Wouter Sibum is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen de beeldexpert van Vers Beton. Beelduitingen zijn een wezenlijk deel van de verkiezingscampagnes, maar worden zelden onder de loep genomen. We kennen allemaal het hilarische promotiefilmpje van Trots op Nederland of de Schuursponsjes van de SP, maar kijken we niet te snel over deze campagneonderdelen heen? Aan de hand van drie simpele stappen onderzoekt hij de belangrijkste beelduitingen van de Rotterdamse politieke partijen. Wat is het? Waar dient het voor? En welk effect heeft het?
Het beeld
Op deze foto, die ik tegen kwam in het Rotterdamse katern van een in de trein rondslingerende gratis krant, zie ik twee mannen staan. De ene draagt een pak met blauwe stropdas, de ander draagt een overhemd met het bovenste knoopje losjes open – en heeft een moderne bril op. De laatste man lacht, staat relaxed in een deuropening en houdt een met doorzichtig folie ingepakt mandje vast. Hij is een halve kop groter dan de man die buiten staat. Ze staan in een decor van beige baksteen, een grijze deurpost en raamkozijn, met op de achtergrond een blank gelakte houten trap. Een schoenenkastje, jassen aan de kapstok en een boodschappentas op de grond zijn wat verscholen onder de trap zichtbaar. De twee mannen schudden elkaar de hand.
Waar dient het voor?
Het is een ludiek momentje, een eerste uiting in de aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar in Rotterdam. Hugo de Jonge, lijsttrekker en wethouder van het CDA, is op bezoek bij Joost Eerdmans, de nieuwe lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam. Opvallend is dat de ontmoeting plaatsvindt in Capelle aan den IJssel, waar Eerdmans woont. De Jonge wil er graag op wijzen dat de nieuwe lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam niet eens in de Maasstad woont, en biedt Eerdmans daarom een mandje met ‘typisch Rotterdamse producten’ aan: 010 Energy drink, Rotterdamse koekjes en wetenswaardigheden over de stad en de Euromast. Daarnaast wil het CDA met deze semi-vriendelijk bedoelde verwelkomingsactie graag zelf duidelijk aanwezig zijn in de verkiezingsstrijd.
Werkt het?
Nee. De foto roept een beeld op van een man die zich wat ongemakkelijk en onaangekondigd opdringt bij de ander. Die lijkt bovendien beter met dit soort situaties bekend. Ludiek is natuurlijk leuk en aardig, maar erg scherp is dit eerste speldenprikje van het CDA nog niet. Het geheel is ook te zien in een video van RTV Rijnmond. De video weet niet veel toe te voegen, behalve dat het iets weg heeft van een wat zenuwachtige versie van een PowNed- item. En dat leidt alleen nog maar verder af van het doel van deze verrassingsactie; namelijk aantonen dat er een discrepantie bestaat tussen de lijsttrekker en het idee dat Leefbaar Rotterdam uit Rotterdammers bestaat. Het roept ook een beeld op van een CDA-er die niet echt weet te overtuigen.
Vers Beton volgt komende maanden de verkiezingscampagne op de voet. Van SP-schuursponsjes uitdelen in Spangen tot Leefbaars ledenbijeenkomst in Lombardijen: wij zijn erbij.
Nog geen reactie — begin de discussie!