Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In de zesde aflevering spreekt Vincent Cardinaal met Jimmy Karaaslan van de luxe modezaak Misura Sartoria.
Wie goed gekleed binnenvalt, staat direct met 1-0 voor. Bij de hofbogen wordt dat sinds kort letterlijk genomen. Helemaal op de kop van het tracé zit Misura Sartoria. Luxe kleding, als het moet geheel op maat gemaakt. Het interieur spreekt boekdelen – fel verlicht, strak, met gepaste luxe. De klant die hier binnenstapt wordt direct naar een grote witte tafel geleidt, orgelpunt van de onderneming. Daar wordt goede espresso gedronken. En vooral: gesproken, zo lang als maar nodig is. Dit is een onderneming waar kwaliteit en aandacht niet onderhandelbaar zijn. Een gesprek met oprichter Jimmy Karaaslan, telg uit een Turkse kleermakersfamilie.
Misura Sartoria is een opvallende naam. Wat is de betekenis?
“Het is Italiaans en betekent ‘atelier voor maatwerk’. In Italië is het een begrip – het staat voor de hoogste kwaliteit maatkleding. Dat is wat wij willen uitstralen. We doen dat in alle lagen van de onderneming. Neem de website – geen gelikte totaalplaatjes, maar knopen, garen, pasvormen. Wij nemen ieder detail serieus, en vervaardigen een kledingstuk dat zo veel mogelijk gevormd is naar de persoonlijkheid van de klant.”
Jullie maken dus maatkleding?
“Voor het merendeel wel. Verder leveren we ook ready to wear. Met dat laatste bedoelen we geen confectie, maar door ons bij voorbaat samengestelde waar. Klanten kunnen die direct meenemen. Dat vormt 30% van de omzet, de rest is maatwerk.”
Hoe zou jij maatwerk in één woord definiëren?
“Met aandacht. Dat is van doorslaggevend belang. Zo selecteer ik ook mijn medewerkers. Die moeten al over een goede basis beschikken – normen en waarden, geen show opvoeren. Dan train ik ze: zo adviseer je, zo zet je een kop koffie, zo geef je een hand. Hoe je met mensen omgaat, dat is de sleutel. Daar gaat veel tijd in zitten. De gemiddelde klant is hier anderhalf uur binnen, per bezoek.”
Hoe Rotterdams is Misura Sartoria?
“Ik ben zelf een Rotterdammer, en daarom geloof ik ook in deze locatie. Iemand uit Den Haag zal het hier waarschijnlijk kil vinden. Ik zie hier ook de echte Rotterdammer terug – die komt zijn kopje koffie drinken, en sinds oktober bij ons zijn maatkleding kopen.
Het afzetgebied van Misura Sartoria is echter wel landelijk. Ik ben in 2012 met deze onderneming begonnen, toen ik een eerste vestiging in Amersfoort opende, pal langs de A1. Ik zit daar inpandig bij een Mercedesdealer: zo vang ik direct twee vliegen in één klap.”
Hoe bedoel je dat?
“Wie daar een wagen koopt, wordt direct naar ons doorverwezen. Die krijgt een maatpak bij een nieuwe auto. Ik doe meer van zulke incentive-deals. Het zijn hoogwaardige cadeautjes. Hotelketen Apollo adverteert langs de rijkswegen – ‘vergaderruimte boeken, maatpak uitzoeken’. Dat werkt als een trein.
Ik vestig me op plekken die maximaal drie stoplichten van de snelweg zitten. Mensen moeten bij ons goed en als het even kan gratis kunnen parkeren voor de deur. Dat is van doorslaggevend belang. Samen met de aandacht is dat marketing van onschatbare waarde. Het slaat aan bij onze klanten. Kwaliteitszaken verdwijnen niet voor niets uit de stadscentra: de parkeertarieven zijn totaal doorgeslagen.”
Het lijkt jullie voor de wind te gaan. Wat is de slimste zet tot dusver geweest?
“Ik ben een Turkse ondernemer, die Italiaanse maatpakken is gaan verkopen in het pand van een Duitse autoverkoper. Tijdens de crisis, haha! Wat ik daarmee bedoel: ik heb echt mijn eigen pad gevolgd. Ik ben zo dicht mogelijk gaan zitten op de plek waar mijn klanten komen. Heb niets aan het toeval overgelaten. Weer die aandacht voor detail dus.”
En de keerzijde daarvan? Een grote fout?
“Poeh…Ik denk dat de keerzijde van onze werkwijze de volgende is: wie vertrouwen geeft, krijgt dat niet altijd terug. Ik heb geïnvesteerd in mensen en klanten die uiteindelijk alleen zaken kwamen halen, en niets kwamen brengen.”
Ben je op deze locatie tegen verdere frustraties aangelopen?
“Kijk maar om je heen! Al maanden ligt het hier rondom de Mini Mall opgebroken. Klanten kunnen niet parkeren, de opening was middenin het zand. En dadelijk kunnen we mensen tien dagen lang niet door de voordeur binnenlaten! Voor een zaak die zoveel tijd stopt in een mooie ontvangst is dat funest. En het ergste: Havensteder, de verhuurder, heeft niets aangekondigd! We tekenden het contract in het voorjaar van 2013 en pal daarna ging de schop in de grond. Ook tijdens de feestdagen. Voor luxe kleding de belangrijkste tijd van het jaar.
Dat is ook wat ik met het halen en brengen van zaken bedoelde. Kom je afspraken na! Léver je product, op tijd. Zo heb je een voorsprong op de concurrentie en bouw je een naam op. Het is crisis. Ik verbaas me dat bedrijven of corporaties zich dit soort laksheid denken te kunnen veroorloven.”
Hoe ziet de toekomst eruit?
“Over vijf jaar, wil ik vijf vestigingen hebben: verspreid over het land. Nijmegen, Amstelveen, Eindhoven: dat zijn plaatsen waar we al in gesprek zijn. Ook is het een missie om waardevolle kleding aan de man te brengen. Het kan zo’n verschil maken.
En op korte termijn gaan we een Rotterdamse voetbalclub kleden. Ik mag alleen nog niet zeggen welke.”
Profclub of amateur?
“Prof. Dus als je gaat raden: kans van één op drie, haha!”
Allerlaatste vraag, nu ik hier toch zit: kleedt de Rotterdammer zich een beetje goed?
“Eh…ik denk dat er ruimte is voor verbetering. De Rotterdammer kleedt zich praktisch, zonder al te veel poespas. Dat is prima. Maar ik zie zo vaak een verkeerde broeklengte. Ik schat bij 70% van de Nederlandse man. In hun comfortzone is al zoveel winst te betalen, gewoon door op details te letten. Het is me geen doorn in het oog, maar er is zeker werk aan de winkel!”
Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Nog geen reactie — begin de discussie!