Ga naar de inhoud

Rotterdamse zebra met uitsterven bedreigd!

Red de Zebra! Want acties van de gemeente als ‘Ik stop voor de Zebra’ ten spijt, de populatie van Rotterdamse zebra’s holt schrikbarend achteruit! De lijst van gesneuvelde zebra’s wordt langer en langer.

Zebra met uitsterven bedreigd
Zebra met uitsterven bedreigd

Bij de herinrichting van de Meent zijn verschillende zebra’s omgekomen. Een vergelijkbare slachting vond eerder al plaats op het Oostplein. Bij de nieuwe kruising tussen de Karel Doormanstraat en het Weena, op de hoek van het Breakaway Cafe, is de zebra aan de westkant niet eens toegelaten. Om als voetganger aan de overkant te komen krijg je alle hoeken van de kruising te zien, wat resulteert in een ware safari langs vier stoplichten. Andere optie is een illegale survival over het fietspad, waar je met een beetje geluk via een verzameling verdrijvingsvlakken, voorsorteervakken en vluchtheuvels de overkant kunt bereiken. Het Weena en omgeving is nu juist de plek waarvan de gemeente in tal van beleidsstukken heeft uitgesproken dat het een levendig stuk stad moet worden. Waarom dan een verkeersknooppunt aanleggen waardoor de voetganger wordt verdrongen?
Het meest recente slachtoffer is de zebra op het Beursplein, ter hoogte van de C&A en Hans Worst. Vorige week is deze zebra van het wegdek verwijderd. De sporen van deze brute daad zijn nog duidelijk zichtbaar. Nog even los van het feit dat het niet minder dan bizar is dat deze drukke oversteek wordt weggehaald, is de huidige situatie gewoon levensgevaarlijk! Sommige auto’s stoppen nog uit gewoonte of omdat het karkas van de zebra nog zichtbaar is. Andere automobilisten zien die resten niet of hebben juist al goed gezien dat de zebra niet meer is, en gassen volle bak door.
De Coolsingel-zebra is daarmee het meest recente, maar vast niet het laatste slachtoffer van de grote slachting die plaatsvindt onder de Rotterdamse zebra’s. Het is daarom de hoogste tijd dat er een jachtverbod komt voor verkeerskundigen bij Stadsontwikkeling. Misschien dat de buitenruimte, zeker in het centrum van de stad, dan weer leefbaar wordt voor binnenstadsbewoners en winkelend publiek – in plaats van een pretpark voor de gehaaste automobilist.
Het verdwijnen van de zebra’s maakt de stad niet alleen onveiliger voor de voetganger maar ook minder begaanbaar. De verblijfskwaliteit gaat achteruit en het gaat uiteindelijk ook ten koste van de levendigheid. Fijnmazigheid van het voetgangersnetwerk is een belangrijk ingrediënt voor een levendige stad. Die fijnmazigheid wordt door onoversteekbare snelwegen in het centrum nu om zeep geholpen. Ik zou graag eens van onze wethouder Baljeu horen hoe ze in de toekomst de Rotterdamse zebra wil beschermen. En bij voorkeur zou ik een plan zien waarbij de populatie zebra’s weer de kans krijgt om uit te breiden, zodat zich weer een gezond aantal Rotterdamse zebra’s kan ontwikkelen.

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam