Ga naar de inhoud

Festivalterrein

Vers Beton schrijft elke maand een column in de Uitagenda Rotterdam, het gratis culturele uitgaansmagazine. In het maartnummer brengt Vincent Cardinaal een ode aan één van de vlaggenschepen van de Rotterdamse Museumnacht: het Natuurhistorisch Museum.

De collectie van het Natuurhistorisch Museum, gezien door de ogen van Evalien Lang van IkRotterdam
De collectie van het Natuurhistorisch Museum, gezien door de ogen van Evalien Lang van IkRotterdam

Festivalterrein

Op 8 maart is het weer zover: de Rotterdamse Museumnacht. Alweer voor de dertiende maal georganiseerd. Liefst 51 Rotterdamse culturele instellingen openen hun deuren en bieden op hun eigen manier een speciaal programma. Het thema is dit jaar ‘sporen’ – wat tweeledig kan worden opgevat. Een museum bezoeken is tenslotte een vorm van spoorzoeken. Daarnaast kun je van veel kunstenaars stellen dat ze totaal ‘niet sporen’. En maar goed ook. Wie de grenzeloze diversiteit van kunst en cultuur wil vatten, valt bij de museumnacht in een gespreid bedje.
Het mooie aan de Rotterdamse variant is de ligging van de meeste musea en galeries. In Amsterdam, pionier onder de vaderlandse museumnachten, zijn de deelnemers verspreid over heel de stad. De ‘n8’ (zoals zij hem noemen) bezoeken is je constant verplaatsen, kriskras door de stad. In Rotterdam blijf je min of meer op dezelfde plaats. Van het Schielandshuis tot aan het Museumpark ontvouwt zich een culturele as, vol kunst, horeca en drukte. Tijdens Museumnacht voelt het gebied aan als een festivalterrein, hét unique sellingpoint van dit evenement.
Er wordt dit jaar getornd aan dat concept. Boijmans Van Beuningen én Kunsthal doen niet meer mee aan de Museumnacht. Zij vinden de lusten niet opwegen tegen de lasten. Dit ondanks de meer dan tienduizend bezoekers die ze jaarlijks verwelkomen tijdens Museumnacht. De instellingen vinden de kosten voor beveiliging te hoog. Ze stellen ook dat ze geen idee hebben of de bezoekers van die avond eigenlijk wel terugkomen in de toekomst. Een jammerlijk besluit, dat bovendien een beetje aanvoelt als ‘onthoofding’ van het hiervoor geschetste festivalterrein. Het Museumpark komt er zo wel erg donker bij te liggen.
Maar, er schijnt licht aan het einde van de tunnel. Zoals altijd doet het Natuurhistorisch Museum gewoon mee. Gelukkig maar. Dit museum weet ieder jaar weer de aandacht te trekken. Vers in het geheugen ligt het live preserveren van dierenkadavers, een paar jaar terug. Machtig interessant, een beetje eng en toch in de geest van het museum: het Natuurhistorisch Museum snapt de waarde van een evenement. En dat met slechts een fractie van de middelen die bijvoorbeeld Boijmans ter beschikking heeft. Ook dit jaar interpreteert het museum het thema weer lekker eigenwijs: zo organiseren ze de Grote Poepquiz.
Met een sieraad als het Natuurhistorisch Museum voorhanden zullen we er weer aan moeten geloven. Dat wordt het festivalterrein afstruinen. Van het begin tot het eind.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • Waarom blijf je bij zo’n man? – Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen

    • Kunst en Cultuur

    Vandaag is het Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen en start de wereldwijde campagne Orange the World, om geweld tegen vrouwen en meisjes onder de aandacht te brengen. Saskia Klaassen maakte een artikel over femicide. Het was de inspiratiebron voor stadsdichter Elfie Tromp, die een gedicht schreef over vrouwenmoord.

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures