Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: zo was de week, zo wordt de stad

Nee, een rustige week was het niet voor onze Beste Stuurlui. Stedoloog Tim de Bruijn veerde op toen hij hoorde dat het Schiekadeblok verder ontwikkeld wordt, maar dacht ook – rillend van de angst – aan de ervaringen hiermee in Denemarken. Ondertussen vat Alexandre gemakshalve de hele week voor u samen, zodat u met ruim voldoende ammunitie de vrijmibo binnenvalt. 

Nieuw leven in Rotterdam Centraal District

Verschillende media kwamen afgelopen week met het nieuws dat projectontwikkelaar LSI verder gaat met de ontwikkeling van het Schiekadeblok, het gebied van koffiebar Lungo tot en met het Schieblock. Dit blok is onderdeel van het grotere Rotterdam Centraal District (RCD). Dat lijkt goed nieuws voor de Gemeente Rotterdam en voor wethouder Hamit Karakus, want de problemen en onzekerheden rond het project lijken hiermee opgelost. Maar niet alle gevaren zijn hiermee direct opgelost.
Dit project, een publiek-private samenwerking, maakt de overheid namelijk financieel afhankelijk van de private partij. Komt die in de problemen, dan heeft de gemeente ook een probleem omdat de betaling stopt. En omdat de gemeente er alle belang bij heeft dat de ontwikkelaar gaat bouwen, ligt het gevaar op de loer dat de gemeente mee gaat in een ongewenste ontwikkeling.
Een mooi voorbeeld hiervan zien we in Ørestad, Kopenhagen. De overheid ontwikkelde Ørestad en legde een dure metroverbinding aan. Die investering moest worden terugverdiend uit grondverkoop langs die metrolijn. De animo bleek echter veel lager dan verwacht. Toen kwam Fields Shopping Mall, die op de belangrijkste locatie in het plan wel een winkelcentrum wilde bouwen. Het resultaat: een gesloten doos met één ingang die totaal niet meer voldeed aan de plannen van Kopenhagen voor een bruisend Ørestad. Maar ze hadden ten minste een flink stuk grond verkocht.
Nu zal LSI geen doos van een shoppingmall bouwen. Maar wat wel, zeker in deze lastige tijden? Net als Kopenhagen heeft Rotterdam de ambitie voor een bruisend stuk stad. Maar kunnen de nieuwe plannen van LSI hier nog wel aan voldoen? En zo niet, houdt de gemeente dan de poot stijf? Of zwicht zij omdat haar financiële belang in de bouw te groot is?
De hoogbouwliefhebbers die op deze locatie hopen op – eindelijk! – een toren van boven de 200 meter kunnen dat in ieder geval vergeten. Het is in ieder geval te hopen dat LSI er in slaagt om hier een flink aantal woningen te realiseren en een interessant stedelijk programma op de onderste lagen, zodat de plek – veel meer dan nu – een interessante bestemming wordt. Kantoren lijken we voorlopig namelijk wel genoeg te hebben. En zou het niet geweldig zijn als het Schieblock nog een lang leven krijgt door helemaal achteraan in de fasering te komen? De tijd zal het leren.
Door Tim de Bruijn
versbeton-dbs-640-koenharmsma

Het weekoverzicht

Erasmus4Rotterdam is het cadeau van de honderdjarige Erasmus Universiteit aan de inwoners van de stad, en gaat het hele collegejaar vele duizenden uren vrijwilligerswerk omvatten. De universiteit wil zo laten zien dat de academische wereld middenin de maatschappij staat en zich daar met passie voor inzet. Collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr en Bart Straatman hebben daarom deze week in Kralingen en Crooswijk bij het onderhoud van speeltuinen, kinderboerderijen en landschap meegeholpen. Schapen, fretten en bijen hebben namelijk een nuttige rol bij het onderhouden (vanaf pagina 30) en bevorderen van onze Rotterdamse natuur.
Katinka Simonse, beter bekend als Tinkebell, heeft zich daarentegen laten steriliseren omdat dat volgens haar de enige manier is om het probleem van het opraken van het voor de landbouw essentiële fosfaat op te lossen. De documentaire die ze hierover maakte, ging gisteren in première tijdens de start van het World Food Festival. “Ik zag geen enkele andere manier dan dat ik mijn verantwoordelijkheid moet nemen. Als kunstenaar wil ik de uiterste consequentie tonen van de fosfaasproblematiek, en dat is de reducering van de wereldbevolking.”
Ondertussen wordt er ook in het leegstaande zwemparadijs Tropicana naar hartelust gesteriliseerd. Daar groeien namelijk roze oesterzwammen die de RotterZwam zijn gedoopt. De paddestoelen groeien op substraat, en in zelfgemaakte snelkookpannen wordt hiervoor stro gepasteuriseerd en koffiedik gesteriliseerd, aldus initiatiefnemers Mark Slegers en Siemen Cox.
Posters met de tekst ‘Jezus Redt’ hangen tegenwoordig overal, zo ook in buurgemeente Nieuwerkerk a/d IIssel. Evangelist en verspreider van de posters Joop van Ooijen wast zijn handen in onschuld en vindt zichzelf geen wildplakker. “Als iemand een zak van McDonalds tijdens het rijden uit het raam gooit, moet de politie niet bij McDonalds zijn, maar bij de vervuiler. Dat is met plakken ook zo.”
Waar de politie óók moet dan, dat is op Zuid. Smartphones en cosmeticaproducten die in Nederland door Oost-Europese bendes worden gestolen, worden vaker hier verkocht dan in het buitenland, en dat gebeurt onder andere op de markt op het Afrikaanderplein.
Rotterdam The Hague Airport is het toneel voor het scholings- en werkgelegenheidsproject Startbaan. ‘’Met dit project willen we jongeren stimuleren om iets mooi van hun leven te maken. Ze beginnen iedere dag om zeven uur en krijgen geen cent betaald’’, vertelt projectleider Metin Celik. Dat is weer eens wat anders dan het gemiddelde salaris (pagina 37) dat in 2012 afgestudeerden aan de Rotterdam School of Management in hun eerste jaar verdienen: €3.141 bruto per maand. Samen met Eindhoven leggen daarentegen zo’n 1750 metaalwerknemers in de regio vandaag hun werk neer. De metaalwerknemers staken onder meer voor een loonsverhoging van 2,5 procent en ‘waardering van vakmanschap’.
En reizigers op Rotterdam Centraal worden letterlijk vanuit elke hoek in de gaten gehouden door camera’s in knalgele behuizing. “Dit is niet echt een manier om bezoekers van je stad welkom te heten”, vindt Arno Bonte (GroenLinks). De volgens hem spuuglelijke camera’s ontsieren het station en intimideren bezoekers. De gele behuizing hoort niettemin bij de NS-huisstijl. “Het zou gek zijn als mensen op straat overal worden gefilmd en eenmaal in het station niet”, aldus een NS-woordvoerder.
Nog meer vervoersproblematiek: de helft van alle RET-bussen rijdt niet op tijd. Ook bijna een op de vijf trams en een op de tien metro’s zijn niet stipt. Dat blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad bij de Stadsregio Rotterdam opvroeg. “Onze bus- en trambestuurders staan in dezelfde files als automobilisten”, weet woordvoerster Frouke Albers.
Mocht deelraadsvoorzitter Harlow Brammerloo van de deelgemeente Noord in zo’n vertraagde bus zitten, dan kan hij die tijd mooi gebruiken om na te denken of hij wel of niet instemt met het terugbetalen van minimaal de helft van zijn gedeclareerde studiekosten voor ‘Public Management’ aan de Universiteit van Twente. Succes, Harlow.
Door Alexandre Furtado

Al 5 reacties — discussieer mee!

  • Tim, als ik jouw stuk lees krijg ik het idee dat de persvoorlichters van LSI aan het woord hoor. Het Schieblock IS bruisend, er gebeurt daar zoveel. Als je dat sloopt en er een nieuwe kolos neerzet heb je in ieder geval de zekerheid dat het niet gaat bruisen.

    • Schieblock bestaat bij de gratie van tijdelijkheid. Omdat het tijdelijk is is het goedkoop en zijn er andere dingen mogelijk dan anders. Er kan volop worden geëxperimenteerd omdat het gebouw uiteindelijk toch moet worden gesloopt. Die tijdelijkheid kan je onmogelijk tot in lengte van dagen rekken, noch kun je de huidige situatie ombuigen naar een permanente zonder de basis, lage huurprijzen, van het succes aan te tasten. Schieblock is geweldig, maar tijdelijk. Dat is geen LSI verhaal maar de realiteit die je altijd hebt bij dit soort plekken. Als het weggaat zal er vast weer een andere plek komen waar zulke dingen mogelijk zijn. Maar tot die tijd, en dat kan zo nog 10 jaar duren, kan men in Schieblock zijn gang gaan. Daarom hoop ik ook dat het blok achteraan in de fasering komt.

      Trouwens, LSI had de sloopvergunning al binnen om Schieblock te slopen. Als ze dat gedaan hadden dan was het nu al een paar jaar een kale vlakte geweest. Gelukkig hebben ze, in the end, de plannen van ZUS de ruimte gegeven.

  • Wat de bouw betreft: Ik begreep dat vandaag een interview met de rijksbouwmeester in FD stond. Ik heb het niet gelezen maar begreep dat hij iets zei in de trant van dat het afgelopen zou zijn met de bouw in NL, althans in huidige gedaante en omvang. Het wordt recentelijk vaker gezegd: De bouw is als de vroegere mijnbouw in Limburg: een bedrijfstak die klaar is. Er is geen behoefte meer aan woningen, kantoren, winkels e.d.. Jammer maar het is niet anders. Ik ben wel liefhebber van architectuur e.d.. Maar in het buitenland is gelukkig nog genoeg te doen op dat gebied. NL is echter klaar, en dan moet de vergrijzing nog echt beginnen…

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Wat als we het concept van een Nationaal Park loslaten op de stad?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Mark Cridge, directeur van de National Park City London Foundation, weet: ook steden kunnen ecologisch extreem divers zijn. Dus waarom zouden zij niet het predikaat Nationaal Park verdienen? Teun van den Ende sprak Cridge over opnieuw verbinden met de natuur en de belangen van gemeenschappen daarbij.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures