoop halen als er een prima locatie beschikbaar is? Er zijn alleen nogal wat hindernissen die volgens de profielschets van Rotterdam Festivals het feest kunnen verstieren. Zo is geluidsoverlast voor de buurt een struikelblok en ook het ontbreken van toiletvoorzieningen. Het grootste punt is echter de aanwezigheid van de markt op diverse dagen, maar daar komt dus spoedig een einde aan. Met het inkrimpen van de markt is er meer ruimte voorhanden om grotere podia te bouwen. Want het gaat vooral om de opbouwtijd die hier de bottleneck is.
Momenteel is alleen het starten van de Wednesday Night Skate een grote trekker voor de grijze strip in het hartje van de stad. Laten wij volgend jaar hopen op kleine festivals. De bereikbaarheid via tram, metro en trein is uitzonderlijk en het publiek lijkt er met het sluiten van de podia haast toe gedwongen. De Binnenrotte in de zomer van 2014 als nieuw ‘Vroesenpark’?
Door Gino van Weenen
De Beste Stuurlui van deze week waren donderdag 15 augustus te gast bij Radio Rijnmond om bovenstaande bijdrages in persoon te bepleiten. De geïnteresseerden kunnen het hier terugluisteren.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Er zit een groot gat tussen de belevingswereld van jongeren en de stad”

    • Stadmaken

    Duizenden brugklassers komen deze dagen thuis met het gifgroene boek Metro 010 in hun schooltas, een graphic novel over de geschiedenis van Rotterdam. Dit boek is het succesvolle passieproject van Ellen Schindler, partner bij ontwerpbureau De Zwarte Hond. Momenteel wordt gewerkt aan een Groningse en Berlijnse editie. Een gesprek over hoe je jongeren serieus en structureel kunt betrekken bij stadsontwikkeling.

  • Renovatie Prinsessenflats: zo kunnen we wél zorgvuldig met Post 65-architectuur omgaan

    • Architectuurkritiek

    De forse renovatie van de Prinsessenflats in Prinsenland bleef niet onopgemerkt: door alle ingrepen veroverden de jaren ‘60-kolossen de tweede plaats van de Rotterdam Architectuurprijs. Het kan dus, Post 65-architectuur aanpassen aan de eisen van deze tijd, mét respect voor het oorspronkelijke ontwerp en de bewoners.

  • Boijmans: er zijn nog genoeg hordes te nemen

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Ervan uitgaande dat het Boijmans in 2030 weer opengaat, is de verbouwing nu grofweg halverwege. Voor het eerst sinds het museum vijf jaar geleden de deuren sloot, ligt er een plan met een deugdelijke doorrekening. Tussen gemeente, museumdirectie en Mecanoo is, na veel gesteggel, de kou weer uit de lucht. Waar komt dat nieuwe optimisme vandaan?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Placemaking is widely celebrated for strategically shaping neighborhoods and cities and empowering communities. However, it is often paving the way for gentrification processes and potentially decreasing accessibility for long-term residents.

    Venue: Gemaal op Zuid
    Datum:
  • — Publiek Programma Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam–
    Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar en af en toe is dat behoorlijk ingewikkeld. Want iedereen weet wel een onderwerp dat men liever uit de weg gaat. Toch? Of dat nu in de privésfeer is, in de context van het werk of nog anders.

    Venue: Maaspodium Rotterdam
    Datum:
  • Comedy Club Haug heeft een van de grootste sterren uit de
    Amerikaanse comedy weten te strikken. Op 20 oktober maakt
    stand-up comedian Sam Jay, bekend van haar HBO-special Salute
    Me or Shoot Me, die werd bekroond met een NAACP Award, haar
    debuut voor het Rotterdamse publiek.

    Venue: Comedy Club Haug (corner room)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Stichting Opzoomer Mee zoekt een creatieve communicatiestrateeg die hart heeft voor Rotterdam en bewoners die zelf het initiatief nemen om hun straat of buurt gezelliger, groener en schoner te maken. Je kijkt met een communicatieblik naar onze activiteiten, je schakelt snel tussen thema’s, doelgroepen en middelen. Natuurlijk weet je goed in te schatten hoe je het meeste uit je eigen tijd en ons budget haalt.

  • Wil jij werken aan een sterkere buurt in Rotterdam?
    Ontwikkeling van buurten vind je ontzettend boeiend, want het zit op het snijvlak van de stad en de mens. Wil jij onze projecten regisseren die onze bewoners ráken, en onze buurten sterker maken voor de toekomst? Lees dan snel verder!

  • Theater Walhalla is op zoek naar een hands-on administrateur, die in staat is een nauwkeurige en inzichtelijke boekhouding te voeren. We zijn op zoek naar iemand die nauwgezet te werk gaat, met oog voor de dynamiek van het bedrijf.

  • Bekijk alle vacatures