Ga naar de inhoud

Karakus, omarm plan Hofbogen

Het plan van de eigenaren van de Hofbogen om zelf het dak op te knappen en de gemeente de onverkoopbare verkeersbogen te laten overnemen is behoorlijk afgewogen, stelt Sereh Mandias op de Vers Beton-opiniepagina in de Metro van vandaag. Karakus zou het plan dan ook moeten omarmen. 

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

De restauratie en herontwikkeling van de Rotterdamse Hofbogen was ooit hét prestigeproject van de woningcorporaties Vestia en Havensteder. Het 1,9 kilometer lange spoorviaduct zou een bruisende promenade van winkels, restaurants en bedrijfjes worden, dwars door meerdere achterstandswijken heen. Sinds de crisis mogen corporaties van het Rijk echter alleen nog investeren in sociale woningbouw, waardoor het grootste deel van de Hofbogen nu al jaren ligt te verkrotten. 
Het verval van de Hofbogen is alle betrokkenen een doorn in het oog. Daarom hebben eigenaren Vestia, Havensteder en Prorail nu een plan bedacht waarbij ze gezamenlijk het dak opknappen en de bogen afzonderlijk verkopen. De gemeente moet dan de verkeersbogen overnemen, die onverkoopbaar zijn omdat er straten en trambanen onderdoor lopen. Met een relatief kleine investering kan de gemeente zo een in potentie fantastisch project weer op de rails zetten.
Toch heeft verantwoordelijk wethouder Karakus laten weten hiertoe niet bereid te zijn. Ieder gebouw kent wel onrendabele delen, zegt hij, en daarom vindt hij het niet zijn rol hier zorg voor te dragen. Als compromis stelt hij nu voor om bij het Rijk te gaan lobbyen om investeringen van de corporaties in de Hofbogen toch mogelijk te maken, dus ook in de onverkoopbare verkeersbogen. De vraag is echter of Havensteder en het praktisch failliete Vestia hier überhaupt wel het geld voor hebben. En zo dreigen de Hofbogen door bestuurlijke besluiteloosheid opnieuw een fase van verval in te gaan.
Wie alle opties bekijkt, kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat het plan van Havensteder, Vestia en Prorail behoorlijk afgewogen is. Het overnemen van de onverkoopbare verkeersbogen is een relatief kleine moeite, en het biedt de gemeente bovendien de kans om eigenlijk heel Rotterdam-Noord een langverwachte boost te geven. Een uitgelezen kans voor de lokale politiek dus om zijn waarde vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen nog eens te bewijzen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Chic en sexy Fenix holt zichzelf voorbij in ambitie

    • Architectuurkritiek

    Met Fenix heeft Rotterdam er een bijzonder ambitieus museum bij van wereldniveau. De fotogenieke spierballenarchitectuur van het Chinese architectenbureau MAD past daar perfect bij. Onder het gepolijste oppervlak ontbreekt echter een gelaagdheid, betoogt Tim Peeters.

  • De Westersingel is ten prooi gevallen aan vijandige architectuur

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De beeldenroute langs de Westersingel was één van de meest gastvrije buitenruimtes van Rotterdam. Was, want recent zijn de banken langs de kade voorzien van ‘dividers’. Doel: het dakloze mensen onmogelijk maken om even te rusten. Maar Rotterdam is toch een stad voor iedereen?

  • Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het Havenziekenhuis werd in 2018 aangekocht door Vervat Vastgoed, dat het ziekenhuis nu wil slopen om er twee torens voor in de plaats te bouwen. Die zouden, naast honderden woningen, ook maatschappelijke functies krijgen. Maar aan die gemeentelijke ambities wordt nu nauwelijks invulling gegeven.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • De programmaleider is verantwoordelijk voor het jaarlijks organiseren en programmeren van vijf bijeenkomsten van de Van der Leeuwkring. Deze bijeenkomsten bieden ruimte voor reflectie, dialoog en actie over maatschappelijke en culturele vraagstukken met een ruimtelijke component die relevant zijn voor de stad Rotterdam.

  • Wil jij je financiële en strategische kracht inzetten voor een theater met grootstedelijke uitstraling en een diepgewortelde maatschappelijke missie? Ben je ondernemend, extern gericht en zie je kansen om het verdienvermogen van onze organisatie verder te vergroten? Theater Zuidplein zoekt een zakelijk directeur die helpt bouwen aan de volgende fase van een sterk, inclusief en ambitieus podium op Zuid.

  • De operationeel medewerker horeca zorgt voor de operationele en administratieve processen samenhangend met de horeca…

  • Bekijk alle vacatures