Ga naar de inhoud

Schieblock moet afkicken van locatieverslaving

Het is tijd dat de Schieblock karavaan verder trekt, vindt Yvonne Rijpers. Waarom met alle macht die locatieverslaving in stand houden? De kracht van het Schieblock zit in de mensen die er ondernemen, niet in de stenen.

Het Schieblock
Het Schieblock

Het Schieblock blijft nog wel even overeind. De verhoudingen zoals ze nu zijn, gaan echter veranderen. Alle huurders weten inmiddels dat eigenaar LSI van plan is het Schieblock in de huidige samenstelling van gebruikers te laten voortbestaan, maar dat CODUM en ZUS hoogstwaarschijnlijk een stap terugdoen en hun activiteiten overdragen aan de eigenaar, LSI. De gebruikers zullen dan rechtstreeks met de eigenaar een contract afsluiten.
Dat het Schieblock langer ‘open’ blijft, is mede te danken aan het publieke debat. De creatievelingen krijgen steeds meer bijval in hun pleidooi voor behoud van het Schieblock, vanwege de unieke bijdrage aan de stad, de opsteker voor het omliggende gebied en de levendigheid die het veroorzaakt in een voorheen doods straatbeeld. Dat het Schieblock nooit permanent de bedoeling was, daar gaat men voor het gemak aan voorbij.

Duurbetaalde grond

Tijdens het debat op 11 december vorig jaar in BAR, over onder andere de toekomst van het Schieblock, verbaasden de roep van het publiek om behoud van het Schieblock en de weerstand tegen de geplande herontwikkeling me. Waarom moet een tijdelijk succesverhaal op duurbetaalde grond permanent worden? Dat dit gebied op de nominatie staat voor ontwikkeling is een gegeven. Die plannen zijn immers al jaren geleden gemaakt. Initiatiefnemers en huurders wisten dus waar ze aan begonnen; lage kosten, een wat minder afwerkings- en serviceniveau dan gangbaar en kortdurende huurperiodes. De ontwikkelaar, die ook had kunnen inzetten op sloop en het bouwrijp maken van het gebied, schepte ruimte voor initiatieven en investeerde in tijdelijke invulling, mede mogelijk gemaakt door de gemeente.

Op de mentale kaart

Dat dit voorheen verwaarloosde en verlaten gebied een upgrade heeft gekregen, staat buiten kijf. Uniek is het niet. Creatievelingen tegen lage kosten in versleten panden op vergeten locaties zetten om het weer tot leven te wekken, is een wereldwijde, stedelijke trend. Voor steden en ontwikkelaars is het een fijne overbrugging, voor de gebruikers een kans om met lage opstartkosten te ondernemen en synergie te laten ontstaan.
De Rotterdamse woningcorporatie Havensteder zet een dergelijke aanpak heel bewust in bij de ontwikkeling van het Zomerhofkwartier in het Oude Noorden. In tien jaar moet de wijk letterlijk meer waard zijn en het is bepaald de bedoeling dat de tijdelijke invullers daaraan bijdragen. Bij het gebied rondom het Schieblock is dit niet de insteek geweest, maar heeft de tijdelijke bezetting door creatieve ondernemers wel dit effect gehad. In korte tijd staat het gebied op de mentale kaart van Rotterdam. Een gezamenlijke verdienste van de ontwikkelaar, de initiatiefnemers, de ondernemers met lef en de gemeente Rotterdam, en een voorbeeld voor andere locaties en initiatieven in de toekomst, als je het mij vraagt.

‘We geven niet meer op’

De roep om continuïteit van het Schieblock gaat voorbij aan de kern van het succes: de kracht hiervan ligt niet op een locatie, maar bij de mensen, bij de stad, bij de macht om samen iets te organiseren. Het is zonde te blijven hangen in de sfeer van ‘we hebben hier nu iets bereikt, we geven het niet meer op’ en het is ook niet eerlijk ten opzichte van de ontwikkelaar en de gemeente die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Want ook al zit er misschien niet direct gemeenschapsgeld in het Schieblock, de grond is wel degelijk aangekocht om erop te ontwikkelen, met de intentie om geld te verdienen. Zolang er niet ontwikkeld wordt, wordt er indirect bijgedragen aan goedkope huur en leuke initiatieven. Daarnaast zit er geld van het Stadsinitiatief in de Luchtsingel en zijn er allerhande subsidies verleend voor de vele spin-offs; ook publiek geld.
Rotterdam Central District is niet voor niets een van de duurste stukjes Rotterdam: het bevindt zich midden op een vervoersknooppunt waarin de afgelopen jaren enorm is geïnvesteerd en is in de plannen al jarenlang de meest prestigieuze kantoorlocatie van de stad. In de plannen… want de kantorenmarkt ligt in heel Nederland op zijn gat. Nieuwe ontwikkelingen lopen hierdoor al jaren vertraging op; de werkelijke reden waarom de betrokkenen met elkaar in gesprek gaan over verlenging van de huidige situatie in het Schieblock.

Vier het succes

Waar we trots op moeten zijn, is dat deze energie er is in Rotterdam. Dat er de mensen zijn die ondernemend zijn, die van niets iets kunnen maken, hier en daar geholpen door wat gemeenschapsgeld. Dat ze zichzelf kunnen organiseren en iets tot stand kunnen brengen – samen met een ontwikkelaar en de gemeente. Dát is de grote winst van het Schieblock en dat mag best gevierd worden. Door dit succes en deze winst afhankelijk te maken van de geboorteplaats, doe je de kracht en het potentieel van deze generatie Rotterdamse creatievelingen tekort. Vier het succes van Rotterdam, vier dat er zoveel kracht en ondernemingszin is en ga wanneer de tijd daar is, op zoek naar een nieuwe plek. Dit succes is al verdiend. Rotterdam zit vol met plekken die smeken om leuke initiatieven en ontzettend gebaat zouden zijn met wat reuring à la Schieblock.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Wil jij werken in het politieke hart van de gemeente Rotterdam voor de leukste fractie van het stadhuis, dan willen we graag met je kennismaken. GroenLinks staat voor een cultuur waarin iedereen zich welkom en thuis voelt, met oprechte aandacht voor de Rotterdammer en voor elkaar. We erkennen en waarderen ieders unieke achtergrond en we werken samen om Rotterdam groener, eerlijker en inclusiever te maken. We doen dat samen met een sterk en divers team van medewerkers en raadsleden.

  • De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam zoekt een
    bevlogen social media medewerker. Als lid van ons team krijg je de kans om met jouw creativiteit het verschil te maken. Jouw doel is om onze partij zo goed mogelijk te profileren op onze social media kanalen. Een baan in het hart van de Rotterdamse politiek waar je het verschil kunt maken voor dieren, natuur en het milieu.

  • Heb jij visie en zakelijk inzicht, en een groot hart voor muziek, Rotterdam en jong talent? Music Matters zoekt een directeur die richting geeft aan onze missie om jonge Rotterdammers via muziek te inspireren en te verbinden.

  • Bekijk alle vacatures