De Beste Stuurlui bespreken het wel en wee van Rotterdam vanaf de wal. Deze week: de haven gaat Ferrie Weeda aan het hart. Het doet hem dan ook pijn om te zien dat deze steeds verder van Rotterdam af komt te staan.
Mijn oma groeide op tussen de zeebonken, hoeren en sjaggeraars van het vooroorlogse Rotterdam. Het schattige ouwe teringwijf (want dat was ze) zou morgen 100 zijn geworden. Haar wieg stond op een verkrotte etage aan de Schiedamsedijk. Mijn overgrootvader was stoker op de grote vaart en mijn overgrootmoeder was viswijf.
Met haar ongepolijste karakter en omgangsvormen was oma voor mij het vleesgeworden rauwe Rotterdam van het interbellum. Zij woonde in een bouwval waar het wemelde van de wandluis, maar ze droeg wel bontjassen en lakschoenen waarmee ze trots langs de matrozen op straat paradeerde. Rotterdam was een stad waar haven, handel, media en vermaak innig met elkaar verweven waren. De hele wereld kwam er over de vloer, het was een centrum van internationaal verkeer. Het was volgens mij veel meer dan nu een wereldstad. Er waren zelfs meer buitenlanders – in ieder geval meer matrozen.
Sinds 2009 afficheert Rotterdam zich officieel als ‘World Port World City’, maar in de stad merk je niet dat je in een wereldhaven bent. Is Rotterdam dan wél een wereldstad? Volgens Hans Smits, die deze week afzwaait als directeur van het Havenbedrijf, in ieder geval niet: “Niet als het gaat om wonen, cultuur, recreatie, winkelen. Dan is er een verschil met steden als Londen en Hamburg. De stad zou ook meer havengerelateerde kantooractiviteiten moeten huisvesten.”
Afgelopen week werd bekend dat Carnival Corporation, ’s werelds grootste cruiserederij, een groot opleidingscentrum voor officieren en kapiteins gaat bouwen in…ALMERE. De eigenaar van onder andere de Holland America Line gaat er machinekamers en scheepsbruggen nabouwen, en de 5000 man cruisepersoneel die er jaarlijks zullen worden opgeleid krijgen een hotelcomplex met zwembad.
Waar was Hans Smits toen Carnival een locatie zocht? Ik wil matrozen in Rotterdam, net als mijn oma die had!
Deze opinie verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. De reacties op dit artikel worden volgende week maandag in Metro besproken.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Almere begint het centrum van Nederland te worden. Eerst het schaatsen in de Ice dome, en nu dus een matrozenschool. Jorritsma heeft een uitstekend functionerend netwerk!
En hoezo is Rdam geen wereldstad? Je kunt prima winkelen in de P.C. Hooftstraat in Rdam-Noord. Ze hebben een prachtig nieuw stedelijk museum in datzelfde Rdam-Noord opgeleverd onlangs. Rotterdam-West is de hoofdstad van het land. In Rdam-Zuid de Deltawerken. Goed wonen in Rdam-Wassenaar. En prachtige natuur in Rdam-Oost!
Geen hoeren, geen matrozen!
Klinkt inderdaad als een stevig gemiste kans.
Een mooie bevlogen oproep. Op hetzelfde moment ook een nostalgische fata morgana. De wereld veranderd. Het havenwerk veranderd. De vakbondsman die mijmert over vroeger heeft gelijkenissen met de Rotterdammer die zeelieden terug wil zien in de stad.
Rotterdam is geen wereldstad en het is tijd dat we ophouden met doen alsof “de grootste, de diepste, de hoogste, de meeste vierkante meters. Laten we accepteren dat Rotterdam Rotterdam is. Een winderige stad met beperkte aantrekkingskracht voor toeristen. Internationaal gezien in het rechter rijtje van de UEFA league.
Rotterdam de allermooiste rotstad die er is.