Ga naar de inhoud

De Rotterdamse VVD staat in zijn hemd

De VVD Rotterdam heeft het ontwerp van een campagne T-shirt gejat van tekstbureau Mwah. Ze draaiden het ontwerp een kwartslag, waardoor het nu nergens meer op slaat. Maar erger nog: de VVD geeft blijk van totale minachting voor een creatief idee. Dat vindt Vincent Cardinaal in de Metro-column van deze week.
VB_Metro_Eva_DEF
Milaan. Londen. Barcelona. Rotterdam. Vier schijnbaar willekeurig opgesomde steden. De VVD Rotterdam heeft ze op een campagneshirt samengebracht. Waarom weet niemand, de enige samenhang die ik kan vinden is dat de vier steden allemaal een winnaar van de Europacup 1 hebben geleverd.
Eén aspect van het shirt is er nog niet bij verteld. De drie buitenlandse steden zijn doorgestreept, en onder Rotterdam staat een ferme onderlijning. De betekenis wordt er niet duidelijker op.
Echt problematisch wordt het als je realiseert dat het wel heel erg lijkt op een shirt van tekstbureau Mwah. Het bureau ontdekte zelf het plagiaat, en is boos. Vooral omdat de VVD niets gevraagd heeft. Eerder kregen ze wel aanvragen van onder andere de PvdA. Het kan dus wel.
De VVD vond Mwah aanvankelijk maar kinderachtig reageren. ‘Bla, Bla, Bla, Sorry’, postten de liberalen op hun Facebookpagina. Inmiddels heeft de VVD het T-shirt alsnog teruggetrokken, maar het kalf is al verdronken.
Wat steekt aan de houding van de VVD is de totale minachting voor een creatief idee. Zo’n concept mag je blijkbaar ongevraagd ‘lenen’, een kwartslag draaien en er dan zelf de boer mee op. Dat de tekst nu als een tang op een varken slaat en niet door een zelfde creatieve professional is uitgedacht is kennelijk geen probleem. Deze kosmopolieten weten kennelijk zelf wel hoe de wereld in elkaar steekt. En maar propageren dat mensen hun eigen broek moeten ophouden. Nooit geweten dat daar broodroof mee bedoeld werd.
Gelukkig is de actie als een boemerang terug in het gezicht geslagen. Het leverde de partij een hausse aan slechte publiciteit op. Dat kunnen ze aan hun eigen arrogante houding wijten. De VVD Rotterdam – ze dachten een shirt te hebben aangetrokken, blijken ze zichzelf in het hemd te hebben gezet. Sneu.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Voor de Partij voor de Dieren werd geopolitiek een splijtzwam

    • Politiek

    In het najaar zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen; voorjaar 2026 de gemeenteraadsverkiezingen. In Rotterdam rijst de vraag: op wat voor Partij voor de Dieren kan er dan gestemd worden, nu de Rotterdamse fractie zich heeft afgescheiden van de landelijke partij?

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Frustratie bij wijkraden: “We mogen adviezen sturen, maar liever niet zelf met plannen komen”

    • Politiek

    Sinds de afschaffing van de gebiedscommissies in 2022 telt Rotterdam 37 wijk- en twee dorpsraden. Drie jaar later voelen veel van deze raden zich niet serieus genomen door ‘de Coolsingel’. Ze willen meer aandacht, meer invloed en een eigen wijkbudget. “Iets anders willen dan de gemeente vooraf heeft bedacht, mag niet.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Leid jij onze organisatie naar de volgende fase van impact en groei? Sinds 2020 heeft…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Bekijk alle vacatures