Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Rotterdam is eindelijk 'tof'

Liever een mond vol mening dan een mond vol bitterbal tijdens de vrijmibo? De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Dore van Duivenbode windt zich op over de ronkende marketingmachine die Rotterdam in zijn greep houdt.

DBS februari
DBS februari

Here’s whats trending on Twitter this week: ‘Rotterdam ineens een van de hipste steden op aarde’
Ondanks mijn geringe Twitter-activiteit verschijnen dergelijke nieuwsberichten wekelijks in mijn mailbox. ‘Hip’ betekent in deze hetzelfde als ‘happening’. Wat weer hetzelfde betekent als ‘cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’. Mijn vader heb ik het woord ‘kek’ wel eens horen gebruiken. Deze en vele andere holle frasen worden Rotterdam tegenwoordig gretig toebedeeld. Nóg gretiger worden zij door de Rotterdammers opgepikt. Iedere notulering op elke willekeurige lijst wordt een geuzentitel. We zijn #trots.
De Rotterdamse marketingmachine draait op volle toeren. Er zit brood in de stad. Wie had ooit gedacht dat met de stad die weliswaar altijd al topposities innam, maar dan die van armoede, onveiligheid, laaggeletterdheid en andere mistroostigheden, geld te verdienen viel? Nu het eenmaal zo ver is, wordt er gretig aan de boom geschud. Het label ‘Rotterdam’ blijkt meer waard dan alleen beton.
Communicatiecampagnes waren nog nooit zo simpel. Men neme een dot Rotterdammers, laat hen zeggen wat ‘hip, happening, trending, cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’ is aan Rotterdam en hoppa: men hebbe reclame. Uit liefde voor de stad. Met het nhow in De Rotterdam als uitblinker. Het hotel heeft in korte tijd de hele stad aan zich weten te binden. Rotterdammers houden van Rotterdam, dus iedereen doet mee. Slimme marketing, die de stad en diens inwoners tot reclamezuil transformeert. En weg was de authenticiteit. Leuk je gekend te hebben. Om met Duo Onbekend te spreken: ‘Alles in het leven duurt maar even.’
De stad wordt uitgemolken. Iets is niet goed omdat het Rotterdams is. Iets is goed. Of niet. Ja, Rotterdam is een mooie en interessante stad. Vooruit, Rotterdam is tof. Er staan prachtige gebouwen. Maar ook hele lelijke. Iedereen werkt hard, zoals mijn buurman die wekelijks gestolen fietsen verpacht.
Aankomende zomer wordt cruciaal: heeft iedereen zijn vruchten kunnen plukken? Zaten alle hotelkamers vol? Zijn we dan éindelijk cool genoeg? Of is de kretologie ‘hip, happening, cool en helemaal nu’ inmiddels aan een andere stad gehangen?
Ik vind het een idee om hier onze schouders voor op te halen. Om niet met iedere vermelding, voetnoot of nieuwsflits te dwepen alsof de stad ten langen leste erkend wordt. Wij weten het, Rotterdam is tof. De rest weet dat nu ook. C’est tout.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Placemaking is widely celebrated for strategically shaping neighborhoods and cities and empowering communities. However, it is often paving the way for gentrification processes and potentially decreasing accessibility for long-term residents.

    Venue: Gemaal op Zuid
    Datum:
  • — Publiek Programma Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam–
    Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar en af en toe is dat behoorlijk ingewikkeld. Want iedereen weet wel een onderwerp dat men liever uit de weg gaat. Toch? Of dat nu in de privésfeer is, in de context van het werk of nog anders.

    Venue: Maaspodium Rotterdam
    Datum:
  • Comedy Club Haug heeft een van de grootste sterren uit de
    Amerikaanse comedy weten te strikken. Op 20 oktober maakt
    stand-up comedian Sam Jay, bekend van haar HBO-special Salute
    Me or Shoot Me, die werd bekroond met een NAACP Award, haar
    debuut voor het Rotterdamse publiek.

    Venue: Comedy Club Haug (corner room)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Stichting Opzoomer Mee zoekt een creatieve communicatiestrateeg die hart heeft voor Rotterdam en bewoners die zelf het initiatief nemen om hun straat of buurt gezelliger, groener en schoner te maken. Je kijkt met een communicatieblik naar onze activiteiten, je schakelt snel tussen thema’s, doelgroepen en middelen. Natuurlijk weet je goed in te schatten hoe je het meeste uit je eigen tijd en ons budget haalt.

  • Wil jij werken aan een sterkere buurt in Rotterdam?
    Ontwikkeling van buurten vind je ontzettend boeiend, want het zit op het snijvlak van de stad en de mens. Wil jij onze projecten regisseren die onze bewoners ráken, en onze buurten sterker maken voor de toekomst? Lees dan snel verder!

  • Theater Walhalla is op zoek naar een hands-on administrateur, die in staat is een nauwkeurige en inzichtelijke boekhouding te voeren. We zijn op zoek naar iemand die nauwgezet te werk gaat, met oog voor de dynamiek van het bedrijf.

  • Bekijk alle vacatures