Nee, een rustige week was het niet voor onze Beste Stuurlui. Stedoloog Tim de Bruijn veerde op toen hij hoorde dat het Schiekadeblok verder ontwikkeld wordt, maar dacht ook – rillend van de angst – aan de ervaringen hiermee in Denemarken. Ondertussen vat Alexandre gemakshalve de hele week voor u samen, zodat u met ruim voldoende ammunitie de vrijmibo binnenvalt.
Nieuw leven in Rotterdam Centraal District
Verschillende media kwamen afgelopen week met het nieuws dat projectontwikkelaar LSI verder gaat met de ontwikkeling van het Schiekadeblok, het gebied van koffiebar Lungo tot en met het Schieblock. Dit blok is onderdeel van het grotere Rotterdam Centraal District (RCD). Dat lijkt goed nieuws voor de Gemeente Rotterdam en voor wethouder Hamit Karakus, want de problemen en onzekerheden rond het project lijken hiermee opgelost. Maar niet alle gevaren zijn hiermee direct opgelost.
Dit project, een publiek-private samenwerking, maakt de overheid namelijk financieel afhankelijk van de private partij. Komt die in de problemen, dan heeft de gemeente ook een probleem omdat de betaling stopt. En omdat de gemeente er alle belang bij heeft dat de ontwikkelaar gaat bouwen, ligt het gevaar op de loer dat de gemeente mee gaat in een ongewenste ontwikkeling.
Een mooi voorbeeld hiervan zien we in Ørestad, Kopenhagen. De overheid ontwikkelde Ørestad en legde een dure metroverbinding aan. Die investering moest worden terugverdiend uit grondverkoop langs die metrolijn. De animo bleek echter veel lager dan verwacht. Toen kwam Fields Shopping Mall, die op de belangrijkste locatie in het plan wel een winkelcentrum wilde bouwen. Het resultaat: een gesloten doos met één ingang die totaal niet meer voldeed aan de plannen van Kopenhagen voor een bruisend Ørestad. Maar ze hadden ten minste een flink stuk grond verkocht.
Nu zal LSI geen doos van een shoppingmall bouwen. Maar wat wel, zeker in deze lastige tijden? Net als Kopenhagen heeft Rotterdam de ambitie voor een bruisend stuk stad. Maar kunnen de nieuwe plannen van LSI hier nog wel aan voldoen? En zo niet, houdt de gemeente dan de poot stijf? Of zwicht zij omdat haar financiële belang in de bouw te groot is?
De hoogbouwliefhebbers die op deze locatie hopen op – eindelijk! – een toren van boven de 200 meter kunnen dat in ieder geval vergeten. Het is in ieder geval te hopen dat LSI er in slaagt om hier een flink aantal woningen te realiseren en een interessant stedelijk programma op de onderste lagen, zodat de plek – veel meer dan nu – een interessante bestemming wordt. Kantoren lijken we voorlopig namelijk wel genoeg te hebben. En zou het niet geweldig zijn als het Schieblock nog een lang leven krijgt door helemaal achteraan in de fasering te komen? De tijd zal het leren.
Door Tim de Bruijn
Het weekoverzicht
Erasmus4Rotterdam is het cadeau van de honderdjarige Erasmus Universiteit aan de inwoners van de stad, en gaat het hele collegejaar vele duizenden uren vrijwilligerswerk omvatten. De universiteit wil zo laten zien dat de academische wereld middenin de maatschappij staat en zich daar met passie voor inzet. Collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr en Bart Straatman hebben daarom deze week in Kralingen en Crooswijk bij het onderhoud van speeltuinen, kinderboerderijen en landschap meegeholpen. Schapen, fretten en bijen hebben namelijk een nuttige rol bij het onderhouden (vanaf pagina 30) en bevorderen van onze Rotterdamse natuur.
Katinka Simonse, beter bekend als Tinkebell, heeft zich daarentegen laten steriliseren omdat dat volgens haar de enige manier is om het probleem van het opraken van het voor de landbouw essentiële fosfaat op te lossen. De documentaire die ze hierover maakte, ging gisteren in première tijdens de start van het World Food Festival. “Ik zag geen enkele andere manier dan dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen. Als kunstenaar wil ik de uiterste consequentie tonen van de fosfaasproblematiek, en dat is de reducering van de wereldbevolking.”
Ondertussen wordt er ook in het leegstaande zwemparadijs Tropicana naar hartelust gesteriliseerd. Daar groeien namelijk roze oesterzwammen die de RotterZwam zijn gedoopt. De paddestoelen groeien op substraat, en in zelfgemaakte snelkookpannen wordt hiervoor stro gepasteuriseerd en koffiedik gesteriliseerd, aldus initiatiefnemers Mark Slegers en Siemen Cox.
Posters met de tekst ‘Jezus Redt’ hangen tegenwoordig overal, zo ook in buurgemeente Nieuwerkerk a/d IIssel. Evangelist en verspreider van de posters Joop van Ooijen wast zijn handen in onschuld en vindt zichzelf geen wildplakker. “Als iemand een zak van McDonalds tijdens het rijden uit het raam gooit, moet de politie niet bij McDonalds zijn, maar bij de vervuiler. Dat is met plakken ook zo.”
Waar de politie óók moet dan, dat is op Zuid. Smartphones en cosmeticaproducten die in Nederland door Oost-Europese bendes worden gestolen, worden vaker hier verkocht dan in het buitenland, en dat gebeurt onder andere op de markt op het Afrikaanderplein.
Rotterdam The Hague Airport is het toneel voor het scholings- en werkgelegenheidsproject Startbaan. ‘’Met dit project willen we jongeren stimuleren om iets mooi van hun leven te maken. Ze beginnen iedere dag om zeven uur en krijgen geen cent betaald’’, vertelt projectleider Metin Celik. Dat is weer eens wat anders dan het gemiddelde salaris (pagina 37) dat in 2012 afgestudeerden aan de Rotterdam School of Management in hun eerste jaar verdienen: €3.141 bruto per maand. Samen met Eindhoven leggen daarentegen zo’n 1750 metaalwerknemers in de regio vandaag hun werk neer. De metaalwerknemers staken onder meer voor een loonsverhoging van 2,5 procent en ‘waardering van vakmanschap’.
En reizigers op Rotterdam Centraal worden letterlijk vanuit elke hoek in de gaten gehouden door camera’s in knalgele behuizing. “Dit is niet echt een manier om bezoekers van je stad welkom te heten”, vindt Arno Bonte (GroenLinks). De volgens hem spuuglelijke camera’s ontsieren het station en intimideren bezoekers. De gele behuizing hoort niettemin bij de NS-huisstijl. “Het zou gek zijn als mensen op straat overal worden gefilmd en eenmaal in het station niet”, aldus een NS-woordvoerder.
Nog meer vervoersproblematiek: de helft van alle RET-bussen rijdt niet op tijd. Ook bijna een op de vijf trams en een op de tien metro’s zijn niet stipt. Dat blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad bij de Stadsregio Rotterdam opvroeg. “Onze bus- en trambestuurders staan in dezelfde files als automobilisten”, weet woordvoerster Frouke Albers.
Mocht deelraadsvoorzitter Harlow Brammerloo van de deelgemeente Noord in zo’n vertraagde bus zitten, dan kan hij die tijd mooi gebruiken om na te denken of hij wel of niet instemt met het terugbetalen van minimaal de helft van zijn gedeclareerde studiekosten voor ‘Public Management’ aan de Universiteit van Twente. Succes, Harlow.
Door Alexandre Furtado
Al 5 reacties — discussieer mee!
Tim, als ik jouw stuk lees krijg ik het idee dat de persvoorlichters van LSI aan het woord hoor. Het Schieblock IS bruisend, er gebeurt daar zoveel. Als je dat sloopt en er een nieuwe kolos neerzet heb je in ieder geval de zekerheid dat het niet gaat bruisen.
Schieblock bestaat bij de gratie van tijdelijkheid. Omdat het tijdelijk is is het goedkoop en zijn er andere dingen mogelijk dan anders. Er kan volop worden geëxperimenteerd omdat het gebouw uiteindelijk toch moet worden gesloopt. Die tijdelijkheid kan je onmogelijk tot in lengte van dagen rekken, noch kun je de huidige situatie ombuigen naar een permanente zonder de basis, lage huurprijzen, van het succes aan te tasten. Schieblock is geweldig, maar tijdelijk. Dat is geen LSI verhaal maar de realiteit die je altijd hebt bij dit soort plekken. Als het weggaat zal er vast weer een andere plek komen waar zulke dingen mogelijk zijn. Maar tot die tijd, en dat kan zo nog 10 jaar duren, kan men in Schieblock zijn gang gaan. Daarom hoop ik ook dat het blok achteraan in de fasering komt.
Trouwens, LSI had de sloopvergunning al binnen om Schieblock te slopen. Als ze dat gedaan hadden dan was het nu al een paar jaar een kale vlakte geweest. Gelukkig hebben ze, in the end, de plannen van ZUS de ruimte gegeven.
De bangmakende posters over straatrovers die achter het CS staan zijn ook een fijne verwelkoming voor reizigers.
Wat de bouw betreft: Ik begreep dat vandaag een interview met de rijksbouwmeester in FD stond. Ik heb het niet gelezen maar begreep dat hij iets zei in de trant van dat het afgelopen zou zijn met de bouw in NL, althans in huidige gedaante en omvang. Het wordt recentelijk vaker gezegd: De bouw is als de vroegere mijnbouw in Limburg: een bedrijfstak die klaar is. Er is geen behoefte meer aan woningen, kantoren, winkels e.d.. Jammer maar het is niet anders. Ik ben wel liefhebber van architectuur e.d.. Maar in het buitenland is gelukkig nog genoeg te doen op dat gebied. NL is echter klaar, en dan moet de vergrijzing nog echt beginnen…
Helemaal eens met Tim. Waarom per se nu goedkoper ontwikkelen in iets waar we potentieel niet op zitten te wachten? Kunnen we niet beter wachten totdat de markt zich weer herstelt en we weer dromen kunnen verwezenlijken. Anders krijgen we straks nog zo’n saai Blaakhavenstuk op een kantelpunt in de stad.