Ga naar de inhoud

Eerst investeren, daarna pas besluiten… Huh?!

Onze spion - week 48
Onze spion – week 48

Mark de Boer is onze spion op het stadhuis. Iedere vrijdag bespreekt hij de meest (sfeer)bepalende onderwerpen vanuit het epicentrum van de Rotterdamse politiek. Deze week was er miscommunicatie over de opknapbeurt van de cruiseterminal, presenteerde de coalitie eindelijk een akkoord voor een schonere lucht en kwam er een einde aan het boren en zagen: de renovatie van het Stadhuis is (zo goed als) klaar!

Cruiseterminal

Ping! E-mail van 16u19 van het college aan de media (en alle politieke fracties): ‘Groei mogelijk door investering in Cruiseterminal Rotterdam. Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf moderniseren Cruiseterminal.’ In de bijlage een persbericht waarin vol enthousiasme wordt gesproken over onder andere de gemeentelijke investering van 3,2 miljoen euro.
Ping! E-mail van 16u58 van het college aan alle politieke fracties. Vrij vertaald: Wij willen graag investeren in de Cruiseterminal, bij deze ons (let op!) voorstel. Laten we hierover volgende week in de raadscommissie Economie, Haven, Milieu en Vervoer (EHMV) van gedachten wisselen.
Niet helemaal de juiste communicatievolgorde. De gemeenteraad besluit over het voorstel van het college op z’n vroegst pas op donderdag 19 december (de laatste vergadering van 2013), en mogelijk zelfs later. Tot die tijd investeert de gemeente Rotterdam dus geen rooie cent. De communicatie van het college riep bij menig raadslid dan ook verontwaardiging op, per slot van rekening heeft de gemeenteraad het laatste woord.
De wethouder liet weten dat dit inderdaad niet de gebruikelijke manier van communiceren is. Het excuus: het voorstel moest na overleg in het college nog wat worden bijgeschaafd, waardoor het een week later dan gepland op de mat van de gemeenteraad lag. De communicatie naar de pers stond al in de agenda en is niet meer verschoven.
De kans is overigens nihil dat de gemeenteraad niet gaat instemmen met het voorstel. De 7 miljoen euro die de gemeente Rotterdam samen met het Havenbedrijf in de Cruiseterminal gaat investeren maakt namelijk een verdubbeling (van 30 naar 60 schepen per jaar) van de Rotterdamse cruisevaart mogelijk. Vrijwel alle partijen vinden dit goed nieuws, ondanks de vreemde communicatievolgorde.

Akkoord over de luchtkwaliteit

Zeven weken geleden was in deze rubriek al even aandacht voor de lobby van wethouder Van Huffelen om te komen tot een pakket aan maatregelen voor een schonere lucht. Na maanden van wikken en wegen ligt er dan nu een totaalpakket waar de voltallige coalitie achter staat. Op sommige onderdelen wellicht met enige tegenzin, zo ziet de VVD weinig in een sloopregeling voor oudere personenauto’s en bestelwagens. ‘Waar andere partijen daar kennelijk wel een gunstig effect op de luchtkwaliteit van verwachten, zal de VVD zich hier niet tegen verzetten (…)’, zo verdedigt de partij het bereikte compromis op haar website.
Heel concreet behelst het luchtkwaliteit-akkoord een sloopregeling voor oude auto’s en bestelwagens (eigenaren van diesels ouder dan 2005 en benzinewagens ouder dan 1992 ontvangen 1000 euro bij de sloop), krijgen deze voertuigen bij een nieuwe aanvraag geen parkeervergunning meer, wordt de ’s-Gravendijkwal (tussen de Rochussenstraat en het Weena) voor vrachtverkeer gesloten, komt er meer aandacht voor het programma Beter Benutten van de Verkeersonderneming en wordt bij nieuwe OV-aanbestedingen onderzocht wat de meest emissiearme bussen (bij voorkeur elektrisch) zijn.
De grote vraag is of al deze maatregelen wel voldoende zijn – de Rotterdamse Rekenkamer heeft hier in ieder geval grote twijfels bij. Ook wethouder Van Huffelen zelf gaf vandaag in het AD toe dat de Europese normen naar alle waarschijnlijkheid niet zullen worden gehaald, maar ze lijkt onvoldoende steun te krijgen voor verdergaande maatregelen. Wel van GroenLinks en de ChristenUnie-SGP overigens – van hen had het plan wel wat forser gemogen – maar voor de coalitie was dit de max. Dit pakket lijkt daarmee op dit moment dan ook politiek het hoogst haalbare.

Renovatie stadhuis

Na een jaar van boren, frezen, asbest saneren, naar de kelder verhuizen en weer terug naar boven, zitten alle stadhuisbewoners inmiddels weer op hun oude vertrouwde plekje. De renovatie van het stadhuis loopt daarmee op z’n einde. Oude elementen zijn hersteld, de wasbakken in de wc’s zijn weer hip en de fractiekamers zijn op ingetogen wijze in een Rotterdams grijs/groen jasje gestoken. Al met al naar volle tevredenheid van haar gebruikers.
In de categorie ‘moest dat nou?’: De fractiekamers van de politieke partijen hebben allemaal een hypermoderne deurbel (met camera!) gekregen waar eigenlijk alleen Peter van Heemst in een jolige bui gebruik van maakt. Het oorverdovende belletje (grondig verwerkt in de lambrisering) voor de aankondiging van stemrondes in de raadszaal is inmiddels in alle kamers met grof geweld (met vorken en messen enzo) onschadelijk gemaakt.
Verder is de renovatie zeer geslaagd! Kom vooral zelf een keer kijken, binnenlopen kan altijd. Voor een enerverende rondleiding kun je je aanmelden voor gast van de raad, een aanrader!

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Voor de Partij voor de Dieren werd geopolitiek een splijtzwam

    • Politiek

    In het najaar zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen; voorjaar 2026 de gemeenteraadsverkiezingen. In Rotterdam rijst de vraag: op wat voor Partij voor de Dieren kan er dan gestemd worden, nu de Rotterdamse fractie zich heeft afgescheiden van de landelijke partij?

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Frustratie bij wijkraden: “We mogen adviezen sturen, maar liever niet zelf met plannen komen”

    • Politiek

    Sinds de afschaffing van de gebiedscommissies in 2022 telt Rotterdam 37 wijk- en twee dorpsraden. Drie jaar later voelen veel van deze raden zich niet serieus genomen door ‘de Coolsingel’. Ze willen meer aandacht, meer invloed en een eigen wijkbudget. “Iets anders willen dan de gemeente vooraf heeft bedacht, mag niet.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Leid jij onze organisatie naar de volgende fase van impact en groei? Sinds 2020 heeft…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Bekijk alle vacatures