Ga naar de inhoud

Leefbaar Rotterdam: ‘Wij houden geen rekening met verlies’

Leefbaar Rotterdam wil maar één ding: op 19 maart 2014 de grootste partij van Rotterdam worden. Nu al probeert Leefbaar daarom de contacten met de kiezer warm te houden. Onder andere door middel van belacties. Namens Vers Beton waren Celeste Boddaert en Anniek Tijmes daarbij aanwezig.

Leefbaar zet de schouders eronder
Leefbaar zet de schouders eronder

De grootste lokale partij van Nederland – Leefbaar Rotterdam – zet bij de verkiezingen maar op één ding in: winst. En dat kun je merken ook. Bij de vraag om eens mee te gaan naar een ‘evenementje’ kwam er gelijk een hele lijst door. En zo waren we afgelopen week ineens te gast bij Leefbaars belactie. Belactie? Ja. Leefbaar belt iedere drie weken allemaal mensen uit een bepaalde Rotterdamse wijk op om te vragen wat er speelt.
Campagneleider Ronald Buijt heeft er deze avond al twee gesprekken op zitten als we aankomen. Leefbaar koopt telefoonnummers – alleen nummers die niet in het bel-me-niet-register staan – van een bepaalde postcode. Tijdens één belactie weet Ronald met een groep vrijwilligers zo’n 150 mensen te bereiken, die graag hun ei kwijt willen. Leefbaar gaat vervolgens met die informatie aan de slag.
‘Kijk, wij geloven niet dat je de kiezer bereikt bij de raadsdebatten. De Kuip of de vechtpartij op Hoek van Holland zijn uitzonderingen. Voor de rest heeft maximaal vijf procent van de inwoners van Rotterdam door wat er op het stadhuis speelt. En andersom ook. Wij willen met mensen in gesprek en op alle mogelijke manieren burgers bereiken’, zegt hij. Of mensen wel zin hebben in een telefoontje in de avonduren van Leefbaar? Daar maakt Buijt zich niet druk om. ‘Mensen kunnen gewoon zeggen dat ze geen interesse hebben. We worden maar weinig uitgescholden voor klotepartij.’
Leefbaar heeft de campagne professioneel aangepakt en niet zomaar. Buijt denkt sinds het nipte verlies van de PvdA vier jaar geleden namelijk nog maar aan één ding: hoe gaan we op 19 maart 2014 wél winnen. ‘Ik, wij, zijn dag en nacht, op alle mogelijke manieren bezig om de kiezer te bereiken. We gaan elke twee weken de straat op. Vier jaar lang hè, dat doen die andere partijen nu pas.’ Buijt heeft zich verdiept in campagnestrategieën in het buitenland. Zouden ze hier kunnen werken op lokaal niveau? Hij vertelt dat de bekendmaking van Joost Eerdmans als partijleider van Leefbaar alle journaals heeft gehaald. Het is waar. Geen andere lokale lijsttrekker doet dat hem na.
Eén van de dingen – voor Buijt logische achtergrondinformatie – is dat ze precies weten op welke beleidsterreinen ze de andere partijen gaan aanpakken. De VVD zal het bijvoorbeeld voor z’n kiezen krijgen. Leefbaar heeft uitgerekend dat de lasten voor de burger zo’n dertig procent zijn gestegen. Ze hebben ook een Leefbaar-krant, waarin de andere partijen flink worden aangepakt. ‘Ja, het is echt anti-VVD en anti-PvdA hoor.’
Buijt houdt geen rekening met verlies, maar onderschat niemand. Zoals hij zelf zegt: ‘We barsten van het zelfvertrouwen. Maar we zullen er tot 19 maart 2014, 21.00 uur voor moeten knokken.’ Hij glundert wel van de huidige landelijke peilingen van de grote partijen. ‘Daar gaan we natuurlijk van profiteren.’
Het zal een pittige strijd worden voor de zittende coalitie om deze trein nog te kunnen stoppen.

Vers Beton volgt komende maanden de verkiezingscampagne op de voet. Van SP-schuursponsjes uitdelen in Spangen tot Leefbaars ledenbijeenkomst in Lombardijen: wij zijn erbij. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Frustratie bij wijkraden: “We mogen adviezen sturen, maar liever niet zelf met plannen komen”

    • Politiek

    Sinds de afschaffing van de gebiedscommissies in 2022 telt Rotterdam 37 wijk- en twee dorpsraden. Drie jaar later voelen veel van deze raden zich niet serieus genomen door ‘de Coolsingel’. Ze willen meer aandacht, meer invloed en een eigen wijkbudget. “Iets anders willen dan de gemeente vooraf heeft bedacht, mag niet.”

  • David en Goliath: bewoners in Charlois namen het op tegen de oliewinning van de NAM

    • Politiek

    “Als wij ons als bewoners niet hadden laten horen, waren ze tot 2050 doorgegaan.” Hoewel de NAM van de rechter tot in 2035 naar olie mag blijven boren in Charlois, was het burgerinitiatief Stop Oliewinning toch een succes volgens Bert Peterse, een van de initiatiefnemers. Een terugblik op hoe een David een Goliath op zijn knieën probeerde te dwingen. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Een feestelijke openingsavond vol performances, installaties, films, muziek — en onverwachte ontmoetingen met afval, kunst en transformatie.

    Venue: Nieuwe Instituut
    Datum:
  • Lieve Rotterdammers, kom meehelpen om wonen weer van onszelf te maken en ook betaalbaar!

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Hoe zorgen we dat wetenschap echt wérkt voor de volgende generatie kinderen en jongeren in de stad? Hierover gaan we op 8 juli in gesprek met zorgprofessionals, jongerenwerkers, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundigen in een stadsdialoog in Rotterdam, georganiseerd door onderzoekscollectief Healthy Start (Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus MC en TU Delft).

    Venue: Blue City
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Ben jij op zoek naar een fijne werkplek waar jouw creativiteit en marketing skills ruim baan krijgen? Kun jij je strategische blik combineren met een hands-on mentaliteit? Dan is Casa Cadanza de plek voor jou!

  • Bekijk alle vacatures