Ga naar de inhoud

Prikkende ledschermen

Op dit moment wordt hard gewerkt om het stationsgebied om te toveren tot rode loper van de Rotterdamse binnenstad. Onderweg van trein naar stad wordt de aandacht echter afgeleid door drie grote billboards. Is dit wenselijk op een plek die met alle macht wordt opgeknapt om de bezoeker te verwelkomen in de stad? 

Scherm Centraal Station
Scherm Centraal Station

In het nieuwe centraal station bevinden zich in de hal twee schermen: één voor reclame en eentje waarop de komende tien jaar promotie wordt gemaakt voor de haven. Buiten stuit de bezoeker vervolgens op een gebouwbreed reclamebord op het Weenapoint. Wat is de invloed van deze schermen op de openbare ruimte?
Bij de hoofduitgang van het nieuwe station loopt de treinganger over de rode loper de stad in. De vloer van rood natuursteen uit de stationshal zal worden doorgetrokken tot in het centrum van de stad. Zodoende worden station en stad met elkaar verbonden. Een mooie vondst en goede uitwerking van West 8. Het is nog een beetje zoeken welke kant de bezoeker op moet, maar in ieder geval de binnenstad in. Rechtsaf, de Kruiskade of de Nieuwe Binnenweg op, of linksaf naar het Schouwburgplein en de Lijnbaan.

Rode loper van de stad

De stationshal en het Kruisplein functioneren hier samen als de entree tot de stad. Het belangrijkste criterium bij het ontwerp van deze ruimte zou moeten zijn dat dit een gastvrije ruimte is, waarin de bezoeker zich aangetrokken voelt tot de stad. Deze gastvrijheid wordt in grote mate bepaald door de kwaliteit van de publieke ruimte. Deze buitenruimte moet dan ook nauwkeurig vormgegeven worden. Een vormgeving die verschillende mensen verwelkomt, die zowel jongeren als ouderen, hiphoppers of yuppen de mogelijkheid geeft zich de plek voor een bepaalde periode toe te eigenen. Het is de vraag of de billboards langs de rode loper bijdragen aan zo’n kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte.
In volgorde van aankomst vanuit de trein tot aan een wandeling over de Kruiskade ziet de bezoeker eerst de twee schermen in de hal van het Centraal Station. Het is een majestueuze hal waar de blik van de slenteraar meteen op de schermen valt. Deze hangen hoog aan de linker- en rechterwand van de entree.

Blik valt op schermen

Het billboard aan de linker kant kant is een veertig meter lang scherm dat een drie minuten durende film vertoont over de haven. Het standaard reclamebillboard aan de rechter zijde is opgenomen in een glazen wand. Zoals een televisiescherm in een kroeg de aandacht afleidt van het gesprek, zo leiden deze billboards de aandacht af van het moment van aankomst en vertrek. Bovendien ontkrachten ze het ruimtelijke gebaar van de centrale hal. De blik van de bezoeker wordt niet richting de stad gestuurd, maar overgenomen door het bewegende beeld.
Op de achtergrond is hier de beweging van het billboard aan de Weenapoint al zichtbaar. Komend uit het station zou de bezoeker zich op een chique singel moeten wanen en een eerste indruk moeten krijgen van de plek van aankomst. In plaats daarvan zal wederom vooral het bewegend beeld opvallen. Ook vanaf de andere kant zijn de schermen een storende factor. Komend vanaf de Westersingel is de hergebruikte klok aan de glazen stationsgevel niet meer te lezen, omdat één van de schermen in de hal er doorheen schijnt.
Kwalijk is bovendien de ruimtelijke samenhang tussen de billboards. Een overdaad aan billboards kan werken als ruimtelijke strategie en zelfs een zekere schoonheid bezitten, zoals in Londen op Piccadilly Circus. Maar de willekeurige plaatsing van deze drie schermen heeft dit effect niet.

De stad op ooghoogte

Uiteraard zijn er commerciële belangen in het spel. Een reclameplaats op een goed bezochte plek levert veel geld op. Daar zijn plekken als de Koopgoot of het Stadhuisplein geschikter voor. Deze locaties richten zich immers op consumptie.
Ongelukkigerwijs hebben het Havenbedrijf (in overheidshanden) en de gemeente Rotterdam bemoeienis met de schermen: het Havenbedrijf met de film over de haven in de hal en bij het scherm op het Weenapoint is de gemeente betrokken. Op die manier, zo kun je stellen, zorgt de overheid er zelf voor dat commerciële belangen worden gesteld boven het collectieve belang van de ruimtelijke kwaliteit. Want een openbare ruimte gedomineerd door schreeuwerige reclame is niet uitnodigend. De gastvrijheid van de stad wordt bepaald door de kwaliteit van de openbare ruimte. Specifiek de reclameschermen voorkomen dat bezoekers een relatie aangaan met hun directe omgeving.  Ze leiden de aandacht af van dat wat het belangrijkst zou moeten zijn: het leven van de stad zelf. De stad op ooghoogte die we juist proberen te veroveren op de wolkenkrabbers.
 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vanwege het periodiek aftreden van een van de leden, zoekt Live@BIRD per januari 2025 een nieuw lid voor de Raad van Toezicht.

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Bekijk alle vacatures