Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In de vijfde aflevering spreekt Anneke Kortleve met Ingrid Sloots van BeautyBookers.
Ingrid Sloots was het zat om naar haar kapper en nagelstylist te bellen. Ze besloot haar goede baan op te zeggen bij Unilever, waarna ze zelf een bedrijf opstartte voor het online boeken van salons. Zij en haar compagnon, Edward Granville – inderdaad een man – geloven heilig in het platform. En niet alleen zij, want Ingrid rijdt voor een half jaar rond in een chique BMW. Gewonnen bij de Marie Claire Starters Award. De jury destijds: “Dit is zo’n product waarvan je zou willen dat het al bestond.” Alleen de salons zelf kwamen een beetje moeizaam op gang. Ingrid: “Probeer mensen met een papieren agenda waar ze al jaren mee werken maar eens te overtuigen dat ze het online zouden moeten doen.”
Waarom heten jullie BeautyBookers?
“We hebben bewust gekozen om met onze naam dicht bij het product te blijven, zodat iedereen het gewoon snapt. We waren eerst gestart met SalonBooker. Na drie weken kregen we een brief van een bedrijf uit Amerika, dat duidelijk liet merken dat zij de houder waren van deze merknaam in Europa. Dan krab je even achter de oren. Wat nu? We besloten een andere naam te kiezen. ‘Beautybooker’ was al van een andere domeinnaamhouder, dus kozen we voor een extra S. Ik schrik altijd als ik hoor wat voor starterskosten mensen daarin al maken, het overnemen van een domeinnaam. Dat loopt soms in de duizenden euro’s, en dan moet je nog beginnen. ”
Wat doen jullie?
Ons bedrijf is tweeledig. Aan de ene kant is het een platform voor salonbezoekers, die op deze manier een nieuwe salon kunnen vinden en meteen een afspraak kunnen maken. Ook kunnen ze de salons beoordelen door er reviews over te schrijven. Anderzijds hebben we de salons als klant. Voor hen zijn er losse tools voor online marketing of het maken van online afspraken, en volledige pakketen die een website kunnen vervangen of aanvullen.
Ingrid werkt samen met Edward Granville. Hij is de ontwikkelaar van het online platform. Het design van BeautyBookers is strak, met foto’s van chique dames en roze letters. Het logo is speels, met vrouwen, een laptop, een roze tas en dito schoenen. Edward blijkt hier in beide gevallen verantwoordelijk voor. “Veel mensen denken dat ik achter het uiterlijk van de website zit, maar al het roze komt van hem. Hij was zo trots op zijn keuze voor honeysuckle pink, onze huiskleur.”
Had hij dit ook voor garages kunnen doen?
Ingrid lacht. “Misschien wel. Het gaat er hem om dat het een servicemarkt is. Hij heeft een goed marketinggevoel, hij kan zich verplaatsen in een doelgroep.”
En waarom wilde jij dit gaan doen?
“Ik dacht, daar zit gewoon een markt in, dat kan niet anders. Je wilt een afspraak maken bij je kapper, maar je vergeet elke keer te bellen, of de kapper is in gesprek. Vervolgens loop je twee weken met een uitgegroeid kapsel omdat je de afspraak te laat hebt gemaakt. Als iedereen dat een paar keer per jaar heeft, dan gaat iedereen een keertje minder naar de kapper. Opgetelt mist de salon daardoor veel inkomsten.”
Je kunt je haast niet voorstellen dat Ingrid wel eens rondloopt met een uitgegroeid kapsel. Haar haar glanst, haar uiterlijk is verzorgd. Maar ze is wel stoer.
Hoe Rotterdams ben je?
De site is landelijk, maar het bedrijf voelt Rotterdams. Rotterdam is mijn pilot city. Logistiek is dat natuurlijk het handigst, want ik woon hier. Daarnaast is de stad representatief voor de rest van het land, zeker wat betreft het aantal salons en de variatie daarin. Maar meer nog: we voelen ons verbonden met de groep ondernemers hier. We zijn met zoveel trots aan het bouwen aan het ondernemersklimaat in Rotterdam. Er gebeurt hier zoveel. Ik ben best wel trots dat ik onderdeel uitmaak van die beweging. Van een afstand bezie ik steden als Amsterdam en Utrecht, daar is bijna alles al gesetteld. Het is er veel rustiger dan hier. Hier heb ik het gevoel dat er meer gebeurt, dat er meer mogelijkheden zijn. Ook bij de gemeente, ik heb het gevoel dat ze werkelijk enthousiast worden van nieuwe ideeën.
Wat is jullie strategie?
“We zijn meer in beweging dan we vooraf hadden gedacht. Soms zeggen oude klanten: ‘Maar jullie waren toch dit?’ Dan zeg ik: ‘Oh ja, maar ondertussen hebben we er heel veel waarde aan toegevoegd en een nog betere oplossing voor salons gerealiseerd. Het concept wat we nu hebben: dat werkt. We merken dat onze salons onze ambassadeurs worden. Die promoten ons, omdat ze tevreden zijn. Daardoor komen steeds meer ondernemers bij ons terecht.”
Wat was je slimste zet tot nu toe?
“Meedoen met een ondernemersweekend voor ik ging starten. Daar heb ik geleerd om heel veel met mijn klanten te gaan praten. Lean starten dus. Bij mijn vorige baan had ik allang zestig kantjes businessplan, om er daarna achter te komen dat het niet werkt.”
“Bij een ander ondernemersweekend heb ik Edward ontmoet. Hij was op zoek naar een concreet IT-project. We merkten dat we goed konden sparren over concepten. Na dat weekend hebben we verder gepraat. Toen was het van: ‘Ik heb een idee. Wil je meerennen?’ Nu werken we al twee jaar samen.”
Wat is je grootste fout?
“We dachten: dit idee is geweldig. Hier kunnen ze niet omheen. Nou, daar hebben we ons in vergist. Consumenten willen wel, die willen alles online en overzichtelijk. Maar de salons, die wezen ons af. Dan loop je, poef, tegen een muur. In deze markt hebben veel ondernemers nog een groot boek, waarin ze dingen opschrijven en weer doorkrassen. Ik heb zelfs kasten gezien vol met wel duizend klantenkaarten. Als lid van een nieuwe generatie denk ik: wat moet je er mee, waarom doe je het zo? Maar de ondernemer heeft zijn maniertjes, die doet dat al jaren zo. Probeer hem dan maar te overtuigen dat hij het op een andere manier zou kunnen doen om zo meer service te kunnen bieden.”
Dat frustreert?
“Soms wel ja. Zelfs jonge mensen met een beautysalon zijn voornamelijk opgeleid om mensen heel mooi te maken, maar niet om te ondernemen, om ergens in te stappen. Veel vinden het ook eng, ze houden het liever bij het oude. Je wilt zo graag dat ze het inzien: ‘Let nou op, je kan nog zoveel meer als je je online gaat begeven.’ We hebben er veel van geleerd. Zo lijkt de technische kant die salons moeten gebruiken veel op een socialmedia-website. Niet zo’n MS/DOS-achtig programma, maar lekker visueel. Dat snapt iedereen wel.”
En wat wordt de volgende stap?
“We gaan nu dit concept uitbouwen. Het is zo makkelijk om te blijven bewegen naar nieuwe concepten. Je kan niet telkens zeggen: ‘Oh we zijn nog steeds aan het testen.’ Op een gegeven moment moet het gewoon geld opleveren. Anders is het geen bedrijf, maar een hobby.”
En over vijf jaar?
Ingrid lacht. “Over vijf jaar denk ik dat Edward en ik zeggen: “Waar zijn we nu weer uitgekomen? We hadden van alles verwacht, maar niet dit.”
Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Nog geen reactie — begin de discussie!