Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: De Museumnacht dreigt te worden onthoofd

De Beste Stuurvrouwe van deze week is Katinka Buters. Zij vreest dat de Rotterdamse Museumnacht onthoofd wordt nu het Boijmans en de Kunsthal niet mee willen doen. Wie staat er op?

De Beste Stuurlui - december 2013
De Beste Stuurlui

Twee van de belangrijkste musea van Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen en de Kunsthal, zullen dit jaar niet mee te doen aan de Museumnacht. De kosten voor beveiliging groeien de musea namelijk boven het hoofd. Een stormloop van 13.600 bezoekers kostte het Boijmans vorig jaar € 35.000, inclusief beveiliging. De Kunsthal was een kleine € 20.000 kwijt aan beveiliging en organisatiekosten. 
Hier staan geen enkele opbrengsten tegenover, die zijn namelijk allemaal voor de Stichting Museumnacht. Deelnemers kunnen een aanvraag doen voor beveiligingskosten, maar hier is een maximum van € 2.500 aan verbonden. Bij lange na niet kostendekkend dus. De Kunsthal heeft daarnaast met de heropening op 1 februari wellicht ook wel wat anders aan het hoofd, zeker wat betreft de beveiliging (doe die deur dicht).
Ieder jaar trekken duizenden mensen door de Rotterdamse musea en langs de speciale evenementen. Een nachtje uitgaan in de kunst, en niet te vergeten: het café. De Witte de Withstraat is deze nacht bijvoorbeeld een geweldige mengeling van kunst en cultureel bier. Door het happeningachtige karakter van de Museumnacht is beeldende kunst een avond lang niet langer het elitaire moeilijke kindje, dat alleen maar belastingcenten kost. De Rotterdamse Museumnacht trok vorig jaar 15.000 bezoekers, geen kattenpis.
Het museumbezoek is de afgelopen jaren fors toegenomen. Zou dit mede te danken zijn aan de Museumnacht? Wellicht komen in de slipstream van het evenement mensen naar het museum die anders nooit een voet over de drempel zouden zetten. Dit is ook de reden waarom de Stichting Museumnacht Rotterdam stelt dat musea mee zouden moeten doen: vanwege de laagdrempeligheid, de naamsbekendheid en een goed imago. Maar volgens het Boijmans doet de stichting helemaal geen onderzoek naar de resultaten van de nacht op langere termijn.
De vraag is nu of de Museumnacht wel overeind blijft als deze twee grote spelers afhaken. Het publiek zou het in grote getale kunnen laten afweten. Wie gaat er staan voor de Museumnacht? Hoe belangrijk vinden we dit evenement voor onze stad, voor de Rotterdammers? Kunnen er niet elders fondsen aangeboord worden om de nacht toch mogelijk te maken? Op Rotterdam.nl schrijft de gemeente: “We willen optimale voorwaarden scheppen voor de productie van kunst en cultuur, de toegankelijkheid ervan en voor het delen van informatie, kennis en middelen.” Wie staat er op? Gemeente? Kunstzaken? Sponsors? Roept u maar!
Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Vincent Cardinaal.

Al 6 reacties — discussieer mee!

  • Maar waar blijft die 15.000x€15 dan? Is dat weer zo’n stichting met een directeur die 2 ton verdient? Dan ben ik het ineens helemaal eens met de musea die niet mee willen doen.

    • In het artikel staat dat alle opbrengsten allemaal voor de Stichting Museumnacht zijn. Een kleine correctie hierop: alle opbrengsten worden aangewend ten behoeve van de Museumnacht zélf en publieksservices als vervoer, programmering en voorlichting. Bestuursleden krijgen geen vergoeding of salaris, de organisatie wordt gedaan door een team dat bestaat uit freelancers. Musea kunnen een aanvraag voor een bijdrage doen voor de programmering, maar het is voor een kleine non-profitorganisatie niet mogelijk om te ondersteunen in exploitatiekosten van deelnemers.

  • Overigens €35.000 aan kosten? Dat is bijna 6.000 per uur! Wat hebben ze dan in ’s hemelsnaam gedaan in dat museum? Daar kan je 60 advocaten voor in de beveiliging zetten

  • Dat is fraai. De stichting Museumnacht Rotterdam en Kunsthal/Boijmans hebben (financiële) mot en de gemeente zou het op mogen lossen?

    Reactie stichting museumnacht in Trouw

    “De kracht van ons programma zit niet in de grootte van de deelnemende musea. We hebben een mooi programma met een bijzonder thema. Natuurlijk is het jammer dat deze twee musea niet deelnemen, maar we hebben begrip voor hun situatie.”

  • Een vergelijkbare (haven)stad als Antwerpen heeft ook een Museumnacht, waar nog meer mensen op afkomen (30.000 de laatste keer) dan in Rotterdam. Je kunt dan onder meer het prachtige Museum aan de Stroom bezoeken. Absoluut een aanrader deze nacht, weet ik uit eigen ervaring.
    Kennelijk wordt bij onze Zuiderburen minder belang gehecht aan de kosten. Zijn die niet hoog of is de verrekening anders? De musea zijn in ieder geval tevreden. Want met de openstelling van musea in de avond en ’s nachts wordt een ander publiek bereikt.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De muur als politiek medium

    • Kunst en Cultuur

    Muurkunst maakt steden leesbaar, het vertelt je iets over de maatschappelijke thema’s die er spelen. Het is het meest laagdrempelige canvas waar kinderen en jongeren zich op kunnen uitdrukken. In deze Talk of the Town zingt Siebe Thissen een lofzang op street art, murals en graffiti.

  • Door het Arab Film Festival en de aardbeving in Marokko besefte ik: mijn moeder is een Atlasleeuwin

    • Kunst en Cultuur

    De aardbeving in Marokko heeft ook impact op de familie van Amal Akbour. Haar zeventigjarige moeder wil ter plekke gaan helpen. Het doet Akbour denken aan de vrijgevochten vrouwen die ze op het witte doek tijdens het Arab Film Festival zag.

  • De Tweede Wereldoorlog maakte vooral joodse kunstenaars onzichtbaar in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In deze Talk of the Town sprak Siebe Thissen met kunsthistoricus Sandra Smets over haar nieuwe boek De vuurvogelgeneratie. Kunstenaars in een verwoeste stad. Over hoe het Boymans tijdens de bezettingsjaren steeds verder verstrikt raakte in het web van nazipropaganda en hoe joodse kunstenaars in de vergetelheid raakten.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam