En nu we het toch over de haven hebben: bij onze collega’s van Rotterdam Vandaag & Morgen staat een uitstekende analyse van het voornemen om de cruiseterminal uit te breiden. Financieel lijkt dat namelijk helemaal niet zo gezond te zijn, ook al zegt de voltallige gemeenteraad het tegenovergestelde.
Veelzeggend citaat: “De drijvende krachten voor en van de haven zijn volgens De Keijzer de ladingstromen met tankers en vrachtschepen, dus olie en gerelateerde producten, chemicaliën alsook PPO (Pure Plant Oil), containers en droge bulk. Die leveren per vergelijkbare bruto tonnage vele malen meer aan zeehavengeld op. De investeringen in de Eurogeul hebben al vele malen hun rendement opgeleverd. Al sinds 1986 is de maximum diepgang 74 voet (22m55), wat trendsettend is geworden voor de maat van ruwe olietankers. Aan zeehavengeld levert één zo’n tanker al beduidend meer op dan alle cruiseschepen in 2014 bij elkaar.”
Hoe rendabel is die cruiseterminal eigenlijk?
leestijd: < 1 minuut
20 reacties
//=Helpers\share_buttons($social_args)?>