Iedere maandag verschijnt in gratis krant Metro een opiniestuk van Vers Beton. Wethouder Richard Moti kwam afgelopen week met resultaten van een onderzoek naar de verbetering van wachttijden bij de gemeente. Hoewel enigszins hoopgevend, heeft Inge Janse toch nog wat bedenkingen.
Een klacht over zwerfafval doorgeven, te weten komen wanneer je paspoort klaar ligt, een afspraak maken om in ondertrouw te gaan: wat op papier simpel te regelen moet zijn met de gemeente Rotterdam, blijkt in de praktijk soms een Kafkaïaanse uitputtingstocht die zijn weerga niet kent.
Antibureaucraten keken daarom ook reikhalzend uit naar de cijfers die PvdA-wethouder Richard Moti eind januari publiceerde, want hij is onder meer verantwoordelijk voor de dienstverlening van de gemeente. De inhoud bleek alleen minder hoopvol. Het meest in het oog springend is dat burgers die teruggebeld willen worden, in 29 procent van de gevallen nul op het rekest krijgen. Maar het kan nog erger, want in april 2013 gold dat nog voor meer dan de helft. Waar een kleine stad groot in kan zijn.
Gelukkig is er minder aan de hand dan deze cijfers doen vermoeden, bezweert Moti’s woordvoerder. Zo wordt bij veel afdelingen al voor 100 procent teruggebeld. “Soms bellen mensen meerdere keren per dag met dezelfde vraag, wat leidt tot meer terugbelnotities. Ook zijn sommige vragen zeer arbeidsintensief, zoals het uitzoeken waarom een uitkering wel of niet betaald is.” Wat de cijfers bovendien niet vertellen, is dat in 2013 een beller in ruim 95 procent van de gevallen direct antwoord kreeg van de telefonist, goed voor meer dan een miljoen geholpen Rotterdammers.
Toch knaagt het, dat beeld van een Ahoy’ vol Rotterdammers die maandenlang hoopvol naast de telefoon zitten, amper naar de wc durvend, wachtend op dat verlossende telefoontje. Want laten we wel wezen: er zijn nog altijd ruim tienduizend wachtenden voor u die alleen al in 2013 ten onrechte niet zijn teruggebeld. Mocht Leefbaar Rotterdam de verkiezingen deze lente écht winnen, dan weet ik nog wel een mooie nieuwe functie voor ex-wethouder Moti: callcentermedewerker bij de gemeente Rotterdam.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 10 reacties — discussieer mee!
Wat het zwerfvuil betreft. Zou toch mooi zijn als je gewoon een fotootje van de troep met je smartphone kunt sturen/twitteren naar de gemeente. Locatie en afzender tracken is vast ook gemakkelijker dan terugbellen (denkend aan debat vanmiddag). 😉
@melissa
Dat kan al via de buitenbeterapp. Met deze app kan je het probleem met een foto naar de gemeente sturen. Ik maak met grote regelmaat gebruik van deze app. Het werkt ideaal…
Even de moralist uithangen hoor. Als je tijd hebt om van zwerfvuil een foto te maken, kan je het dan niet net zo goed zelf even oprapen?
Niks mis met de moralist uithangen, maar een bezem heb ik niet altijd bij me. Overigens kan je veel meer met de buitenbeterapp (verlichting, volle containers, graffiti, winkelwagens, losse straatstenen)..
Weer wat geleerd, Kevin, thanks! Ga ik zeker eens proberen. En scheelt ook een overbelaste hotline van de gemeente. Win win.
@Ties: denk aan volle containers in de straat met vuilniszakken ernaast waar de meeuwen feest op vieren. Die gaan niet zo makkelijk een handtasje in 😉
Het verbaast me vooral dat ik blijkbaar de enige ben die zich druk maakt over de hiaten in de dienstverlening van de gemeente. Ik moet daar altijd een beetje om huilen, dat ambtelijk dralen.
Gelukkig werkt de BuitenBeter App een stuk beter http://www.buitenbeter.nl/nieuws
Ondertussen op Twitter:
I feel you!
Nee Inge, je bent niet de enige, ga vooral doorrrr. Wat ik nog een fractie erger vind dan ambtenaren die chronisch niet de noodzaak voelen om met ons geld een ‘verbeterslag’ (brrrr) te maken, zijn jubelende bestuurders die na het uitkomen van vernietigende onderzoeken en peilingen gewoon door blijven jubelen.