Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Lofzang op de Rotterdamse nutteloosheid

Onze Alex Furtado steekt als De Beste Stuurman van deze week een lofzang af op ogenschijnlijk nutteloze daden aan de Coolsingel. Een roeptoeterende megafoonman en een witgepenist standbeeld? Prachtig!
 

De Beste Stuurlui - december 2013
De Beste Stuurlui

De Trouw heeft sinds afgelopen week een rubriek over nutteloze kennis. Filosoof Coen Simon in het inleidend stuk: ‘’Mensen snakken soms naar nutteloosheid om even te ontsnappen aan de gecontroleerdheid van de samenleving.’’
Rotterdam is rijk aan publieke kunstwerken die kunnen aanvoelen als nutteloos. Afgelopen december kwam ik bij Rotterdam Late Night in de WORM in aanraking met Wim Konings. Hij verrichte dagelijks (in 2014 enkel nog op woensdagen) een handeling die gezien zou kunnen worden als nutteloos. Tegenover het voormalig postkantoor op de Coolsingel schreeuwt hij om klokslag twaalf uur ‘s middags de woorden: “It’s never too late to say sorry!” over de Coolsingel. Hij schreeuwt ze door een zilveren megafoon die er normaal in een vitrine maar wat bijligt. Met de zin spreekt hij het geweten aan van toevallig passerende voetgangers. Het project zou maar een jaar duren, maar gaat inmiddels zijn derde jaar in.
Even verderop op de Coolsingel staat tegenover het voormalig ABN Amro-gebouw het standbeeld van Monsieur Jacques. Het is de verbeelding van de zelfvoldane burgerman. Terwijl alles om hem heen verandert, staat hij sinds de jaren vijftig op vrijwel dezelfde plek nadrukkelijk om zich heen te kijken en niets te doen: de borst vooruit, de neus omhoog, de hoed in de handen op de rug. Je zou ook over de verbeelding van de Rotterdammer kunnen spreken. Op de cover van het boek ‘Graffiti in Rotterdam’ kwam ik Monsieur Jacques laatst tegen, voorzien van een witgespoten piemel.
Zowel de uitroep van Konings als de witgespoten penis van Monsieur Jacques lijken een nutteloze (lees: niet  functionele) daad in de buitenruimte. Maar ze kunnen je wel even doen twijfelen, denken of lachen. Je kunt ze zien als een door een megafoon schreeuwende gek en een onbezonnen graffitispuiter. Of je geeft er je eigen invulling aan en laat je even door van je voetstuk brengen. Ik kies voor het laatste. Ik geniet ervan.

Al 2 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Kom naar de EUR Sustainability Summit 2024 op 16 en 17 mei aan de Erasmus Universiteit! Laten we samen nadenken over de rol van universiteiten in het bevorderen van een rechtvaardige en duurzame samenleving. We zullen ook een beweging voor samenwerking binnen de Nederlandse academische gemeenschap aanmoedigen.

    Venue: Erasmus Woudestein Campus
    Datum:
  • TMC Holanda is op zoek naar hét zangtalent van Nederland. En jij kan hierbij zijn! 

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • Uurtje Kunst is de maandelijkse gratis kunstlezing van Bibliotheek Rotterdam. Kunstkenner en cultuurhistoricus Hoo Man Chan geeft je telkens weer een nieuw verdiepend inzicht in een kunstwerk of kunstenaar. Deze maand: Ossop Zadkine.

    Venue: Centrale Bibliotheek Rotterdam
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij op zoek naar een uitdagende functie met veel verantwoordelijkheid? Heb je ervaring met maatschappelijke en culturele projecten en ben je in staat om zelfstandig te werken terwijl je het overzicht en structuur behoudt? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  • Investeer jij binnenkort in de toekomst van de volgende generaties door betaalbare woningen te ontwikkelen in Rotterdam? 

  • Gefascineerd door popcultuur en de belevingswereld van de millennial creëren we universums waar verschillende genres en disciplines elkaar kruisen en een nieuwe zintuiglijke ervaring vormen: musicals over het einde van de wereld, meditatieve opera’s, eco-feministische punkbands, onnavolgbare radiokunst en monumenten voor een verdrinkende stad. We zijn verslaafd aan ons publiek en zingen, aan de vooravond van de apocalyps, de longen uit ons lijf in een poging een alternatieve timeline te unlocken.

  • Bekijk alle vacatures