Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Teleurstelling aan de Wijnhaven

Iedere vrijdag helpen de Beste Stuurlui je de vrijmibo en daarna het weekend in. Stuurman De Bruijn windt zich met zijn gebruikelijke passie op over Dock21, het nieuwe gebouw in de Wijnhaven.

DBS februari
DBS februari

Aan de Wijnhaven, pal naast woontoren The Red Apple, verrijst momenteel Dock21. In dit pand komen het IBIS hotel Rotterdam en 21 appartementen. Het ontwerp is van ontwerpbureau KCAP, dat ook buurman The Red Apple heeft ontworpen. De impressies laten een simpel blok zien. Helaas.
Wat de Wijnhaven als belangrijke schakel tussen Oude Haven en Witte de Withkwartier volgens mij juist nodig heeft, is bebouwing met allure.
Nu het gebouw uit de steigers komt blijkt het niet alleen een simpel ontwerp te zijn, maar de gevel is ook nog gemaakt van ogenschijnlijk goedkoop plaatmateriaal, vastgezet met schroeven met noppen erop. Het doet denken aan de trespa-beplating in de jaren van de stadsvernieuwing. Toen kwam deprimerende sociale woningbouw in de plaats van vaak slecht gebouwde, maar charmante vooroorlogse panden. Het wordt ook wel de stadsvernieling genoemd.
Alle vlotte marketing ten spijt, rommel verkoopt niet. De verkoop van deze op het noorden georiënteerde appartementen loopt voor geen meter. Afgaande op de informatie op de verkoopsite is alles nog beschikbaar. Niet zo vreemd. De ongunstige oriëntatie met balkons op het noorden moet je linksom om rechtsom compenseren met andere kwaliteiten. Dat wordt met de uitstraling van het pand in ieder geval niet gedaan.
Dit is wat mij betreft een project waar de architect zich, samen met zijn opdrachtgever, diep voor moet schamen. Hoe kan het dat KCAP, een gerenommeerd bureau met een indrukwekkend portfolio, hiermee op de proppen is gekomen? Waar is het misgegaan en waarom? En hoe kan het dat dit door de gemeentelijke molen is gekomen? Wie heeft er zitten slapen? Als Rotterdammers mogen we er ondertussen nog jarenlang tegenaan kijken. En met ons de groeiende groep toeristen die dagelijks de Wijnhaven passeert als onderdeel van het Rondje Rotterdam.

Al 10 reacties — discussieer mee!

  • Je mening is helemaal voorstelbaar TdB, maar de ervaring leert nu eenmaal dat bouwers en betrokkenen in zo’n project nog wel eens genegen zijn om naar de portemonnaie te kijken. Leuk baksteentje maakt de boel al snel tonnen duurder, tierelantijntjes idem dito.

    Ik ken eerlijk gezegd geen architect die niet ooit uit frustratie over geld en bezuinigingen kwaad uit een bouwvergadering is weggelopen. Schoonheid (welstand) is slechts een criterium onder vele andere.

    Dat de boel nog niet verkocht is, is m.i. trouwens niet per se te wijten aan de vormgeving. Ik begreep dat veel appartementen elders in de stad ook lastig verkopen. In het AD van deze week las ik dat de markthal internationale pluimen kreeg maar dat de verkoop daar ook lastig gaat.

    Wen er maar aan want het wordt nog veel erger. Er gaat steeds minder geld in de bouw om. Banken draaien de kraan dicht. Dat gaat zeker ten koste van de kwaliteit.

  • Op zich is de gevel nu nog niet zo heel lelijk. Dit zal over een jaar of 8 wel anders zijn. Ik vind het vooral jammer dat er bij de materiaalkeuze voor een gebouw niet naar onderhoud en naar de toekomst wordt gekeken.

  • Ik vind het vooral onvoorstelbaar dat je hier als architect voor in durft te staan. Dit moet je toch niet willen? Lijkt me ook niet dat je dit als architect met trots in je portfolio zet. Waar is dan je geweten en verantwoordelijkheid als architect? Als schepper van je ontwerp.

    Vooral de bevestiging van deze gevelelementen vind ik onbegrijpelijk. Jaren ’80 punaisebouw van de stadsvernieling. Dat nooit meer, zou je toch denken. Schokkend genoeg blijkt het dus nog steeds mogelijk en niemand die aan de handrem trekt… Deze manier van bevestigen van gevelplaten mag van mij zo verboden worden. Je zou toch hopen dat de welstandscommissie de macht zou hebben om dit soort gevels en vooral deze manier van bevestigen tegen te houden.

    Verder prima om hier nu al een artikel over te schrijven: deze delen van de gevel zijn af (jammer genoeg…) en daar gaat niets meer aan veranderen. Ook zitten deze niet slechts aan de achterkant, maar ook aan de zijkant en zelfs een stuk van de voorgevel. Hoe goed de “mandjesgevel” ook wordt, dat kan op geen enkele manier deze misdaad tegen de architectuur goedpraten. Rotterdam dient een kwaliteitsslag te maken en dat bereik je niet met het toestaan van dit soort kwaliteitsloze gevels anno 2014…

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures