Ga naar de inhoud

Verbouwing Zuidplein: een gemiste kans

Ursul Schaap verbaast zich over de plannen van Ballast Nedam met het Zuidplein. Volgens hem had de aannemer zich wel wat meer mogen inlezen in de plannen van stedenbouwkundige Vermeiren. Het nieuwe ‘Hart van Zuid’ blijft volgens hem ook na verbouwing een onneembare vesting voor fietsers en wandelaars.

Zuidplein
Zuidplein

Aannemer Ballast Nedam kreeg eind vorig jaar van de gemeente de opdracht om dit gebied in samenwerking met de gemeente de komende twintig jaar te ontwikkelen tot een nieuw Hart van Zuid. Inmiddels zijn de plannen van Ballast Nedam gepubliceerd.
De winst? Een autovrije Gooilandsingel aan de westzijde van het winkelcentrum en een lange trap naar de kooptempel. Verder: een vervangend theater, een vervangend zwembad, meer winkels, een hotel en een uitbreiding van Ahoy’. Er gaat in Zuid geïnvesteerd worden, goed nieuws voor de economische vitaliteit van Zuid.
Het verlies?
Het slechte nieuws is dat het probleem van het Zuidplein niet wordt aangepakt. Het huidige Zuidplein, een gebied zo lang als de Coolsingel, kunnen fietsers en voetgangers bijna onmogelijk doorkruisen van oost naar west. Een centrum dat losstaat van de omliggende wijken is geen centrum, maar een barrière.
In plaats van dit probleem aan te pakken, conformeren de projectplannen zich eraan. De grenzen van het project van Ballast Nedam lopen precies over het midden van de brede verkeerswegen aan de noord- en oostzijde. Aan de westzijde staat een 350 meter lange jarenvijftig flat. Door die lange gesloten bebouwing is het onmogelijk om Zuidplein via de wijk Carnisse gemakkelijk te benaderen of te verlaten.
Kloppen
Stedenbouwkundige Joris Vermeiren bedacht enkele jaren geleden een slimme oplossing voor dit probleem. In zijn plan maakt hij twee doorbraken in de lange gesloten bebouwing aan de westzijde van Zuidplein. Alle straten ten westen, noorden en oosten van het winkelcentrum laat hij langzaam oplopen naar tweehoog, het niveau van de winkels. Winkelcentrum Zuidplein komt als het ware op een heuvel te liggen die gemakkelijk te doorkruisen is voor fietsers en voetgangers. Onder in de heuvel maakt hij ruimte voor de doorgaande wegen, een busstation en méér parkeerruimte.
Bij Ahoy’ heft Vermeiren ook de barrière van de Zuiderparkweg op. Op het dak van die weg maakte hij een voetgangersgebied en bij Ahoy’ een extra vijver. Op de nieuwe ‘Heuvel van Zuid’ krijgt parkachtig groen meer ruimte, dat goed zal zijn voor het leefklimaat op Zuid. Met zo’n oplossing gaat het Hart van Zuid kloppen, omdat het winkelcentrum dan niet langer een barrière is, maar een centrale route. Je fietst en wandelt dan door het winkelgebied omdat het snelste weg is van oost naar west en van noord naar zuid.
Gemiste kans
Ballast Nedam heeft echter het slimme plan van Vermeiren hoogstwaarschijnlijk niet gelezen. En zo dreigt Zuid een kans te missen. Op tweehoog boven een parkeergarage blijft Winkelcentrum Zuidplein een onneembare barrière voor fietsers en voetgangers, midden in een riool van veel te brede verkeerswegen. Jammer. Want het Hart van Zuid heeft behoefte aan een bredere visie, die verder gaat dan het opkalfateren van de treurige, gesloten witte doos met een roze band eromheen.

Al één reactie — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam