Het is tijd dat de Schieblock karavaan verder trekt, vindt Yvonne Rijpers. Waarom met alle macht die locatieverslaving in stand houden? De kracht van het Schieblock zit in de mensen die er ondernemen, niet in de stenen.
Het Schieblock blijft nog wel even overeind. De verhoudingen zoals ze nu zijn, gaan echter veranderen. Alle huurders weten inmiddels dat eigenaar LSI van plan is het Schieblock in de huidige samenstelling van gebruikers te laten voortbestaan, maar dat CODUM en ZUS hoogstwaarschijnlijk een stap terugdoen en hun activiteiten overdragen aan de eigenaar, LSI. De gebruikers zullen dan rechtstreeks met de eigenaar een contract afsluiten.
Dat het Schieblock langer ‘open’ blijft, is mede te danken aan het publieke debat. De creatievelingen krijgen steeds meer bijval in hun pleidooi voor behoud van het Schieblock, vanwege de unieke bijdrage aan de stad, de opsteker voor het omliggende gebied en de levendigheid die het veroorzaakt in een voorheen doods straatbeeld. Dat het Schieblock nooit permanent de bedoeling was, daar gaat men voor het gemak aan voorbij.
Duurbetaalde grond
Tijdens het debat op 11 december vorig jaar in BAR, over onder andere de toekomst van het Schieblock, verbaasden de roep van het publiek om behoud van het Schieblock en de weerstand tegen de geplande herontwikkeling me. Waarom moet een tijdelijk succesverhaal op duurbetaalde grond permanent worden? Dat dit gebied op de nominatie staat voor ontwikkeling is een gegeven. Die plannen zijn immers al jaren geleden gemaakt. Initiatiefnemers en huurders wisten dus waar ze aan begonnen; lage kosten, een wat minder afwerkings- en serviceniveau dan gangbaar en kortdurende huurperiodes. De ontwikkelaar, die ook had kunnen inzetten op sloop en het bouwrijp maken van het gebied, schepte ruimte voor initiatieven en investeerde in tijdelijke invulling, mede mogelijk gemaakt door de gemeente.
Op de mentale kaart
Dat dit voorheen verwaarloosde en verlaten gebied een upgrade heeft gekregen, staat buiten kijf. Uniek is het niet. Creatievelingen tegen lage kosten in versleten panden op vergeten locaties zetten om het weer tot leven te wekken, is een wereldwijde, stedelijke trend. Voor steden en ontwikkelaars is het een fijne overbrugging, voor de gebruikers een kans om met lage opstartkosten te ondernemen en synergie te laten ontstaan.
De Rotterdamse woningcorporatie Havensteder zet een dergelijke aanpak heel bewust in bij de ontwikkeling van het Zomerhofkwartier in het Oude Noorden. In tien jaar moet de wijk letterlijk meer waard zijn en het is bepaald de bedoeling dat de tijdelijke invullers daaraan bijdragen. Bij het gebied rondom het Schieblock is dit niet de insteek geweest, maar heeft de tijdelijke bezetting door creatieve ondernemers wel dit effect gehad. In korte tijd staat het gebied op de mentale kaart van Rotterdam. Een gezamenlijke verdienste van de ontwikkelaar, de initiatiefnemers, de ondernemers met lef en de gemeente Rotterdam, en een voorbeeld voor andere locaties en initiatieven in de toekomst, als je het mij vraagt.
‘We geven niet meer op’
De roep om continuïteit van het Schieblock gaat voorbij aan de kern van het succes: de kracht hiervan ligt niet op een locatie, maar bij de mensen, bij de stad, bij de macht om samen iets te organiseren. Het is zonde te blijven hangen in de sfeer van ‘we hebben hier nu iets bereikt, we geven het niet meer op’ en het is ook niet eerlijk ten opzichte van de ontwikkelaar en de gemeente die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Want ook al zit er misschien niet direct gemeenschapsgeld in het Schieblock, de grond is wel degelijk aangekocht om erop te ontwikkelen, met de intentie om geld te verdienen. Zolang er niet ontwikkeld wordt, wordt er indirect bijgedragen aan goedkope huur en leuke initiatieven. Daarnaast zit er geld van het Stadsinitiatief in de Luchtsingel en zijn er allerhande subsidies verleend voor de vele spin-offs; ook publiek geld.
Rotterdam Central District is niet voor niets een van de duurste stukjes Rotterdam: het bevindt zich midden op een vervoersknooppunt waarin de afgelopen jaren enorm is geïnvesteerd en is in de plannen al jarenlang de meest prestigieuze kantoorlocatie van de stad. In de plannen… want de kantorenmarkt ligt in heel Nederland op zijn gat. Nieuwe ontwikkelingen lopen hierdoor al jaren vertraging op; de werkelijke reden waarom de betrokkenen met elkaar in gesprek gaan over verlenging van de huidige situatie in het Schieblock.
Vier het succes
Waar we trots op moeten zijn, is dat deze energie er is in Rotterdam. Dat er de mensen zijn die ondernemend zijn, die van niets iets kunnen maken, hier en daar geholpen door wat gemeenschapsgeld. Dat ze zichzelf kunnen organiseren en iets tot stand kunnen brengen – samen met een ontwikkelaar en de gemeente. Dát is de grote winst van het Schieblock en dat mag best gevierd worden. Door dit succes en deze winst afhankelijk te maken van de geboorteplaats, doe je de kracht en het potentieel van deze generatie Rotterdamse creatievelingen tekort. Vier het succes van Rotterdam, vier dat er zoveel kracht en ondernemingszin is en ga wanneer de tijd daar is, op zoek naar een nieuwe plek. Dit succes is al verdiend. Rotterdam zit vol met plekken die smeken om leuke initiatieven en ontzettend gebaat zouden zijn met wat reuring à la Schieblock.
Al 5 reacties — discussieer mee!
Goed en helder stuk met onderbouwde boodschap aan de crea-bea’s in het Schieblock: niet jammeren -afspraak is afspraak- opkrassen.
Het is vooral ook in hun eigenbelang omdat te doen, hoewel ze dat zelf waarschijnlijk niet zo zien. Als de jongens en meisjes niet op eigen benen kunnen staan, hangen ze straks tot koninkrijk kome aan het subsidie-infuus en daar is niks creatiefs of ondernemend aan.
Als je als volwaardig creatief ondernemer mee wil doen in de wereld en serieus genomen wil worden, dan zul je dus je eigen broek moeten ophouden. Het kan niet zo zijn dat nu alle andere ontwikkelingen ter plaatste on-hold gezet worden, omdat de creatievelingen hun beschermde status dreigen te verliezen.
Volledig eens met dit artikel en bovenstaande reactie.
Daarnaast moet er ook eens gestopt worden met benaming ‘creactief ondernemer’. Je bent ondernemer of je bent het niet. Ook de bakker, om maar wat te noemen, zal op de een of andere manier creatief moeten zijn om zijn plekje op de markt te veroveren/behouden/versterken.
Helaas wordt in dit stuk snel voorbij gegaan aan het feit dat in Rotterdam sinds 2008 het aantal lege m² kantoorruimte is verdriedubbeld (volgens MVM Business) omdat er gebouwd wordt op een manier die lokaties duurder maakt.
Zo hoorde ik gisteren bij een debat voor gebiedscommissie Kralingen-Crooswijk ene Meneer Barendrecht vertellen dat hij een klein blok woningen heeft gebouwd dat bedoeld was voor studenten, maar dat hij van wethouder Wonen, Ruimtelijke Ordening, Vastgoed en Stedelijke Economie (Karakus) een ondergrondse garage moest bouwen voor €700.000 en vergeet niet de lift die erbij hoort ter waarde van €50.000. Dit voor het blok Waterloostraat 101-107, niet bepaald groot vind ik zelf. Zo werd hij gedwongen de woningen die bedoeld waren als goedkope woonruimten tegen een veel duurdere prijs te verhuren en/of verkopen. Dat geld haalt hij er nooit meer uit en nadat de garage werd gebouwd zei de gemeente pas dat het een slechte beslissing was van hen, toen was het te laat dus sindsdien wordt er geweigerd om hem te vergoeden.
Zo wordt er veel gebouwd in Rotterdam om de prijzen kunstmatig hoog te houden. Ga er maar van uit dat als het Schieblock wordt gesloop en er iets nieuws komt, dan kunnen we alleen maar rekenen op meer leegstand omdat het te duur zal zijn. Daarom ben ik voor het behoud van het Schieblock.
Goed stuk, uiteraard helemaal mee eens. Lees ook mijn stuk op Archined hier over.
@Ilyas
Leegstand is 1 ding. Feit is dat een ontwikkelaar niet iets gaat/kan bouwen wat vervolgens alleen maar leeg komt te staan. Wat je voorbeeld met die woningen met deze discussie te maken heeft ontgaat me overigens totaal.
Waarom moet een tijdelijk succesverhaal op duurbetaalde grond permanent worden? Dat dit gebied op de nominatie staat voor ontwikkeling is een gegeven. Die plannen zijn immers al jaren geleden gemaakt
Het is slim om wat te doen met het succes wat bereikt is, ipv de boel plat te gooien en nieuwe mensen en bedrijven te zoeken voor je gebouwen.
Het gaat er volgens mij niet zo zeer om dat de bebouwing precies intact blijft, maar wel dat je de huidige ‘bewoners’ probeert opnieuw in het gebied te vestigen, omdat zij hetgene zijn wat er voor heeft gezorgd dat het gebied interessant gebied is geworden.
Als je nieuwbouwt zonder hier rekening mee te houden is de kans groot dat je het nieuwe gerealiseerde gebied opnieuw niet de gewenste levendigheid en mix aan functies heeft die je graag had willen hebben. Nadenken over verschillende huurprijzen voor verschillende types functies is daarbij ook belangrijk.