Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In deel negen: Vincent Cardinaal ontmoet ambachtelijk bakker Jordy Klootwijk.
Op een industrieel terrein niet ver van het Marconiplein en de Keileweg staat een bijzonder verzamelgebouw. Hier bevindt zich een koffiebranderij en een aantal ambachtelijke voedselondernemers. Een van hen is Jordy Klootwijk, telg uit de bekendste bakkersfamilie van Rotterdam. Met zijn Jordy’s Bakery timmert hij nu bijna vijf jaar heel aardig aan de weg. Zijn geheim? Hou het simpel, en zorg altijd voor de hoogste kwaliteit.
Wat je doet laat zich raden, maar misschien kun je het toch specificeren?
“Ik bak lekker brood, van goede ingrediënten. Zoals zuurdesem, wat ik zelf maak. Voor mij is kwaliteit en smaak van groot belang, en tegelijk probeer ik het zo simpel mogelijk te houden. Ik lever met de bakkerij aan horeca, in Rotterdam en daarbuiten. Verder heb ik sinds 2,5 jaar een winkel aan de Nieuwe Binnenweg, die ik samen met mijn vriendin Marieke Goedhart heb opgezet en uitbaat. Daar draag ik het merk Jordy’s Bakery uit.”
Je bent een Klootwijk, maar je profileert je zo niet. Bewust?
“Nee, niet echt. Het is zo gelopen. Ik ben begonnen in het familiebedrijf. Mijn opa was bakker, en mijn vader ook. Ik heb een bakkersopleiding in New York gevolgd, waar ik ambachtelijk brood heb leren maken. Voor mij werd snel duidelijk dat ik op eigen voeten wilde staan. Daarom ben ik uiteindelijk een eigen bedrijf gestart.
Ik wil me in ieder geval onderscheiden van de meeste bakkerijketens. Zij produceren massa voor de massa, en vergeten daarbij dat ze dan hetzelfde doen als de supermarkt. Op die manier kan de bakkerij niet blijven bestaan – dan verlies je het van die supermarkten.”
Je leverde zelf ook aan Bas van der Heijden.
“Daar ben ik dus mee gestopt. Dat had ook te maken met het feit dat Klootwijk instore bakkerijen verzorgt bij de Bas van der Heijden-keten. Zo ben ik daar ingerold. Ik ben ermee gestopt omdat mijn product verkocht werd door mensen die er geen affiniteit mee hebben. Daarom ben ik ook mijn eigen winkel begonnen; zo kan ik er zeker van dat mijn personeel het product verkoopt op de manier zoals ik vind dat het hoort.”
Is Jordy’s Bakery een echt Rotterdams bedrijf?
“Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat ik uit Rotterdam kom – mijn familie komt van Zuid, en dat zijn bakkers. Verder geloof ik in een simpel, goed concept. Niet teveel lullen, maar een goed brood maken en dat verkopen aan de mensen. Dat zou je op zich ook wel Rotterdams kunnen noemen.”
Wat is je slimste zet tot dusver geweest?
“Zonder twijfel het openen van de winkel. Dat is nu 2,5 jaar geleden, de onderneming zelf bestaat nu 4,5 jaar. Een winkel openen is best eng. Je nodigt de mensen dan uit, maar je bent er nooit zeker van of ze wel gaan komen. Dat is gelukkig goed gegaan, nu is het een uitvalsbasis. De levering aan de horeca is er ook door in een stroomversnelling gekomen, het heeft dus op alle manieren goed uitgepakt. We kijken nu ook in andere wijken van de stad, zoals Katendrecht en Kralingen, om eventueel een tweede vestiging te openen.”
Ben je ergens tegenaan gelopen waar je jonge ondernemers voor zou willen waarschuwen?
“Kijk, als je start als jonge ondernemer dan is dat ook uit enthousiasme. Je stort jezelf al snel in het diepe. Voor je het weet let je niet goed op, krijg je geen centjes en zit je met een rotgevoel. Dat is me in het begin wel overkomen. Ik zou dus vooral willen stellen dat je vanaf moment één overal bovenop moet zitten. Zorg dat je alles bijvoorbeeld duidelijk uit onderhandelt. Dan kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.”
Loop je als Rotterdamse ondernemer tegen frustraties aan?
“Valt wel mee. Ik hoor wel eens dat mensen vinden dat ondernemers gesteund zouden moeten worden met allerlei subsidies. Mijn kijk daarop is heel simpel – in de tijd die je besteedt aan het aanvragen van subsidies kan je ook zelf geld verdienen. Zo simpel is het volgens mij echt. Net als met de politiek. Op wie moet je nou stemmen als ondernemer? Ik hou me er een beetje afzijdig van. Het komt er altijd op neer dat je het zelf moet maken. Zorg voor een goed en uniek product. Dan kun je op jezelf vertrouwen en gaat echt geen enkele regel je tegenhouden.
Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij zeggen dat ik altijd op steun van mijn familie heb kunnen rekenen, en niet naar de bank hoefde. Maar uiteindelijk is dat ook een lening die ik netjes terugbetaal.”
Hoe moet ik de toekomst van Jordy’s Bakery schetsen?
“De kwaliteit moet overeind blijven, dat is het allerbelangrijkste. Kijk, nu werk ik in mijn eigen bakkerij, en daar kan ik altijd waarborgen dat het brood wordt gebakken zoals het hoort. Als ik moet gaan uitbreiden – wat heel verleidelijk is – dan moet je naar een grotere plek en dat wil ik eigenlijk niet. Voor je het weet sta je ook massa te produceren. Dus de truc is trouw te blijven aan jezelf.”
Tot slot – is de Rotterdammer bewuster goed brood gaan eten?
“Mensen stellen steeds meer eisen aan de kwaliteit, en dat is alleen maar goed. De toekomst is aan de ambachtelijke bakkerij.”
Over deze serie Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Eigenlijk vind ik het een tikkeltje snobistisch om het brood niet meer in Klootwijk te verkopen. Het was daar dat ik het Jordy-brood voor het eerst ontdekte, en überhaupt kon kopen. De dames van de Bas op het Bentinckplein verkochten het brood in ieder geval met alle liefde en toewijding, en verdienen een dergelijke typering niet. (“Ik ben ermee gestopt omdat mijn product verkocht werd door mensen die er geen affiniteit mee hebben.”)
Voor de rest: zonder twijfel het allerlekkerste brood van Rotterdam. En de rest van de wereld.
Wat Tara Lewis zegt. De Bas (binnenkort Dirk) op het Bentinckplein was mijn vaste adres voor lekkere desembroodjes. Doodzonde dat ze daar niet meer te koop zijn.
En de dames daar heb ik inderdaad meerder malen heel enthousiast en met kennis van zaken desembrood aan andere klanten zien verkopen
Ik komt best wel ‘ns op de Binnenweg, maar dit betekent dat Jordy mijn omzet grotendeels kwijt is.
Brood uit de Haven (uitgaande dat de bakkerij in de merwe/vier haven staat) gebakken door echte bakkers! Mooier dan dat wordt ’t niet. Bij een product als Jordy’s Bakery hoort gewoon een ‘cool factor’. Dat krijg je niet als je verkoopt in een supermarkt.
De loskoppeling van de gevestigde orde spreekt niet alleen voor Jordy, maar ook voor z’n product en ondernemerschap.
Super brood! en succes met de balans vinden tussen expanding en true.