Wouter Sibum is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen de beeldexpert van Vers Beton. Aan de hand van drie simpele stappen onderzoekt hij de belangrijkste beelduitingen van de Rotterdamse politieke partijen. Wat is het? Waar dient het voor? En welk effect heeft het?
Het beeld
Een man in een donkergrijs pak met een sjaaltje staat met een roos in zijn hand in een decor van pastelkleurige vlakken. Het beeld is, omdat er een enorm After Effects filter is gebruikt, diffuus. Ik kan me er daarom slecht op scherpstellen. Ik herken zeecontainers, een vrachtwagentrailer en een soort extra hoge heftruck. Voordat ik me een goed beeld van de omgeving en de man heb kunnen vormen, gooit hij de roos alweer het beeld uit.
Alsof het heel normaal is dat er een roos naar je toe gegooid wordt, vangt een volgende man in een geblokt overhemd met korte mouwen de bloem op. Deze man staat in een ruimte met kleine tafeltjes en kuipstoelen die op rotan moeten lijken, zoals je die wel ziet in bejaardentehuizen en op zwembadterrassen. Achterin de ruimte is een imposante krul van een trap naar een bovenloop te zien, terwijl er rechts in beeld losjes een rolstoel en een scootmobiel geparkeerd staan. Al deze attributen tezamen geven niet bepaald de indruk dat we hier met een jongerencentrum te maken hebben. Verder zien we nog steeds die onscherpe, pastelkleurige, ge-sugarcoate zweem. Dan werpt ook deze man de roos welgemikt het beeld uit.
Een mevrouw, bij wie opvalt dat ze haar ogen een stuk verder open heeft dan haar mannelijke voorgangers, vangt de roos op en kijkt lachend langs de camera. Ze zit in een grote serre met een industriële doch landelijke uitstraling. De grote armaturen van de lampen contrasteren met de oubollige caféstoeltjes. In de muur een open haard met een moderne schoorsteenmantel, op de muur bizar netjes afgezaagde en gestapelde blokken hout, met daarnaast een grote tekening met pinguïns en uilen. De vrouw lijkt enkel een bovenlijf te hebben dat verdwijnt in een berg met kussens, sky-lederen poefen en een paar houten kabelhaspels. Dan zien we een close-up van de vrouw met, je raadt het al, een onscherp kleurenfilter.
Als kers op de taart zien we een 3D-animatie van het PvdA-logo en het woord Rotterdam. Eronder verschijnt ‘Sterk Veilig Sociaal’, zonder verdere interpunctie. In slow-motion vliegen blaadjes door het beeld van waarschijnlijk die roos waar ze de hele tijd mee gooien. En alweer dat gekke, zachte licht waardoor er een oud-rode pastelzweem ontstaat.
Waar dient het voor?
Dit is een commercial van de PvdA Rotterdam. Het onderschrift beschrijft het als een Televisiespotje met PvdA-raadsleden Leo Bruijn, Marco Heijmen en Sharida Noormohamed. Volgens mij wil de PvdA me iets vertellen over de havens, een bejaardentehuis en onbeduidende binnenruimtes.
Werkt dit?
Nee. De kleurcorrectie schreeuwt me zo hard tegemoet dat ik de woorden van de raadsleden niet kan verstaan. Na drie keer kijken, luister ik de video de vierde keer met mijn ogen dicht. Iets met kansen voor jongeren die net een diploma hebben, vrij openbaar vervoer voor 65+ers zodat die niet de hele dag in een ruimte met scootmobielen en tafeltjes hoeven te zitten en een binnenspeeltuin voor kinderen. Echt? Was dat een binnenspeeltuin?
Nog geen reactie — begin de discussie!