Ga naar de inhoud

Karakus, omarm plan Hofbogen

Het plan van de eigenaren van de Hofbogen om zelf het dak op te knappen en de gemeente de onverkoopbare verkeersbogen te laten overnemen is behoorlijk afgewogen, stelt Sereh Mandias op de Vers Beton-opiniepagina in de Metro van vandaag. Karakus zou het plan dan ook moeten omarmen. 

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

De restauratie en herontwikkeling van de Rotterdamse Hofbogen was ooit hét prestigeproject van de woningcorporaties Vestia en Havensteder. Het 1,9 kilometer lange spoorviaduct zou een bruisende promenade van winkels, restaurants en bedrijfjes worden, dwars door meerdere achterstandswijken heen. Sinds de crisis mogen corporaties van het Rijk echter alleen nog investeren in sociale woningbouw, waardoor het grootste deel van de Hofbogen nu al jaren ligt te verkrotten. 
Het verval van de Hofbogen is alle betrokkenen een doorn in het oog. Daarom hebben eigenaren Vestia, Havensteder en Prorail nu een plan bedacht waarbij ze gezamenlijk het dak opknappen en de bogen afzonderlijk verkopen. De gemeente moet dan de verkeersbogen overnemen, die onverkoopbaar zijn omdat er straten en trambanen onderdoor lopen. Met een relatief kleine investering kan de gemeente zo een in potentie fantastisch project weer op de rails zetten.
Toch heeft verantwoordelijk wethouder Karakus laten weten hiertoe niet bereid te zijn. Ieder gebouw kent wel onrendabele delen, zegt hij, en daarom vindt hij het niet zijn rol hier zorg voor te dragen. Als compromis stelt hij nu voor om bij het Rijk te gaan lobbyen om investeringen van de corporaties in de Hofbogen toch mogelijk te maken, dus ook in de onverkoopbare verkeersbogen. De vraag is echter of Havensteder en het praktisch failliete Vestia hier überhaupt wel het geld voor hebben. En zo dreigen de Hofbogen door bestuurlijke besluiteloosheid opnieuw een fase van verval in te gaan.
Wie alle opties bekijkt, kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat het plan van Havensteder, Vestia en Prorail behoorlijk afgewogen is. Het overnemen van de onverkoopbare verkeersbogen is een relatief kleine moeite, en het biedt de gemeente bovendien de kans om eigenlijk heel Rotterdam-Noord een langverwachte boost te geven. Een uitgelezen kans voor de lokale politiek dus om zijn waarde vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen nog eens te bewijzen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Ingezonden brief

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De column van Daphne Bakker afgelopen week deed wat stof opwaaien. Zo ontving de redactie een brief van Wouter Vanstiphout en Michelle Provoost van de Independent School for the City waarin zij reageren op het stuk van Bakker.

  • Een boek uitgeven over de architect van het gebouw dat je gaat slopen, heet in het Surinaams ‘dikatie’

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Daphne Bakker vraagt zich vertwijfeld af hoe het kan dat Nanne de Ru, sloper van Pompenburg, ook de uitgever is van een boek over de architect van het gebouw: Carel Weeber. Tijdens de boekpresentatie raakt ze verward: er wordt gefluisterd dat de sloop van Pompenburg niet doorgaat.

  • Ruim 460.000 Rotterdammers wonen in huizen met risico op oververhitting

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Huizen die hun hitte niet kwijt kunnen vormen een risico voor de gezondheid. Volgens de huidige bouweisen zouden deze woningen niet meer gebouwd mogen worden. Toch woont maar liefst 70% van de Rotterdammers in zo’n huis, waaronder bijna 70.000 ouderen voor wie hitte extra gevaarlijk is, blijkt uit onderzoek van Vers Beton en Investico.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures