Ga naar de inhoud

Sport en Zuid: Rotterdam op het IFFR

Het filmfestival is in volle gang en zelfs al weer bijna afgelopen. De stad bruist, maar hoe zit het eigenlijk met de stad als onderdeel van het programma? Kim Hoefnagels ging de afgelopen week op zoek naar de ‘Rotterdamfactor’.
Twee documentaires
Tijdens het IFFR wordt Rotterdam cinematografisch vertegenwoordigd door twee documentaires: The Other Side of the Heart is White en Zombie: The Resurrection of Tim Zom. De één portretteert vier fanatieke Feyenoordsupporters, de ander professioneel skateboarder Tim Zom. Afgaande op deze twee voorbeelden spreekt vooral de ongepolijste kant van de stad filmmakers tot de verbeelding. De gemene deler ligt voor de hand: sport en Rotterdam Zuid. Daarin lijkt dus de aantrekkingskracht te schuilen van Rotterdam op filmmakers, tenminste, als je afgaat op het aanbod van het huidige festival.
De Feyenoorddocumentaire werd gemaakt door Leonardo Pansier, zelf een voormalig lid van de harde kern. Het portret dat hij schetst gaat vergezeld van bijzonder geschoten beelden van stadion, stad en haven. De verhalen zelf lijken evenwel universeel te zijn. Iedereen kan van Feyenoord houden.

The Other Side of the Heart is White
The Other Side of the Heart is White

Onhandelbaar straatjochie
In Zombie: The Resurrection of Tim Zom blijft de stad op de achtergrond. Rotterdam is wel aanwezig, maar slechts door de ogen van een jonge skateboarder wiens blikveld is beperkt tot objecten die in aanmerking komen om over en op te skaten. Bankjes, stoepranden en trapleuningen. De onverzettelijke stadspassanten lijken niet bepaald onder de indruk te zijn van zijn skateboardtrucs.
De gruizige beelden, gemaakt met een simpele videocamera, waren aanvankelijk niet bedoeld voor het witte doek. De documentaire werd gemaakt door de Amsterdamse reclamemaker Billy Pols, in co-productie met BNN. Naast Rotterdam zien we ook beelden van Tim in Los Angeles. Van zonovergoten boulevards tot verlaten parkeerplaatsen; hier is alles fraai uitgelicht en gefilmd met een getraind oog voor compositie. De twee perspectieven vertegenwoordigen het leven van Tim Zom. Enerzijds zijn rauwe verleden in Rotterdam Zuid, anderzijds zijn blinkende American Dream. Het past bij het verhaal van een onhandelbaar straatjochie dat uitgroeit tot een internationale beroemdheid in de skateboardwereld.
Zombie: The resurrection of Tim Zom
Zombie: The resurrection of Tim Zom

De films van Pansier en Pols stellen Rotterdam niet mooier voor dan het is. Rotterdam is rauw, soms grauw en haar bewoners schelden en tieren als ze iets niet zint, maar het is ook de bakermat van een sterk saamhorigheidsgevoel, liefde en passie.
Geen Mediafonds, geen aanbod
Toch lijkt het geen toeval dat deze twee Rotterdamse producties qua onderwerpkeuze overeenkomen. Anders dan voorgaande jaren ontbreekt een speciaal Rotterdams filmprogramma in het blokkenschema van het IFFR. Het festival lijkt daarom aangaande stad resoluut de kaart van het grote stadseffect te hebben getrokken. De rauwe documentaires vertegenwoordigen in ieder geval het grootstedelijke deel waar Rotterdam zijn imago deels aan te danken heeft.
De reden dat er geen constructiever Rotterdams onderdeel in het programma is opgenomen is simpel. Door het opheffen van het Rotterdam Mediafonds is er nauwelijks aanbod meer. Een Rotterdamse filmprofessional, die anoniem wenst te blijven: ‘Het opheffen van het Mediafonds is een ramp voor de filmsector van deze stad. Alle goede zaken die het heeft opgeleverd, zijn in één klap weg. Veel bureaus hebben hun biezen gepakt, richting Amsterdam. Het aantal producties dat hier wordt gedraaid is ernstig gekelderd. Ik overweeg zelf ook te vertrekken. Ik mis ook een beetje een rol van het IFFR in dit verhaal, hoor’. Het festival laat in een reactie weten dat het slechts een platform kan bieden als filmfestival. Voor hen is het eenvoudig: geen aanbod, betekent geen programmaonderdeel.
Mooie uitzonderingen
Voor wie bovenstaande leest is het misschien geen verrassing dat het festival én de filmsector het steeds meer in (opportunistische) samenwerkingsverbanden zoekt. Zo werd er op de eerste donderdagavond van het huidige festival een avond verzorgd in samenwerking met tijdschrift Gers!. Op dit ‘Gers! meets IFFR’-evenement ging de documentaire over Tim Zom in première en was er stand-up comedy. Ook werden een aantal prominente Rotterdammers geïnterviewd, zoals Ted Langenbach. De avond stond daarmee niet zozeer in het teken van de cinema, maar van de lancering van het nieuwe nummer van Gers!. Al presenteerde het tijdschrift wel een zelf gemaakte clip waarin de liefde voor de stad werd betuigd. Deze ging niet snel daarna viral op de Rotterdamse flank van de social media.
Het positieve van deze ontwikkeling is mogelijk dat de huidige benadering meer met de stad te maken heeft, dan met het filmfestival. Een programma als Kort Rotterdam (van het Mediafonds) bewoog zich tussen de kaders van de filmsector. De uitgesproken onderwerpen van de besproken docu’s én de avond van Gers! trekken in ieder geval een breder publiek dan de arthousebezoekers die het IFFR doorgaans als eerste warm weet te krijgen. Het sluit aan bij wat festivaldirecteur ad interim Mart Dominicus eerder aangaf: ‘Wij willen de stad omarmen, zoals de stad het festival omarmt’. Van een structurele tactiek wil hij niet spreken, maar: ‘dit zijn mooie uitzonderingen’.
The Other Side of the Heart is White draait vanaf 12 februari exclusief in Pathe de Kuip.
Zombie: The Resurrection of Tim Zom is later dit jaar te zien op televisie, bij omroep BNN.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Heeft Rotterdam straks nog wel een kunstacademie? Toekomst WdKA onzeker door fusieplannen

    • Kunst en Cultuur

    Hogeschool Rotterdam heeft reorganisatieplannen. Onderdeel daarvan is een mogelijke fusie tussen de Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie en Informatietechnologie. Daarmee verliest de kunstacademie mogelijk haar naam, zelfstandige positie en medewerkers.

  • Grote culturele instellingen zwijgen over de genocide in Gaza 

    • Kunst en Cultuur

    Na meer dan twee jaar oorlog wordt er gesproken over een mogelijke wapenstilstand in Gaza. Terwijl meer dan 2000 kunstenaars oproepen tot een culturele boycot van Israël houden de grote spelers in Rotterdam hun lippen stijf op elkaar. Een stilte die steeds zwaarder begint te wegen.

  • Het succesverhaal van het Rotterdams Wijktheater

    • Kunst en Cultuur

    Het Rotterdams Wijktheater weet bewoners die normaal niks met theater hebben, toch te bereiken. Sterker nog: het krijgt bewoners zelfs op de planken om in een voorstelling te spelen over hun eigen verhaal. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Tijdens het levende essay op donderdagavond 13 november, 19.30 uur onderzoeken we, samen met het publiek en verhalenverteller de kracht van het verhaal in al haar facetten. Schrijf je mee?

    Venue: De Fruitvis
    Datum:
  • On December 10, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architecture studio to the stage in Rotterdam: Johansen Skovsted Arkitekter (DK). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam