Ga naar de inhoud

Psst…kunstwerk financieren?

Drie duizend zevenhonderd zevenenzeventig euro. Zoveel geld hopen kunstenaar Thijs Kelder en het kunstpodium WORM op te halen via crowdsourcing. Hun doel: een kunstwerk realiseren dat verleden, heden en toekomst van het Witte de With-kwartier laat zien. Is dit de toekomst van kunstfinanciering?

Kunstenaar Thijs Kelder ziet het al helemaal voor zich: Night Vision gaat de Witte de With verrijken met een levensgrote weergave van het roerige verleden van dit uitgaansgebied, inclusief zijn seks, drugs en rock ‘n roll. Maar er is ook ruimte voor het nieuwe elan van Rotterdam én een blik op de toekomst. Het resultaat, op ingenieuze wijze uit plexiglas gesneden en uitgevoerd in stemmig zwart, wit en magenta, moet verschijnen in de vijf lege raamkozijnen aan de zijkant van poppodium WORM.
Maar ja. Kunst maken is niet gratis, en ook voor de tekstuele vulling van het werk heeft Kelder nog wat ideeën nodig. Samen met WORM is hij daarom een crowdsource-actie gestart om een kleine vierduizend euro binnen te krijgen. En niet zonder resultaat, want met nog een krappe maand op de klok loopt het voorspoedig met de donaties: bijna de helft is binnen. Bovendien werden tijdens de Museumnacht de eerste resultaten getoond.
http://www.youtube.com/watch?v=9VvdksEfmvw
Dat betekent niettemin dat er nog zo’n tweeduizend euro nodig is. Vers Beton sprak daarom met Kelder en WORM-directeur Mike van Gaasbeek over de nut en noodzaak van gecrowdsourcete kunst.

Geen gedrocht

Eerst even wat financiële gegevens. WORM en het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam leggen beide zesduizend euro in. Van het publiek is er daarnaast nog € 3.777 nodig. Volgens Van Gaasbeek en Kelder krijgt Rotterdam op deze manier voor een schijntje een beeldbepalend werk. Kelder: “Het is allemaal totally low budget. Alleen al voor het materiaal, inclusief het snijden, laseren en verlichten, ben je twaalfduizend euro kwijt.” Van Gaasbeek vult aan: “Er is dus maar drieduizend voor de arbeid die erin gaat zitten, zoals voor Thijs en de montage. Dat is echt absurd weinig voor zo’n groot kunstwerk. Normaal zou dit minimaal veertigduizend euro kosten.”
Maar waarom dan niet iets maken voor twaalfduizend euro? Dan weet je zeker dat je er komt, toch? Kelder: “We hebben het kunstwerk oorspronkelijk binnen budget ontworpen, maar toen bleek dat het tof was om met meer lagen en woorden te werken. Bovendien wilden we graag het publiek om input vragen voor woorden die Rotterdam beschrijven.”
Daarnaast, benadrukken beide, betekent geld van particulieren ook dat er gegarandeerd draagvlak is voor het kunstwerk en dat het niet iets wordt dat van hogerhand aan het publiek wordt opgelegd. Van Gaasbeek en Kelder zijn het erover eens: als ze het streefbedrag bereiken, weten ze zeker dat mensen het geen gedrocht vinden.

Bakken geld

En wat als ze het bedrag níet halen? Van Gaasbeek, lachend: “Dan hebben we een probleem. Vanuit WORM en CBK komt er geen extra geld. Willen we het voor minder doen, dan moeten we aan het kunstwerk gaan knagen, zoals minder woorden erin of een raam minder. Dat willen we absoluut niet.” Kelder stelt gerust: “Mocht het hele bedrag toch een brug te ver zijn, maar is er wel meer dan 80 procent opgehaald, dan maken we een aangepast plan en leggen dat voor aan de donateurs.”
Waarom geld geven aan dit specifieke project, terwijl er al genoeg werken in de buitenruimte staan? Van Gaasbeek: “Ten eerste is er amper kunst in de Witte de With, afgezien van de neonletters. Belangrijker is dat mensen meer zelf gaan doen, nu de overheid zich terugtrekt. Ik proef steeds meer burgerzin om de stad te steunen.”
Is dit project daarmee een precedent voor de toekomst? Van Gaasbeek: “Crowdfunding is nu al even gaande, en met de kleinere rol van de overheid en online bankbetalingen komt nu alles bij elkaar. Dat was vier jaar geleden wel anders. Als WORM deden we toen ook aan crowdfunding, maar dat heeft ons toen vooral bakken met geld gekost. Mensen snapten het toen nog niet. Ik denk niettemin dat deze aanpak over vijf of tien jaar heel gewoon is. We zijn het een beetje aan het uitvinden.”
Vers Beton doet mee hoor!
Night Vision ziet er tof uit. Kunst is iets waar je soms zelf aan moet bijdragen. Vers Beton steunt graag mooie initiatieven in de stad. Dus, inderdaad: we betalen € 100 mee aan het kunstwerk van Kelder en WORM. Onze inzending voor de woordenlijst: concrete verse. Ja, da’s Engels, maar sinds zelfs de New York Times en de Rough Guide weten waar Rotterdam ligt, mag dat heus wel.

Ook meedoen?
Op Voordekunst kun je naar hartelust de barmhartige Samaritaan in jezelf laten spreken. Vanaf honderd euro is de kans reëel dat je ingezonden woord in het kunstwerk komt, en in ruil voor duizend euro of meer mag je zelfs Yolo insturen. Zo blijkt maar weer: ook de principes van kunstenaars zijn tegenwoordig niet meer heilig.

http://vimeo.com/86292981

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures