Ga naar de inhoud

Het familiegraf van Centraal Station

De Beste Stuurlui bespreken het wel en wee van de Rotterdamse actualiteit vanaf de wal. Deze week: de nieuwe fietsenstalling van Rotterdam Centraal. Het is een kunststukje geworden, maar schiet zijn doel daardoor een beetje voorbij, stelt Inge Janse. Hij verlangt naar een normaal fietsenhok.

De Beste Stuurlui - december 2013
De Beste Stuurlui – december 2013

Mooi ding, een fietsenhok. Je zoent er je eerste meisje, je drinkt er je eerste biertje, je ontvangt er je eerste aframmeling, en je vloekt bij tijd en wijl het hele godenrijk bij elkaar vanwege een lekke band of kapot achterlicht. Iedereen zijn eigen portie sentiment bij het fietsenhok.
Maar niet in Rotterdam! In de stad waar we het ontbreken van een gezellige stadskern nog altijd overcompenseren met een wedloop van architectuur, betekent ook een nieuw fietsenhok bij het treinstation dat de stad he-le-maal los mag gaan. Want waar je in Utrecht en Amsterdam gewoon een groot rek naast het station hebt staan met daarin een absolute anarchie van brikken, daar moet het in Rotterdam helemaal anders.
Fietsers dalen in Rotterdam namelijk af naar hun eigen familiegraf, laag onder de grond. En dus staan we sinds twee weken en masse met de fiets in de hand op een lopende band richting het middelpunt van de aarde. Eenmaal aangekomen in de tombe moeten we vijftien kilo staal proberen op te bergen in een onmogelijke stapelbedconstructie. Onderin moet je een slangenmens zijn om bij je slot te komen, bovenin moet je iets onmogelijks doen met een uitschuifconstructie. Welke misantroop verzint dit?
En het kost tijd! Veel tijd! Lopende band af, lopen naar een vrije plek, fiets al vloekend en tierend in een beugel katapulteren, teruglopen, zes kilometer om vanwege bouwwerkzaamheden, en uiteindelijk dus zestien treinen later aankomen op een perron naar keuze.
Waarom, lief Rotterdam, doe je ons dit aan? Heel de stad is één grote kakofonie van bouwputten, wegopbrekingen, heiwagens, dubbelgeparkeerde auto’s, reclameborden, wegwijzers en wat dies meer zij. Waarom doen we bij het station dan net opeens alsof de stad proper en rein is, en een fietsenhok het uitzicht verpest? Waarom moet de zelfverklaard nuchterste stad van Nederland opeens aan bouwkundige luchtfietserij gaan doen? Red ons van het graf, en geef ons een praktisch gelegen, niet-lullen-maar-poetsen-fietsenhok!

Al 32 reacties — discussieer mee!

  • Vorige week even de nieuwe stalling aan de voorkant getest (sta normaal in de fietsflat aan de achterkant)
    Ben het met je eens dat het nog niet helemaal klopt, maar meer om persoonlijke redenen. Een transportfiets met dikke banden, rek voorop en een maxicosi constructie achterop (ik moet werken én de baby naar de creche brengen omdat ik vanwege het milieu niet met de auto kan) past op geen enkele manier in de stalling. Banden passen namelijk niet goed in de sleuven, ik moet dus tussen twee sleuven in staan. Achter steekt het heel ver uit omdat door het rek voorop de fiets ook meer ruimte nodig heeft (en dat baby ding is natuurlijk mega groot) Boven krijg ik de fiets er met geen mogelijkheid in, te zwaar en weer de banden te breed. Maar beneden stallen betekend ook dat er niemand boven mij kan ( maxicosi contsructie is te hoog zodat je dat niet meer naar beneden kan trekken) Vraag gesteld; waar dan? Antwoord van CS was vooraan is er een grote fietsenplek. Maar daar stonden allemaal gewone fietsen. Jij zeker Inge?

  • Ik vind de fietsenstalling juist prachtig en goed werken. Ik vind dat Rotterdam het juist heel goed voor elkaar heeft. Ik snap echt helemaal niks van dat negatieve verhaal. Op deze manier kun je alles wel omzetten in negativiteit. Ik vind persoonlijk dat Rotterdam een mooie stad is, die nog steeds mooier en mooier word.

  • Bedankt voor alle reacties! Erg goed om te lezen. En aangezien het merendeel het pertinent met me oneens is, doet de fietsenstalling blijkbaar iets goed.

    Vanavond ben ik voor het eerst via het metrostation de stalling ingelopen. Wat een verademing. Dat alleen al maakt de column alles waard 🙂

    Wat specifieke reacties:

    -Steven: ja. En die zijn er gelukkig ook.

    -Mark (& Mariska ;): nee, ik ben een extreem plichtsgetrouw persoon. Echt. En als deze column de grootste onzin is die je in de Metro vindt, dan doet deze krant het redactioneel erg goed.

    -Sheila & Mariska: waarom zou ik (of wie dan ook) gaan rondfietsen in een fietsenhok om te kijken of er nog een extra uitgang is? Waarom staat dit nergens aangegeven? Nogmaals: zonder deze column was ik hier vermoedelijk nooit achtergekomen.

    -fap: als je mij op basis van deze column nooit meer serieus kan nemen, dan zegt dat meer over jou dan over mij. Maar niemand verplicht je ergens toe, wees niet bang!

    -Diego: bedankt. Ik dacht al dat ik gek werd.

    • Had er nog helemaal niet bij stil gestaan dat veel mensen blijkbaar niet doorhebben dat er een ondergrondse verbinding is. Vind het een erg rare gedachte ook dat die verbinding er niet zou zijn. Maar dat verklaart wel waarom het vooraan zo vol staat met fietsen en richting die ondergrondse verbinding niet.

      Dat je er anders nooit was achter gekomen geloof ik niet. Op een gegeven moment ga je je toch afvragen waarom sommige mensen zover naar achteren fietsen of waarom mensen na het wegzetten van hun fiets verder de stalling in lopen ipv terug. 🙂

  • Erg apart dat je een stuk schrijft zonder eerst even rustig de nieuwe stalling te bewonderen en er doorheen te lopen om vervolgens te ontdekken dat er keurig een aansluiting met het station is onder de grond (het is weliswaar ongelukkig dat je helemaal om de metropoortjes heen moet lopen).

    Ook ik vind deze nieuwe stalling een verademing. Ziet er prima uit. Ja het is even wennen en er kunnen nog wat zaken verbeterd worden, maar het is niets vergeleken met andere zaken in de stad.

  • Zet hem anders lekker op een motorplek in de Kruispleingarage. Gegarandeerd plek. Voor het overige: hou eens op met dat gejank. Als voetganger word je overal rond CS al voor je donder gereden door fietsen. Zeker aan de achterkant waar mijn voetpad voor jouw fietsenrek is gesneuveld aan de singelkant. Dankbaarheid tonen als overgewaardeerde fietser zou je sieren. Zoals de hoofdmeester op de basisschool al zei:” als je dichtbij woont, kom je gewoon lopend, het fietsenhok is vol!”

    OK en nu weer verder met echte zaken. Waarom zijn de plekken van de Kruispleingarage te kort voor mijn auto ;-)?

  • Ik ben wel fan. Heb je wel eens je fiets geplaatst in 020? Ben je minstens twintig minuten verder, doordat alleen achterin die fietsflat een plekje is. Als de bouwwerkzaamheden af zijn (ooit. ooit.) hoef je ook niet meer om te lopen. Maar vooral veilig, ik denk niet dat veel dieven het aandurven daar te gaan jatten.

    Is het je overigens al opgevallen dat de bewaakte fietsenstalling achter een glazen wandje van 1.20 meter is gesitueerd? Leuk voor de interactie tussen het plebs (de onbewaakte stallers) en de bewaakte stalling. Minor detail: de OV-fietsen staan daar ook. Een dief springt zo over dat hekje. Dus de OV-fietsverhuurder is genoodzaakt alle OV-fietsen op slot te zetten en de fietshuurders een zoekopdracht te geven: met een sleutel op zoek naar de juiste fiets met matchende code. Ik ben benieuwd wat voor architectonterende oplossing wordt bedacht daarvoor. Ik hoop stiekem een beetje op glasscherven, om het toch een beetje Rotterdams te maken.

  • Wat een gezwets. Het moet in Rotterdam helemaal niet anders, het wordt in Rotterdam hetzelfde als in andere grote steden: een ruime, overdekte en droge fietsenstalling, al dan niet ondergronds. Kijk eens in Groningen, kijk eens naar de plannen in Utrecht en ik denk dat Amsterdam ook niet achter zal blijven.

    Liever had ik die rolband ook niet gehad (waarom niet gewoon een hellingbaan?) en ik ben benieuwd naar de aansluiting van de fietsenstalling op maaiveld, maar het is nu toch wel erg prettig om een ruime, overzichtelijke en droge stalling te hebben waarin je gelijk door kunt lopen (en niet teruglopen!) naar de stationshal!

  • Ik vind de nieuwe fietsenstalling prima werken. Lekker ruim opgezet, je fiets wegzetten is misschien iets lastiger (maar niet onmogelijk zoals je zo ongeveer beschrijft) en je bent via de ondergrondse doorgang ook snel in het station vind ik.

    Wat ik nog mis zijn wat mogelijkheden om je fiets ook bovengronds neer te zetten voor een snel bezoek aan Engels, DE Cafe etc. Hiervoor wil ik niet helemaal de ondergrondse fietsenstalling in gaan.

  • Zo meneer Janse dat is een goed onderbouwde en gefundeerde column!

    Ik stal elke dag in deze prachtige nieuwe voorziening waar fietsers lang op hebben moeten wachten. Jij bent zeker zo’n persoon die zijn barrel tegen mijn fiets aan kwakt waardoor mijn fiets wordt beschadigd, omdat je het blijkbaar te moeilijk vindt om je te gedragen.

    Ergste is nog dat Metro Nieuws deze onzin gewoon een plek geeft.

  • Fietsparkeren in de nieuwe stalling is een keuze. Aan de achterkant/Blijdorpzijde staat een stalling zonder poespas klaar voor jou en een ieder die wel zijn of haar trein wil halen. Daar is altijd plek. Afijn, wellicht na dit bericht niet meer.

    De nieuwe stalling is een one night stand. Eenmalig neem je de gok, zodat je weet hoe het is. Daarna ben je voor altijd genezen, omdat het allemaal te veel tijd kost.

  • Prachtig toch? Voor wie het ADRD nog niet negatief en slecht geïnformeerd genoeg was, is er nu Vers Beton! 😉

    @ Inge
    -Google even op fietsenstalling Utrecht. Daarbij vergeleken is onze stalling nu alweer achterhaald.
    -Het zou fijn zijn als mensen niet met hun fiets op de rolband gaan staan maar gewoon naar beneden lopen. Beneden fiets je uiteraard gewoon naar je plekje.
    -Die uitschuifconstructie werkt prima. Heb er zelfs al jonge dames gebruik van zien maken dus dan moet het jou ook lukken, toch?! Het is misschien even wennen maar na een paar keer gaat het net zo snel als vroeger, in die goede oude tijd.
    -Het is al gemeld. Maar waarom loop je helemaal terug? Je kunt gewoon vanuit de stalling zo rechtstreeks naar de treinen lopen. Is minder ver dan vanaf de oude stallingen.

  • Goed idee, een stalling voor ruim 5000 fietsen naast het station. En dan natuurlijk maar één laag. Waar wil je dat fietsenhokje hebben? Moeten de bussen verkassen naar de Beukelsdijk? En dan gelijk de Beukelsdijk afsluiten zeker? Of het fietsenhok … Waar wil je eigenlijk een hokje voor 1000-den fietsen zetten?
    Kortom, wees blij met deze overdekte gratis stalling, met een rechtstreekse doorgang naar de Metro en de rest van het CS. Oei, zo ver was je nog niet gekomen.

    De romantiek en de spanning in en bij het fietsenhok bij school moet je laten waar het is. In ieder geval niet op een plaats waar duizenden reizigers langs lopen, of wel?

  • Ben ik de enige die het dan geheel eens is met Inge? Als je, stoplichtennegerend, op je tandvlees naar het station fietst, om net die ene intercity te halen. Dan wil je je stationsfiets (want daar zijn die dingen voor gemaakt) gewoon tegen een paal aanflikkeren met een kinderslotje erop. Om vervolgens zonder te kunnen recupereren, in een tijd door naar het juiste perron te sprinten. Niks geen vertragende rollerband. Rot op met je uitrekbare-fiets-sleuf. Het liefst rijdt je door tot op het juiste perron en stal je je fiets daar, er is toch ruimte zat!

    Hele tourbussen vol Japanners (of mag je dat sinds Gordon niet meer zeggen) rijden speciaal langs de fietsenstallingen om zich te vergapen aan de berg perfect bruikbaar schroot. Stoppen ze het allemaal weg onder de grond. Eeuwig zonde natuurlijk.

    Ik denk dat ik een particuliere stalling ga beginnen waar iedereen zijn fiets lekker neer kan plempen. Dan vraag ik een kleine bijdrage van de toeristen om de boel te kunnen financieren.

  • Op je vraag: het lijkt er wel op ja.

    Als je stoplichtennegerend op je tandvlees naar het station fiets, om net die ene intercity te halen, dan ben je dus te laat van huis weggegaan of vergeten dat er in dit land een kwartier later weer een intercity gaat.

    Dat jij je barrel graag tegen een paal aan flikkert en verder schijt hebt aan de rest (als jij je trein maar haalt toch?), dat kan en mag natuurlijk. Maar de gemeente heeft vervolgens schijt aan jouw stationsfiets, jouw gemakzucht en luiheid en knipt hem terecht weg. De volgende keer bedenk je je wel een tweede keer.

    Om een lang verhaal kort te maken, je reactie ademt een hoog ikke ikke ikke en de rest kan stikken gehalte.

  • het zou van luiheid en gemakzucht spreken wanneer ik de volgende intercity zou pakken :).. Overigens gaat tussen Den Haag centraal en Rotterdam maar 2 intercity’s per uur. Ok ok toegegeven er gaan 8 alternatieven per uur die er slechts 5 minuten langer over doen. Maar het gaat om het idee. Als je 10 minuten moet fietsen dan vind ik 1 minuut vertraging door een lastige stalling best veel.

    Overigens sta ik vandaag toevallig aan de achterzijde van centraal boven iemand anders geparkeerd, in een fietssleuf. De soep wordt zelden zo heet gegeten natuurlijk

    Wat wel zeer gaaf aan de nieuwe stalling is dat ze nu wel goed kunnen monitoren of er weesfietsen staan. Ik geloof dat deze na 4 weken worden verwijderd? Hierdoor zou de stalling een stuk leger moeten worden, hetgeen wellicht weer tijdswinst oplevert.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures