Ga naar de inhoud

Rotterdam is niet toe aan een echt podium

Nadat podium Corso afgelopen week aankondigde zijn deuren te moeten sluiten wegens geluidsoverlast, is de discussie over het Rotterdamse popklimaat weer in alle hevigheid losgebarsten. Maar hoe zit het nou écht in elkaar? jongRRKC, de jong Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur, bekijkt de feiten en concludeert dat Rotterdam nog helemaal niet klaar is voor een groot podium.
De sluiting van Corso staat niet op zichzelf. Eerder werden Rotterdammers teleurgesteld door de sluiting van Watt, Heidegger, Exit, Waterfront, Dizzy, De Unie en Nighttown. Daarmee is het Rotterdamse podiumaanbod de afgelopen jaren verschraald, en dat biedt goede reden voor discussie in de stad over haar popsector en uitgaansklimaat.

Stinksisters
Stinksisters (Rotown, 1996) als exponent van de Rotterdamse ondergrondse muziekscene van de jaren 80/90

De vraag die daarbij altijd terugkeert: waarom heeft Rotterdam geen groot poppodium? Verwoede Twitteraars en verhitte bloggers zoeken de oorzaak in het stadhuis, terwijl anderen juist menen dat Rotterdammers niet meer weten wat ondernemen is. Als jongRRKC vinden we dat het Rotterdams popklimaat alle aandacht en discussie verdient, maar wel vanuit een solide en feitelijke achtergrond. Daarom zetten we graag alle feiten op een rij om op basis daarvan verder te discussiëren.

Van nul tot nu

Rotterdam kent een rijke geschiedenis als voorloper in de muzikale avantgarde, en ook jazz en rock & roll zetten in Nederland als eerste voet aan wal in havenstad Rotterdam. Daarnaast bleken de Rotterdamse punk en gabber trendsettend voor de rest van Nederland, terwijl Rotterdam in de jaren ’90 de bakermat vormde van de hiphopcultuur in Nederland.
Elk tijdperk heeft daarbij zijn kenmerkende podia. In de jaren ’80 was dat het roemruchte podium Eksit, en Nighttown was in de jaren ’90 het epicentrum van de Rotterdamse muziekcultuur. Bands druppelden in die jaren van kleine zalen beetje bij beetje door naar grotere podia in Rotterdam, om daarna landelijke bekendheid te verwerven.

Geen aanbod

Hoe anders is dat anno 2013, waarin het vooral de kleine zalen zijn die overeind blijven. Zo staat er wekelijks een programmering op de podia van Rotown, Bird, Baroeg, Grounds en Worm. Ook initiatieven van onderaf krijgen de ruimte die zij verdienen, zoals de herplaatsing van Roodkapje en het initiatief Koffie5Euro laten zien. De smaak zit er in en de sound klinkt naar meer, en zo hebben deze zaaltjes en sfeer een aanzuigende werking op nieuwe popliefhebbers.
Schematisch ziet de situatie van het zaalaanbod er in Rotterdam als volgt uit:

  • Tot 350 personen: Koffie5Euro, Worm, Rotown, Baroeg, Bird, Roodkapje
  • Tot 750 personen: geen aanbod
  • Tot 2000 personen: geen aanbod
  • Tot 6000 personen: geen aanbod
  • Tot 15000 personen: Ahoy
  • Tot 75000 personen: De Kuip

Een popklimaat, wat is dat?

Het terugkerende thema in de discussie over het Rotterdams popklimaat is de afwezigheid van een groot poppodium. Maar een popklimaat is veel meer dan dat. Het is de infrastructuur van partijen en faciliteiten die ervoor zorgen dat zowel beginnende als professionele muzikanten optimaal kunnen presteren en presenteren. Het podium als presentatieplek of zaal vormt daarvan slechts één component.
In het segment van de kleinere podia gebeurt de laatste tijd veel. Sterker nog: nergens in Nederland is er zo’n opkomst van kleine podia als in Rotterdam. Dit juichen we toe, want zo ontstaat in Rotterdam weer een stevige basis voor een popklimaat. Zo vindt het publiek weer langzaam zijn plek en treft het elkaar in deze kleine zalen.

Een poppodium van formaat

Essentieel hierbij is een goede samenwerking tussen enerzijds creatieve ondernemers met lef en goede ideeën en anderzijds een gemeente die geen obstakel vormt voor de ondernemende Rotterdammer, maar kijkt naar de mogelijkheden om de popcultuur nog mooier te maken. Zo investeren de Rotterdammers eerst in de basis. Pas als die gelegd is, is de stad misschien klaar voor een poppodium van formaat.
Meer weten? Lees dan het onderzoek ‘Popbeleid Rotterdam’ van Rens de Haij.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Wethouder Kasmi, put your money where your mouth is!

    • Kunst en Cultuur

    De gemeente is voornemens meer dan €4 miljoen te bezuinigen op kunst en cultuur. Vooral wijken, vernieuwing en laagdrempelige, grootschalige, gratis evenementen zijn de klos. Reinier Weers laat zien dat grote culturele instellingen buiten schot blijven en het grote publiek dat geen cultuurlobby achter zich heeft, in de kou staat.

  • Snikkend naar Boijmans

    • Kunst en Cultuur

    Na vijf jaar heropent Museum Boijmans van Beuningen haar deuren. Voor eventjes dan, tijdens de speciale kunsttoer Snakken naar Boijmans. Met werk specifiek gemaakt voor het museum in verbouwing, een uitgestippelde route en vrolijk geïllustreerde kaarten.

  • Matisse in een valies – hoe drie onervaren criminelen zeven meesterwerken uit de Kunsthal roofden

    • Kunst en Cultuur

    Eind 2012 werden er zeven belangrijke kunstwerken uit de Rotterdamse Kunsthal geroofd. Het bleek niet het werk van doorwinterde kunstdieven, maar drie onervaren Roemeense criminelen die geld nodig hadden. In Kunstroof, de film die regisseur Jorien van Nes over de roof maakte, worden nagespeelde politieverhoren gecombineerd met indringende interviews.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Is Rotterdam nog een architectuurstad? De glorieuze wederopbouw, waarmee de stad zich graag op de borst klopt, ligt inmiddels ver achter ons. Wordt Manhattan aan de Maas ook tegenwoordig nieuw leven ingeblazen door gedurfde bouwprojecten of is er een staketsel van marketingslogans nodig om de reputatie van de stad hoog te houden? Kom naar het debat van Vers Beton tijdens de Architectuurmaand!

    Venue: Henketpaviljoen Boijmans
    Datum:
  • Op 22 juni 2024 openen gevestigde ontwerp- en architectenbureaus in Rotterdam hun deuren tijdens de jaarlijkse Open Bureaudag. Deze dag is een perfect moment om kennis te maken met architecten, meer te leren over de achtergrond en werkwijze van de verschillende bureaus en elkaar te ontmoeten.

    Venue: bureaus verspreid door Rotterdam
    Datum:
  • Herontdek het Museumpark met een speciale route! Deze leid je via landmerken door het park, langs bijzondere interventies en tentoonstellingen van een nieuwe generatie ontwerpers.

    Venue: Museumpark Rotterdam
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • As our Rotterdam team expands, we are looking for an experienced PR and Communication professional who can help us communicate our mission and results to clients, stakeholders, and the public. You will create overall branding and editorial for reports and publications, manage our social media channels, and create written and visual content for press releases, newsletters, and website updates, amongst others. Furthermore, you assist with graphic design, lead event participation, and seek press opportunities to promote our projects.

  • De Academie voor Bouwkunsten is op zoek naar een Opleidingscoördinator Stedenbouw (0,4-0,6 fte) die het team van vaste coördinatoren vanaf september 2024 komt versterken.

  • Stichting het Park in Rotterdam onderhoudt het Park met hoge kwaliteit met een team hoveniers. Vanuit het Parkpaviljoen maken we een cultureel en educatief programma op het snijvlak van cultuur en natuur met onder andere exposities, poëzie, muziek, lezingen en wandelingen. Het programma en hoveniers team opereert vanuit het Parkpaviljoen in het Park. Het doel van de stichting is om alle bewoners en bezoekers van Rotterdam te verwelkomen en te laten genieten van deze prachtige plek. 

  • Bekijk alle vacatures