Vers Beton start in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In de derde aflevering spreekt Vincent Cardinaal met de duurzame voedselonderneming Kromkommer.
Waar beter af te spreken met de oprichter van een groene voedselonderneming dan in één van de vele hippe koffietentjes met biologische waar die Rotterdam steeds rijker is? U kent ze wel: bierbanken en leunstoelen, de Volkskrant en iPads, Chai Latte’s en een doppio. Te midden van deze couleur locale treffen we een goedgemutste Jente de Vries (1987). Samen met Lisanne van Zwol is zij sinds 2012 de oprichtster van de onderneming Kromkommer. Samen hebben ze nog een onderneming, een consultancybureau genaamd Sense. Maar daar praten we vandaag niet over. Het gaat nu over hun droom: succesvol ondernemen aan de hand van een duidelijk ideaal.
Waarom heten jullie Kromkommer?
“Mijn vader kwam met de naam ‘kromkommer’. De naam is eigenlijk net als de hele onderneming ontzettend snel en bijna in een opwelling bedacht. We hebben besloten om hem te houden omdat er direct positief op gereageerd werd. Blijkbaar snappen mensen wat de bedoeling er van is, en het geeft aan dat we op een bepaalde manier naar ons voedsel kijken. Het enige probleem is dat sommige mensen denken dat we alleen maar met komkommers zouden werken. Wat natuurlijk niet zo is!”
Wat doet Kromkommer precies?
“Kromkommer verwerkt ‘lelijke’ groente, die door supermarkten wordt afgewezen, tot nieuwe producten, of distribueert deze naar verkopers of horeca.”
Hoe is dat tot stand gekomen?
“We hebben elkaar ontmoet tijdens een Master Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Tijdens een les in het Arbouretum Trompenburg, waar trouwens letterlijk getreehugged werd, hebben we bij wijze van opdracht deze onderneming bedacht. We wilden op een positieve manier omgaan met de verspilling van voedsel en onze oplossing daarvoor bieden. Kort gezegd komt het er op neer dat wij denken dat mensen een keuze hebben om niet zo veel te verspillen en veel bewuster met het dagelijks eten op tafel om te gaan. We bieden daarom producten aan waarin ‘restproducten’ verwerkt zijn, zoals ketchup.”
Is Kromkommer een uitgesproken Rotterdamse onderneming?
“We komen beiden niet uit Rotterdam, en de onderneming had in principe ook in een andere grote stad kunnen zitten. Maar we hebben wel gemerkt dat Rotterdam bij uitstek een stad is voor een onderneming als de onze. Ten eerste zit het gebied vol met telers en andere landbouw. Dat helpt. Daarnaast is het cliché dat de Rotterdammer van aanpakken houdt waar – in andere steden zitten we echt veel langer te vergaderen dan hier. Terwijl wij vooral vooruit willen!”
Het ideaal is één ding, marketing een tweede. Hoe gaat het op dat vlak?
“De marketing gaat vrij natuurlijk – we stappen eigenlijk gewoon op alle partijen waar we wat mee willen of waar we iets van nodig hebben af. Verder werken we nu hard aan de propositie van de onderneming – het etiket en logo van onze lijn met producten moet bijvoorbeeld direct gaan vertellen dat het gaat om een lekker product, dat de voedselverspilling tegengaat.”
Wat was jullie slimste zet tot nu toe?
“Onze slimste zet is denk ik dat we de sprong in het diepe gewoon hebben gewaagd. We hadden natuurlijk heel lang en diep kunnen nadenken, maar we zijn gewoon wat gaan doen. Je merkt dat als je er gewoon eenmaal voor gaat, er heel veel mogelijk is. Soms is er overtuigingskracht nodig, maar veel mensen bieden ook aan om ons te helpen en mee te werken. Daarnaast pakken we de zaken strategisch aan. Het aanbieden van verwerkte producten heeft nu prioriteit, andere takken zoals leveren aan restaurants zijn voor later. Daar hebben we nu de slagkracht simpelweg niet voor.”
Wat kunnen andere ondernemingen leren van jullie? Wat is de grootste fout geweest?
“Ik weet niet of je echt van een fout kunt spreken, maar we hebben in het begin veel te enthousiast tegen alles ja gezegd. Dat hou je niet meer vol op een gegeven moment, en is ook allesbehalve efficiënt. Daar zijn we dus mee gestopt. We maken nu veel meer bewuste keuzes.”
Je zult niet aan frustraties ontkomen. Wat steekt écht bij het ondernemen?
“Dat logistiek zo ontzettend duur is. Als je zoals wij spullen van de ene naar de andere plek wilt vervoeren is dat een constante uitdaging. Daarbij komt ook dat we onze spullen in een ideale wereld graag zo groen mogelijk zouden willen vervoeren. Maar ook daar sluiten we compromissen voor de goede zaak op lange termijn.”
Wat is een ‘compromis op lange termijn’?
“Nu accepteren dat je niet alles op de gewenste manier kunt doen. Om dat in de toekomst hopelijk wel te kunnen – denk bijvoorbeeld aan CO2-neutraal vervoer. Verder doen we nog steeds veel zelf – als het even kan op de fiets.”
Schets de toekomst eens – hoe zit Kromkommer er over vijf jaar uit?
“Het is natuurlijk belangrijk dat Kromkommer blijft bestaan, want zo kunnen we echt bouwen aan structurele oplossingen voor voedselverspilling. Daarom werken we planmatig, proberen ook op dat vlak niet te ‘verspillen’. Kijk, wij geloven gewoon sterk in onze oplossing voor het verspillingsprobleem. We zijn ons er niet altijd bewust van, maar we hebben allemaal een keuze. Een keuze bijvoorbeeld om een groente te gebruiken die misschien krom is, maar verder prima gegeten kan worden. Dat zou de wereld om ons heen zoveel mooier kunnen maken. En misschien zijn we over vijf jaar helemaal niet meer nodig, dat zou natuurlijk het mooiste zijn.”
Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Nog geen reactie — begin de discussie!