Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Openheid over de Luchtsingel gevraagd!

Vorig weekend werd dan eindelijk een vervolg gemaakt met de realisering van de Luchtsingel. U weet wel, het geesteskindje van architectenbureau ZUS, dat in 2012 de eerste editie van het Stadsinitiatief won. Tim de Bruijn juicht deze nieuwe stap toe, maar plaatst tegelijk grote vraagtekens bij de transparantie van het project. Hij roept ZUS onomwonden op tot openheid over de begroting.

De Beste Stuurlui - november 2013
De Beste Stuurlui – november 2013

Luchtsingel – welke euro rolt waarheen?

Afgelopen week werd eindelijk het tweede deel van de Luchtsingel geplaatst. Over het spoor, na lang gedoe. In tegenstelling tot de originele plannen helaas geen brug met zicht op skyline en treinen, maar een ‘claustrofobische luchttunnel’. En dat is niet het enige wat veranderd is aan de plannen sinds het winnen van het Stadsinitiatief in 2012.
Het lijkt zelfs alsof ZUS, initiatiefnemer van de Luchtsingel én trekker van de gebiedsontwikkeling, elke paar maanden weer met nieuwe ideeën komt voor het gebied. Een hostel en een zwembad verdwenen, een re-use park passeerde de revue en ineens was daar de Biergarten. Nu is het logisch dat de plannen voortdurend aangepast worden aan de realiteit. Maar voor de buitenwacht ontstaat ook de schijn dat men kan doen met het geld wat men wil, net zo lang tot het potje leeg is.
De enige begroting die openbaar is gemaakt, is die uit 2011. Het is de variant waarmee werd deelgenomen aan het Stadsinitiatief. Deze rept van vijf deelprojecten waaronder ook ‘platform’ I Make Rotterdam, waarvan onduidelijk is of die nog bestaat. Voor deze projecten had ZUS €410.000 euro begroot voor vage termen als ‘opzetten’ en ‘aanzwengelen’, als ook ‘in gang zetten’ en ‘coördineren’. Uiteraard ontbreekt ook ‘rendabel laten opereren’ niet.
Als klap op de vuurpijl zien we aan het einde van deze begroting een reservering van €1.000.000 voor “kosten die we nog niet kennen”. Rotterdam World Wide had er nog wat van kunnen leren zou je bijna zeggen… Deze informatie is echter achterhaald en hoe de begroting op dit moment in elkaar steekt is onduidelijk omdat recente informatie ontbreekt.
Natuurlijk gaat ook bij ZUS de zon niet voor niets op en verdienen ze een eerlijke beloning voor verrichtte werkzaamheden. Ik twijfel er verder niet aan dat er naar eer en weten gewerkt wordt. Vanuit de gemeente bestaat er een board waaraan regelmatig verantwoording moet worden afgelegd over de voortgang en de financiën. Maar dat laat niet onverlet dat dit een kostbaar ‘project van de Rotterdammers’ is. Een project waarover iedereen een mening heeft.
Daarom vind ik dat er snel meer openheid moet komen over hoe die €4.000.000 globaal besteed wordt, zonder dat de buitenwacht zich gelijk met de besteding van elke euro moet kunnen bemoeien. Die openheid zou het publiek vertrouwen geven en veel negativiteit in het debat kunnen wegnemen.
Ik roep ZUS op om snel een presentatie te organiseren. Zo kan ‘de stad’ bijgepraat worden over de (financiële) stand van zaken van de Luchtsingel. Een aanvullend debat is optioneel. Het zal het draagvlak ontzettend vergroten. Want uiteindelijk willen we allemaal maar één ding: dat Rotterdam er beter van wordt!

Al 20 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures