Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: weg met neperfgoed én uitzicht verpestende reclame!

De Beste Stuurlui zijn deze week een beetje in een colère geschoten. Maar alles uit liefde voor de stad, dat spreekt. Vincent Cardinaal krijgt het op zijn heupen van politieke partijen die wedijveren voor de komst van neperfgoed van de ergste soort. Inge Janse zag een reclamebord zijn uitzicht op historisch Delfshaven verpesten. Twee lange bijdragen uit de categorie take no prisoners.

Waardeloos schijnerfgoed

Hebben jullie het gehoord? De Ark komt misschien naar Rotterdam. Neen, niet die waarin de leitabletten liggen met de door Mozes eigenhandig erop gebeitelde Tien Geboden. Die ligt, zoals we allemaal dankzij Indiana Jones weten, al decennia ‘top secret’ opgeslagen in een depot in de Verenigde Staten, tenslotte het nieuwe Beloofde Land. Althans, dat denken zij. Laat ze maar.
De Ark in kwestie is die van Noach. Niet de echte natuurlijk, want die heeft nooit bestaan. Zij die dat wel geloven denken dat er nog wat brokstukken te vinden zijn op de heilige berg Ararat, in Turkije. Maar ook die komen niet naar Rotterdam. Het gaat in dit geval om een fantastiereplica, die sinds een aantal jaar in Dordrecht aangemeerd ligt. Een behoorlijk gevaarte van Groothandelsgebouwhoogte waarop je het hele verhaal van Noach, de zondvloed en de dieren gepresenteerd krijgt op een lekker laagdrempelige infotainmentwijze. Christendom door de Studio 100-mal geperst, kortom. Je moet het maar serieus willen nemen, als religieus persoon.
Groot is daarom de verbazing dat de Rotterdamse fractie van ChristenUnie-SGP thans pleit om dit bakbeest naar Rotterdam te halen. Het zou een niet te missen toeristische trekpleister zijn, ook omdat Hollywood komend jaar een filmversie van het verhaal van Noach op ons allen zal loslaten. De geraffineerde suiker van Tinseltown als reddingsboei van de christelijke pr: het kan altijd schraler, zo blijkt.
De bewoners van de eventuele locatie (Schiehaven) zijn alvast tegen, vooral vanwege de hoogte. Groot gelijk hebben ze. Maar dat is eigenlijk al niet relevant. De replica van de Ark is een van de meest zinloze, waardeloze stukken schijnerfgoed die er te vinden zijn in dit land, en heeft daarom ook niets in Rotterdam (of de rest van Nederland) te zoeken. Het ‘toerisme’-argument is zonder betekenis: Rotterdam heeft genoeg te bieden. Denken dat het verhaal van Noach in combi met een film daar een intensivering aan gaat verlenen is te mal voor woorden. Dan snap je de materie niet. Dit alles buiten het feit dat de kerk eeuwen mecenas is geweest van de kunsten en erfgoed, zowel in financiële als spirituele zin. Ondingen als deze ‘ark’ gooien dat ten grabbel.
En dat is wat steller dezes het meest stoort. In plaats van zich hard te maken voor een attractie zonder erfgoedwaarde zou een partij als CU-SGP zich kunnen opwerpen als voorvechter van het daadwerkelijk Rotterdamse erfgoed. Ik noem een paar dwarsstraten. Zorg bijvoorbeeld dat het Schielandshuis een nieuwe bestemming krijgt met cachet. Geen notariskantoor of iets dergelijks, maar een setting die recht doet aan het pand, waar Napoleon nog heeft gelogeerd, godbetert. Probeer het thuisloze Museum Rotterdam nog wat meer tegemoet te komen door hun schitterende Rotterdamcollectie alle ruimte te geven. Of zoals eerder deze week aangegeven: zorg dat Boijmans zijn gewenste depot kan neerzetten.
Lucebert schreef ‘alles van waarde is weerloos’. Over de kermisreplica van de Ark van Noach kun je beter stellen: van alles is weer waardeloos. Weg met dat ding. Maak er brandhout van. Winter is coming.
Vincent Cardinaal 

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’

Flikker op met je reclame

En in de categorie ‘In Syrië is het oorlog, maar hier is het ook heus niet alles hoor’: reclameborden in de stad. Erger nog: tegenover mijn huis. Míjn huis!
Afgelopen weekend verscheen, uit het niets, een reclamebord bij mij in de straat. Het grootnood bevindt zich op de kruising van de Havenstraat en Schiedamseweg, nét voordat je de Lage Erfbrug op gaat richting de Nieuwe Binnenweg.
Het is zo’n gezellige dikkerd met drie afwisselende reclames erin die constant voorbij komen draaien, met daarachter voldoende verlichting om een Higgs-Boson-deeltje mee vast te leggen. ‘Huuhuuuhuuuhuuu’ bromt-ie hypnotiserend als je ernaast staat en hij net van reclame wisselt. Soms loopt het interne mechaniek vast, en wordt bijvoorbeeld het gezicht van een onderbetaald Hema-model verfrommeld tot iemand met een heel exotische ziekte die maar 7 euro kost.
Uitbater JCDecaux noemt de reclamezuilen ‘stadsmeubilair’, het type eufemisme wat van een machinegeweer een medisch instrument maakt. Ik probeerde gisteren op het stadsmeubel te gaan zitten, maar dat werd niets. Ook erop slapen viel tegen, en tegen deze kleine erectie van het grootkapitaal aan pissen durfde ik niet, al was het maar vanwege de eventuele overbelichting van gevoelige plaatsen. Misschien is het een vrij bruikbare zonnebank, en daarom categoriseerbaar als stadsmeubilair? Ik zal volgende keer een handdoek meenemen.
De locatie van de reclamezuil is op z’n minst ongelukkig te noemen. Hij staat, met z’n 49 miljoen lumen lichtkracht en hyperroterende postercampagne, op één van de weinige rustieke plekken die Rotterdam rijk is. Vanaf de kruising Havenstraat – Schiedamseweg heb je namelijk een prachtig uitzicht over de Schie, langs de Rochussenstraat richting Coolhaven, zó op de Euromast. Nog pittoresker wordt het als je het hoofd 90 graden naar rechts draait en uitkijkt op de laatste historische gevels die Rotterdam rijk is, namelijk die van Historisch Delfshaven.
WELKE DORPSGEK ZET DAAR NOU EEN RECLAMEZUIL NEER?
Precies. De gemeente Rotterdam. Ik stuurde daarom op de avond van plaatsing direct een e-mail aan deze spekkoper (ik ga er gemakshalve vanuit dat zij geld krijgt van JCDecaux om deze ruimte te mogen gebruiken voor reclameuitingen, en niet dat de gemeente dit beschouwt als, zeg, gratis kunst voor in de openbare ruimte en daarmee een verrijking van het straatbeeld). Want wie haalt het in zijn hoofd om – ongevraagd en ongewenst – een prachtig stuk Rotterdam te verpesten met dit soort uitingen? Betekent dit dat de gemeente overal dit soort borden mag neerzetten? Zo ja, wat staat er nog op de stapel (de uitermate geïrriteerde uitbater van één van mijn stamkroegen vertelde me dat er nog één komt, recht tegenover de ander)? En wie gaat mij hiervoor compenseren?
Want laten we wel wezen: wat zien jij en ik terug van dat geld? In ruil voor reclame mag ik bijvoorbeeld gratis Spotify beluisteren of gratis internetten in de trein. Wat krijg ik dan terug voor deze verplichte onderwerping aan de indoctrinatiecampagne van het legioen A-merken dat mijn aandacht wil, en sinds kort ook ongewild krijgt? Korting op mijn parkeervergunning? Een extra stadswacht op Zuid? Flikker op zeg.
Rotterdam, lief Rotterdam. We weten het misschien niet allemaal, maar je bent de rijkste stad van Nederland. Stop daarom met dat stuiverschrapen via reclameborden, want dat is penny wise pound foolish. Heeft iemand bijvoorbeeld weleens berekend wat de kosten zijn van deze verfomfaaiing van de stad, bijvoorbeeld via de gedragseffecten die het bij zijn inwoners oproept, de toeristen die het afschrikt, de afnemende leefbaarheid van wijken of de dalende huizenprijzen?
Een gelukkige inwoner, genietend van een mooie stad die hem niet opeens allemaal kunstjes flikt door achter zijn rug om en over zijn rug heen geld te verdienen, is veel meer waard dan een handvol kwartjes van reclameboeren. Maak de vlucht naar voren, doe inspiratie op over de grens, en roep jezelf uit tot de eerste reclamevrije gemeente van Nederland. Je inwoners zijn het waard.
PS De gemeente reageert ‘in de regel binnen twee weken’ (het zijn sinds mensenheugenis tropenjaren daar, vermoed ik), dus de reactie van de senior beleidsadviseur straatmeubilair (met zijn reclamevrije twee-onder-een-kap in Berkel) geef ik door als deze binnenkomt.
Inge Janse 

Rustiek stadsmeubilair in historisch Delfshaven
Rustiek stadsmeubilair in historisch Delfshaven

Prachtig, dat uitzicht op de Euromast
Prachtig, dat uitzicht op de Euromast

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • “Er zat een slapende cultheld in hem” – architectuurhistoricus Wouter Vanstiphout over Carel Weeber

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Historicus Wouter Vanstiphout schreef een biografie over architect Carel Weeber, die 2 februari overleed. Hij ontdekte talloze kwaliteiten in zijn woongebouwen, zoals de Peperklip en Pompenburg. Het zijn “gebouwen die men nu niet meer maakt”, en die we daarom moeten koesteren.

  • Met de renovatie van de Ungerpleinflat schieten de meeste Rotterdammers niks op

    • Architectuurkritiek

    Rond de jaarwisseling kwamen er weer 49 woningen bij in Rotterdam: hoera! Elk nieuw woongebouw haalt immers beetje bij beetje de druk van de woningmarkt. Als het aanbod tenminste ook aansluit op de vraag. Hoe zit dat bij deze 49 woningen?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Drie dagen vol verrassende artiesten en nieuwe ontmoetingen waarin muziek, kunst en performances je uitdagen om het onbekende te ontdekken.

    Datum:
  • Conny Janssen Danst op locatie met NEXT #2 in de Grote of Sint Janskerk Dynamische pop-up dansvoorstelling van Dalton Jansen ter ere van het jubileum.

    Venue: Grote of Sint Janskerk
    Datum:
  • Slavist, journalist en schrijver Eva Cukier houdt een lezing over haar nieuwe boek Ruzland – Land in oorlog met zichzelf en met de wereld.

    Venue: Donner Theater
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Opdrachtgevers en projecten managen waar je warm van wordt? Vuurrood zoekt een accountmanager met hart voor development en communicatie projecten

  • Als geen ander weet jij dat eenzaamheid onder ouderen in Rotterdam groot is en je vindt het belangrijk om hier iets aan te doen. Jij wilt daar met ons het verschil in maken en vrijwilligers motiveren om zich in te zetten voor een ander. Dan ben jij wellicht de consulent die wij zoeken!

  • Voor het ruimtelijk ontwerp van Roodkapje’s anarchief, een tentoonstellings- en verzamelruimte voor anarchivale experimenten, is Roodkapje met een Open Call op zoek naar een ontwerper/designer/kunstenaar.

  • Bekijk alle vacatures